Bij aanschakelen slaan de stoppen door.

Gestart door MadVillain, december 26, 2009, 13:00:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

MadVillain

Als ik de PM95 een lange tijd van het stroom heb (stekker uit het stopcontact) en ik schakel hem aan dan slaan meestal de stoppen door. Daarna gaat hij normaal aan. Dit is gekomen nadat ik alles in de juiste fase heb gezet, daarvoor is dit nooit voorgekomen.

Laat ik hem constant in standby dan gebeurt dat niet. Ik had van Maurice bgrepen dat hij sowieso veel stroom nodig heeft.

Maar is dit normaal? Kan dit de PM95 of de stop beschadigen?

Maurice

Hee Leroy,

Ik had je hier al voor gewaarschuwd ;)

Heb je een automaat of een smeltzekering?
De laatste is minder gevoelig voor de inschakelpiek van de PM-95 (kortstondig 18A, wat gezien de grote elco's niet gek is).

De PM-95 zal er geen hinder van ondervinden, een automaat ook niet. De smeltzekering zal na verloop van tijd wel een keer op zijn.

Er was meen ik af Marantz een dure optie om er een softstarter in te zetten.

Maar de oplossing is gewoon natuurlijk veel muziek draaien ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

#2
Ja klopt! Dat had je al gezegd ja, maar ik maakte mij er toch zorgen over.
Ik heb een automatische zekering


De pm95 bevalt iig nog steeds erg goed!


VCooral de klasse a stand, maar wat vreet dat een stroom  :-o

Jan

Je zou de B16 automaat kunnen vervangen voor een C16 automaat. Deze heeft een lagere gevoeligheid voor inschakelpieken.

TurboMarco

Ik had het met mijn PM95 ook,tot ik een aparte groep had aangelegd,toen was het euvel voorbij.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Marantz kon er beter, een ''softstart'' in bouwen,  Dit is nu die ellende met FETS ze kunnen Gelijk op 100% maar hopelijk gaat het achterliggende circuit ook gelijk mee. Anders stopt de FET met werken... rook, veize geur,krakend geluid.


Mijn idee is deze aan te zetten in A/B en dan schakelen naar A.
En niet GELIJK in A.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: HAL9000 op december 26, 2009, 14:36:52
Marantz kon er beter, een ''softstart'' in bouwen,  Dit is nu die ellende met FETS ze kunnen Gelijk op 100% maar hopelijk gaat het achterliggende circuit ook gelijk mee. Anders stopt de FET met werken... rook, veize geur,krakend geluid.


Mijn idee is deze aan te zetten in A/B en dan schakelen naar A.
En niet GELIJK in A.


Als je de versterker snel dood wilt hebben werkt deze wijze goed!
De PM95 mag NOOIT OMGESCHAKELD WORDEN ALS DEZE AANSTAAT!
Staat ook in de manual.

De tip van de automaat is wel een goede. Een c-automaat schakelt trager. Deze tip heb ik toen ook gekregen van een engineering afdeling van Holec (die schakelkosten en automaten ontwikkelt).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

En deze tip volg ik sinds dag 1 dat ik de versterker heb heel trouw :)

Ik wil dit beestje echt niet slopen, en binnenkort zelfs een servicebeurt geven. Wat een geluidsweergave!
Ik zou hem ook best wel eens met een dikke accuphase willen vergelijken. Want ik heb het idee dat hij best wel mee kan gaan

Maurice

Citaat van: MadVillain op december 27, 2009, 02:15:12
En deze tip volg ik sinds dag 1 dat ik de versterker heb heel trouw :)

Ik wil dit beestje echt niet slopen, en binnenkort zelfs een servicebeurt geven. Wat een geluidsweergave!
Ik zou hem ook best wel eens met een dikke accuphase willen vergelijken. Want ik heb het idee dat hij best wel mee kan gaan
Een servicebeurt hoeft denk ik nog niet hoor!
Kort voor jij hem kocht is hij bij Audioservice geweest, en ca 1 jaar daarvoor bij S.B. die alles nagelopen heeft.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marantz 81

#9
die C16 automaat is idd de oplossing ,en kost niet veel   :-)  alleen moet je er wel op letten dat je er geen andere zware apparaten bijzet op dezelfde groep als die dan allemaal tegelijk bijkomen kan je isolatie smelten van je draden die door de pvc pijpen lopen van wcd,s naar meterkast , automaat is wel 16 ampere maar de nominale startstroom is hoger ,in princiepe kun je zelf de automaat uit wisselen hoofschakelaar uitzetten altijd Meten ! nadat je dat gedaan hebt en je meter eerst testen of die het doet  byebye

HAL9000

Citaat van: Maurice op december 26, 2009, 23:25:50
Als je de versterker snel dood wilt hebben werkt deze wijze goed!
De PM95 mag NOOIT OMGESCHAKELD WORDEN ALS DEZE AANSTAAT!
Staat ook in de manual.

De tip van de automaat is wel een goede. Een c-automaat schakelt trager. Deze tip heb ik toen ook gekregen van een engineering afdeling van Holec (die schakelkosten en automaten ontwikkelt).

En  weet je ook waarom dat is  :-D  waarom marantz het afraad ;)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: HAL9000 op december 28, 2009, 20:49:42
En  weet je ook waarom dat is  :-D  waarom marantz het afraad ;)
Ik kan gaan gokken ;)
Maar volgens mij heeft Marco al eens een PM95 gesloopt op deze wijze.
Klasse A draait met een veel hogere bias dan Klasse A/B. Schakel je over als deze aanstaat, dan krijgen je voeding en je transistoren (MOSFETS) een flinke opdonder.

Maar ik hoop dat jij wel een duidelijke verklaring kan geven.
Ik weet dat het bij de PM8000 wel ongestraft omgezet kan worden, daarvoor zit een knop aan de voorkant. Bij de PM95 is het een schuif aan de achterkant.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Citaat van: Maurice op december 30, 2009, 10:59:15
Ik kan gaan gokken ;)
Maar volgens mij heeft Marco al eens een PM95 gesloopt op deze wijze.
Klasse A draait met een veel hogere bias dan Klasse A/B. Schakel je over als deze aanstaat, dan krijgen je voeding en je transistoren (MOSFETS) een flinke opdonder.

Maar ik hoop dat jij wel een duidelijke verklaring kan geven.
Ik weet dat het bij de PM8000 wel ongestraft omgezet kan worden, daarvoor zit een knop aan de voorkant. Bij de PM95 is het een schuif aan de achterkant.

Ja Pm80  PM8000 alle Transistoren versterkers kan probleem loos in werking naar klasse A geschakeld worden.
En MOSFET ook alleen is dat een risico factor.

En Fet is ontworpen om per direct te schakelen. Een transistor is velen malen langzamer dan een Fet.
Nog een verschil,  transistor is stroom gestuurd  Fet is spanning gestuurd.
Waar vind je altijd de meeste oneffenheden, meestal in de spanning. De stroom kan ook schommelen maar niet zo fors als bij spanning.

Waarom raad je het af om de Pm95 in klasse A te schakelen terwijl deze al aan staat.
Je schakelt inderdaad de bias hoger, alleen dit word doormiddel van spanning gedaan (zie Fet).
Als er dan een piek, of een ruis ontstaat bij het schakelen, kan de Fet schade oplopen.
Dit zijn 4+4 Power Fets, als deze ruis ondervinden of een piek op Gate krijgen liggen ze er gelijk uit.  :wink:

Bij een Piek kan je de versterker ook opblazen, aangezien een Fet oneindig kan versterken. Althans dit is WO theorie. Nu weet iedereen het.  :-P

Dus Pm95 in klasse A schakelen kan best.. alleen is het Russische roulette.   :evil: maar dat vind ik met alle Fet versterkers... alleen V-Fet is van een ander principe..

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MadVillain

Mensen bedankt voor de info!

Dus het is iedere keer maar hopen dat hij wel aanspringt als hij aangeschakeld wordt?  frusty

Maurice

Citaat van: MadVillain op december 31, 2009, 16:09:43
Mensen bedankt voor de info!

Dus het is iedere keer maar hopen dat hij wel aanspringt als hij aangeschakeld wordt?  frusty
Of de C automaat aanschaffen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude