Marantz pm-14 vs Infinity Kappa 8a (mag op slot)

Gestart door Nicos, december 28, 2009, 20:49:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nicos

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en na wat rondgekeken te hebben ben ik ervan overtuigd dat iemand van jullie mij wel van goede advies kan voorzien. Ik ben onlangs van surround weer terug gegaan stereo, persoonlijk vind ik dit veel mooier. Ik heb een nu Marantz pm-14 versterker, die ongelofelijk mooi klinkt  :-D, en onlangs mijn B&W Matrix 804 omgeruild voor mijn altijd begeerde Infinity Kappa 8a luidsprekers. Laatstgenoemde luidsprekers zijn veeleisend (daar staan ze om bekend) en ik vermoed ook dat ze nu niet goed gevoed worden door mijn versterker.
Mijn vraag is nu of ik moet uitkijken naar en andere versterker of zijn er nog meerdere mogelijkheden. Kan ik er nog een eindversterker aanhangen aan de pre-out uitgang van mijn verstreker of raden jullie mij dat af of zijn monoblokken een optie?.

Ik ben als het ware een leek in deze materie en ik hoop ook dat jullie mij de goede kant op kunnen wijzen / sturen.
Met belangstelling zie ik jullie reactie's tegemoet, vr.gr. Nicos  byebye

Maurice

Als de klankmatige combi Marantz / Infinity je aanstaat, dan zou ik opteren voor extra eindversterking. Eventueel alleen voor het laag, wat toch met meest kritische is bij de infinity's.
Je kunt voor mono's gaan, maar ook een mooie stereo eindbak.
Klankmatig zal er naar mijn ervaring weinig veranderen met een extra eindversterker, maar het laag wordt wel strakker.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Welkom hier op het forum en veel lees en post plezier. Mooie amp, ik hoop dat je antwoorden krijgt die je kunt gebruiken in combinatie met je pm14 pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mars

#3
Oi Nicos,

Ten eerste ; van harte welkom op de leukste hangplek voor audio''ooten'' :wink:

Ik wil eerst even een uitspraak over jezelf nuanceren, want gezien je eigen constatering heb je wel inzicht.
En dan mag je mischien een beetje nieuw met deze materie zijn , maar 1 ding heb jij al te pakken , en dat is inzicht.  Lukt sommige van ons nooit hahahaha.

Maar idd de pm-14 moet behoorlijk zwoegen , als die Kappa's moet laten zingen.

De opties die je hebt zijn;
Als je gecharmeerd bent ( ja dus) van de sound van je pm-14 dan zou je inderdaad de pm-14 alleen als voorversteker kunnen gebruiken , en er een eindversterker tussen zetten met een groter vermogen.
Met groter vermogen bedoel ik niet persé meer watts , maar meer ampere.
Het gaat er namelijk om met hoeveel ampere een versterker zijn watt's naar de speakers stuurt.
Zo kan een 25 watt versterker met een piek stroom vermogen van pak 'm beet 40 ampere duidelijk veel luider en voller klinken dan een 100 watt versterker met een peakcurrent van max 10 amp.
Versterkers of eind versterkers die veel ampere kunnen leveren noemen ze ook wel ''High current'' amplifiers.
Dus aangezien dat je dan de pm-14 als VV gebruikt en er een high current EV ( een neutrale zoals een van de betere Rotels of harman kardon.....maar ook classé enz enz) tussen zet , zal je veel meer rust en gemak ervaren als je muziek op zet.



En nogmaals idd ( ik ken ze) die Kappa's zijn eigenlijk alleen maar normaal aan te sturen dmv een hoog vermogen Amp


ik hoop dat je er tot zover wat aan hebt   mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

MadVillain

Ik ken die Kappa's ook, ik ben er door besmet geraakt ;)
Mijn ouders hadden ze al toen ik nog een klein jochie was van 9 jaar :D


Zijn die Polydome's nog niet geel? Want dan hebben ze hun beste tijd gehad.

En ja, deze speakers komen pas echt los als je een flinke versterker hebt. En wat aan te raden is: minimaal 1 meter van muren plaatsen. Staat ook in de manual.

Wat ik heb begrepen is dat deze speakers echte ampcrushers zijn en dat ze zelfs op bepaalde punten rond de 2-1,5 ohm zitten.

Nicos

Bedankt voor de reactie's zover,  notworthy, ik vind het echt leuk om me erin te verdiepen en ik waardeer het enorm dat jullie mij met adviesen voorzien.. :yes:,

Ik begrijp nu dat ik gewoon een extra eindversterker op mijn pm-14 kan aansluiten zodat ik de pm-14 als voorversterker kan gaan gebruiken. Ik neem aan dat de eindversterker gewoon aan de pre-out word aangesloten. Ik lees ook dat ik moet kijken naar een "High current'' amplifiers, en in het bijzonder naar de hoeveelheid ampere die het kan leveren en niet naar de hoeveelheid watt.
Er zijn natuurlijk ontzettend veel ''High current'' amplifiers op de markt. Kan iemand mij daarin adviseren welke het best bij mijn versterker en luidsprekers passen? en het liefst ook een beetje betaalbaar zijn?

vr.gr. Nicos byebye


Lion of Judah

Ha, nog een liefhebber van Kappa's  hello. Eigenlijk pas echt besmet geraakt met het Hifi virus toen ik een keer Kappa 7.2 hoorde. Ben nog wel eens op zoek geweest naar deze speakers maar ik heb er de ruimte niet voor.

Mijn broer heeft de Kappa 100 en combineert ze met een NAD C370/C270 combo. Ja ja, ik weet het. Tis geen Marantz dus in dat geval sluit ik me aan bij de overige reacties.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

mars

oi,


Ik wil wat voor je rondneuzen, in iedergeval heb ik wel een paar machines gespot die voor jouw doel in aanmerking komen.

o ja en wat betaalbaar is is ook zo relatief.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Nicos

hoi Mars, bedankt dat je voor mij wilt rondneuzen..ben benieuwd. Ik zag op marktplaats een Rotel RB 990 staan, vraagprijs 350,- euro. Echter ik weet niet of deze geschikt is voor mijn versterker en mijn luidsprekers genoeg kan voeden  :-D ...

groet nicos

mars

Citaat van: Nicos op december 28, 2009, 23:30:55
hoi Mars, bedankt dat je voor mij wilt rondneuzen..ben benieuwd. Ik zag op marktplaats een Rotel RB 990 staan, vraagprijs 350,- euro. Echter ik weet niet of deze geschikt is voor mijn versterker en mijn luidsprekers genoeg kan voeden  :-D ...

groet nicos


oi

yep dat is idd een klassiekertje wat power betreft .
Ik vind de rotels EV uit die tijd redelijk nergens naar klinken , en dat bedoel ik positief he.

EEn VV maakt de muziek en de EV moet alleen maar versterken en geen eigen kleur of warmte enz enz toevoegen.

Tot hoever wil je gaan financieel gezien? En het uiterlijk ( ik doel niet op beschadigingen maar op kleur en model) is dat belangrijk?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Nicos

Hoi Mars, voor mij is het belangrijkste dat het geluid in orde is. Als het zou passen bij mijn champagne kleurende setje, versterker, cdspeler en tuner is het mooi meegenomen. Het komt in de kast te staan dus kleur en uiterlijk is niet (heel) erg belangrijk. Ik heb ongeveer 5 a 6oo, - euro beschikbaar, anders moet ik wat langer doorsparen  :-D

groet nicos

mars

Oi Nicos,

oke doe ik ....vind ik leuk.
Morgen ga ik zowiezo naar een kennis met een second hand audio/ high end winkel en daar zal ik ook rondneuzen voor je.

kom er morgen op terug.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

Citaat van: MadVillain op december 28, 2009, 21:59:30


Wat ik heb begrepen is dat deze speakers echte ampcrushers zijn en dat ze zelfs op bepaalde punten rond de 2-1,5 ohm zitten.
is dat niet alleen het geval van de K9 ?
De K8 heeft een enkele 4 Ohm woofer,en ik meen dat de K9 2 4Ohm woofers heeft waarbij in extended mode de woofers paralel geschakeld zijn.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Nicos op december 28, 2009, 23:30:55
hoi Mars, bedankt dat je voor mij wilt rondneuzen..ben benieuwd. Ik zag op marktplaats een Rotel RB 990 staan, vraagprijs 350,- euro. Echter ik weet niet of deze geschikt is voor mijn versterker en mijn luidsprekers genoeg kan voeden  :-D ...

groet nicos
Is een prima eindbak, heb ik zelf ook ;)
Let met deze jongen er wel op dat deze erg heet kan worden indien slecht opgesteld. Hij moet echt rondom ventilatie hebben, anders leeft ie niet lang. In de opvolger, de 991 is dit verbeterd (plus zijn er gebalanceerde ingangen opgekomen).
Qua kracht ga je er zeker op vooruit tov de PM14.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Nicos

#14
Hoi Maurice
Bedankt voor jouw reactie. Vraagje mbt Rotel, is deze neutraal in het geluid of heeft deze ook een eigen geluid? Ben wel benieuwd en wil wel experimenteren met diverse eindversterkers en ook of ze het geluid kleuren ... Ik zag trouwens ook al een Musical Fidelity 5a voorbij komen. Volgens mij is deze ook wel in staat om mijn luidsprekers te voeden en misschien moet ik wel Overwegen om mijn pm-14 om te ruilen ... : wink: