Dit gaat over het optimaliseren van de luidspreker boxen opstelling zoals ik nu recent uitgevoerd hebt .
Ik dacht dat mijn boxen toch optimaal stonden opgesteld in mijn woonkamer , die ik destijds al geoptimaliseerd had voor een zo'n goed mogelijke muziek weergave .
Het blijkt toch achteraf dat mijn boxen niet zo perfect opgesteld stonden als ik dacht .
Om te beginnen ben ik eerst naar de bouwmarkt gegaan (Praxis) om een speciaal waterpasje en een Laser te kopen .
Na kontrole bleken beide boxen behoorlijk scheef te staan (niet waterpas) , wat niet bepaald bevoordelijk is voor de muziek weergave .
Na kontrole op het indraaien van beide boxen met de Laser bleken deze ook totaal niet symetrisch uitgericht te staan t.o.v. mijn exacte luister positie in mijn bankstel .
Ook dat is niet bevoordelijk voor de muziek weergave .
Dat vereist trouwens wel altijd een vaste plek waar je plaats neemt in het bankstel .
Het exacte middelpunt tussen beide boxen is om die reden dan ook gemarkeerd op de vloer zodat ik daar altijd recht tegen over kan plaats nemen .
Dat is wel enorm belangrijk omdat anders heel het uit Laseren van beide boxen geen enkele zin heeft .
Tevens ben ik gaan experimenteren met de hart afstand tussen beide boxen .
De boxen bleken te dicht op elkaar te staan na 2 dagen uitvoerig testen , helaas heb ik ruim 3 jaar naar een niet perfecte opstelling zitten luisteren .
Die 3 jaar is dus omdat ik toen de Focal boxen kocht .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zogezegt dus 1 komplete dinsdag middag + 1 komplete woensdag avond met de opstelling bezig geweest .
Als eerste stap heb ik de boxen verder uit elkaar gezet .
Oude hart op hart afstand bedroeg 2.45 meter .
Ben gaan experimenteren meteen op 2.60 meter .
Dat gaf een totaal afwijkend klankbeeld dan wat ik gewent ben , het klonk nu een stuk ruimtelijker .
Maar helaas had ik nu 2 grote problemen gekregen die onoplosbaar bleken .
Het menselijk stem geluid en de lage tonen trokken sterk naar rechts vanuit het middelpunt gezien .
Ook het samenspel tussen beide boxen klikte niet echt meer .
Dit was met geen mogelijkheid te verhelpen met correct indraaien enzo .
Maar het positieve was dus dat ik inmiddels wel wist dat het een stuk ruimtelijker kon klinken met de boxen verder uit elkaar geplaatst .
Dus heb ik uiteraard verder getest met andere hart op hart afstanden .
Uiteindelijk kwam ik er achter dat er maar 1 goede en juiste afstand is tussen de boxen , dat is hart op hart 2.55 meter .
Dat geld dus specifiek alleen voor mijn woonkamer .
Je vraagt je nu natuurlijk af , hoe kan 5 cm dichter naar elkaar toe zo'n groot verschil geven t.o.v. 2.60 meter .
Ik heb dus helaas een asymmetrische woonkamer , en een flink trapgat in het plafond voor de open trap .
Deze 2 noemers veroorzaken die opstellings problemen waardoor alles zeer nauwkeurig moet gebeuren .
Uiteindelijk heb ik het nu wel goed voor elkaar gekregen en klinkt het ook duidelijk beter dan voorheen zoals het al jaren stond .
Dus in de oude situatie had ik hart op hart 2.45 meter , en nu in de nieuwe opstelling is dat 2.55 meter geworden .
Maar 10 cm verder uit elkaar geplaatst dus , maar met grote gevolgen tot mijn grote verbazing .
Nu wordt wel alles juist geplaatst met het stemgeluid en de lage tonen .
Vanuit deze opstelling van 2.55 meter heb ik de indraaiing exact symetrisch gemaakt t.o.v. elkaar met behulp van de Laser en de beide boxen werkelijk 100% waterpas gesteld .
De boxen heb ik nu i.v.m. de oude opstelling ook wat meer ingedraaid t.o.v. elkaar , dat geeft ook weer bepaalde voordelen die voor mij belangrijk zijn .
Daarna heel goed geluisterd hoe het klonk , de boxen exact gemarkeerd hoe deze stonden op de vloer .
En als test om te bevestigen dat ik het mij niet allemaal inbeeld , terug gegaan naar de oude opstelling die ik ook gemarkeerd had .
En geloof mij maar , dat 10 cm verschil in mijn helaas niet symtrische kamer zo veel uitmaakt had ik niet voor mogelijk gehouden .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoor nu aanzienlijk meer diepte in de weergave .
De ruimtelijkheid is toegenomen .
Het samenspel tussen het linker en rechter kanaal is ook toegenomen .
Het laag komt nu meer de kamer ingerold , dus staat nu losser van het geheel dan voorheen .
Door de juiste opstelling is ook de micro informatie makkelijker waar te nemen en klinkt het tevens luchtiger .
De verstaanbaarheid in de menselijke stem is ook wat duidelijker nu .
Dan nu een aantal foto's ter verduidelijking .
Dit is de Laser van Black en Decker .
Zo ziet de Laser straal er uit .
Hier is de Laser straal op de luisterplek gericht .
Hier staat de waterpas boven op de linker box .
Het verschil in indraaiing van de rechter box t.o.v. de oude markering .
Hier de 10 cm verplaatsing naar buiten toe van de linker box .
Hier het totaal plaatje waar je duidelijk de oude markeringen op de vloer kunt zien .
De 2 stukjes zwarte tape tegenover het audiorack betreft het exacte midden punt tussen beide boxen .
Groeten EDWIN B