Citaat van: Maurice op december 30, 2009, 10:59:15
Ik kan gaan gokken
Maar volgens mij heeft Marco al eens een PM95 gesloopt op deze wijze.
Klasse A draait met een veel hogere bias dan Klasse A/B. Schakel je over als deze aanstaat, dan krijgen je voeding en je transistoren (MOSFETS) een flinke opdonder.
Maar ik hoop dat jij wel een duidelijke verklaring kan geven.
Ik weet dat het bij de PM8000 wel ongestraft omgezet kan worden, daarvoor zit een knop aan de voorkant. Bij de PM95 is het een schuif aan de achterkant.
Ja Pm80 PM8000 alle Transistoren versterkers kan probleem loos in werking naar klasse A geschakeld worden.
En MOSFET ook alleen is dat een risico factor.
En Fet is ontworpen om per direct te schakelen. Een transistor is velen malen langzamer dan een Fet.
Nog een verschil, transistor is stroom gestuurd Fet is spanning gestuurd.
Waar vind je altijd de meeste oneffenheden, meestal in de spanning. De stroom kan ook schommelen maar niet zo fors als bij spanning.
Waarom raad je het af om de Pm95 in klasse A te schakelen terwijl deze al aan staat.
Je schakelt inderdaad de bias hoger, alleen dit word doormiddel van spanning gedaan (zie Fet).
Als er dan een piek, of een ruis ontstaat bij het schakelen, kan de Fet schade oplopen.
Dit zijn 4+4 Power Fets, als deze ruis ondervinden of een piek op Gate krijgen liggen ze er gelijk uit.
Bij een Piek kan je de versterker ook opblazen, aangezien een Fet oneindig kan versterken. Althans dit is WO theorie. Nu weet iedereen het.
Dus Pm95 in klasse A schakelen kan best.. alleen is het Russische roulette.
maar dat vind ik met alle Fet versterkers... alleen V-Fet is van een ander principe..