Kunnen versterkers slijten?

Gestart door LV40, december 19, 2009, 17:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

LV40

In mei 1998 kocht ik een Hifi installatie bestaande uit:
CD speler Marantz CD67SE
Versterker Marantz PM78
Luidsprekers ProAc Studio 150
Luidsprekerkabel Transparent
Ik was toendertijd geweldig te spreken over de kwaliteit van deze set.

Momenteel ben ik niet meer tevreden over de geluidskwaliteit.
Er zit volgens mij intermodulatie-vervorming in het geluid.
De verschillende instrumenten van klassieke muziek klinken als een brei.
Ik ga ervanuit dat de versterker de meest waarschijnkijke oorzaak van de vervorming is.
Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat de transistors in de versterker verouderen.

De PM78 versterker is gedurende zijn 11 jarige leeftijd verschillende keren gerepareerd.
Telkens was een totaal wegvallen van het geluid de reden voor de reparatie.
Bij die reparatie zijn er nooit onderdelen vervangen. In de reparatie-rapporten stond altijd: slechte soldeerverbindingen hersteld.
Kan het zijn dat die slechte soldeerverbindingen ook andere fouten veroorzaakt hebben die door de reparateur niet ontdekt zijn.
Ik kan me voorstellen dat een reparateur al lang tevreden is als de versterker "het weer doet".
Het meten van THD lijkt me zo complex dat een reparatiebedrijf dit niet kan doen.

Gaarne commentaar en advies over hoe verder te gaan in deze situatie

vielzweck

Hallo en welkom  :-)

laat ik even op de titel van je topic reageren, zoek in het marantzforum naar bijdragen van  HAL9000. Hij repareert veel marantzen en laat aan de hand van foto's zien wat hij gedaan heeft en vaak met uitleg waarom.
Ik denk dat dat al een mooi begin kan wezen voor het verkrijgen van antwoord op je vragen.
Zie de forumonderdelen 'vintage' en 'techniek' van het marantzforum.

(met dit weer, hevige sneeuwval,  kun je vandaag toch niet naar buiten  :evil:  )
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

WimPeu

Kunnen versterkers slijten?

Ik zou het niet weten, ik heb ze nooit zo lang. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

vielzweck

Ik heb er van 30 en bijna 40 jaar oud. Door hoeveel handen zouden die geweest zijn?
Ze zijn in ieder geval enorm degelijk. Sommige zijn door Hal onder handen genomen en SbMarantz (forumlid) is ook een man met verstand van zaken.

Dat heeft mijn voorkeur, echte liefhebbers van het spul die weten waar over ze het hebben.
Kun je weinig doe je weinig kun je meer doe je meer, indien noodzakelijk.

Bij Willempeu is het zo dat ie gehoortechnisch om de pakembeet drie jaar enorme ontwikkelingen doormaakt.
Die komt mbt tot zijn installatie niet aan de slijt toe, wij benijden hem daarom  :roll: :roll: :wink:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

xander32

#4
Citaat van: WimPeu op december 20, 2009, 10:43:15
Kunnen versterkers slijten?

Ik zou het niet weten, ik heb ze nooit zo lang. :-D
:schater:
Zelfkennis. Maar als ik jouw huidige versterking zie  :kwijl:  kan ik mij maar moeilijk voorstellen dat je daar niet voor langere duur content mee bent.
Citaat van: vielzweck op december 20, 2009, 10:55:04
Ik heb er van 30 en bijna 40 jaar oud. Door hoeveel handen zouden die geweest zijn?
Ze zijn in ieder geval enorm degelijk. Sommige zijn door Hal onder handen genomen en SbMarantz (forumlid) is ook een man met verstand van zaken.

Dat heeft mijn voorkeur, echte liefhebbers van het spul die weten waar over ze het hebben.
Kun je weinig doe je weinig kun je meer doe je meer, indien noodzakelijk.

Bij Willempeu is het zo dat ie gehoortechnisch om de pakembeet drie jaar enorme ontwikkelingen doormaakt. Die komt mbt tot zijn installatie niet aan de slijt toe, wij benijden hem daarom  :roll: :roll: :wink:
Zo heb ik het nog niet bekeken:
wat een top argument om een upgrade te verantwoorden naar je omgeveing :schater:.

Sander.

JohnWx

Citaat van: WimPeu op december 20, 2009, 10:43:15
Kunnen versterkers slijten?

Ik zou het niet weten, ik heb ze nooit zo lang. :-D

Ze worden niet een warm bij jouw
Sterker nog je speelt vanuit de doos

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

xander32

Citaat van: jwx op december 20, 2009, 17:51:40
Ze worden niet een warm bij jouw
Sterker nog je speelt vanuit de doos


:schater:

Bearke65

Citaat van: LV40 op december 19, 2009, 17:18:05
In mei 1998 kocht ik een Hifi installatie bestaande uit:
CD speler Marantz CD67SE
Versterker Marantz PM78
Luidsprekers ProAc Studio 150
Luidsprekerkabel Transparent
Ik was toendertijd geweldig te spreken over de kwaliteit van deze set.

Momenteel ben ik niet meer tevreden over de geluidskwaliteit.
Er zit volgens mij intermodulatie-vervorming in het geluid.
De verschillende instrumenten van klassieke muziek klinken als een brei.
Ik ga ervanuit dat de versterker de meest waarschijnkijke oorzaak van de vervorming is.
Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat de transistors in de versterker verouderen.

De PM78 versterker is gedurende zijn 11 jarige leeftijd verschillende keren gerepareerd.
Telkens was een totaal wegvallen van het geluid de reden voor de reparatie.
Bij die reparatie zijn er nooit onderdelen vervangen. In de reparatie-rapporten stond altijd: slechte soldeerverbindingen hersteld.
Kan het zijn dat die slechte soldeerverbindingen ook andere fouten veroorzaakt hebben die door de reparateur niet ontdekt zijn.
Ik kan me voorstellen dat een reparateur al lang tevreden is als de versterker "het weer doet".
Het meten van THD lijkt me zo complex dat een reparatiebedrijf dit niet kan doen.

Gaarne commentaar en advies over hoe verder te gaan in deze situatie

Beste LV40

Ik zag je set en was (aangenaam) verrast dat je de Studio 150 van ProAc hebt. Ik heb deze speaker bijna 10 jaar gehad en hem pas het vorig jaar vervangen door Avalon Avatars. De ProAcs blinken uit in het middengebied en de ruimtelijke afbeelding is uitstekend en volgens mij in de prijsklasse waarin hij speelt (+/- 2000 Euro) niet te overtreffen)
Ik zie dat je hem aanstuurt met een Marantz PM78 versterker. Ondanks dat de PM78 redelijk krachtig is is hij m.i.  niet geschikt deze luidsprekers goed aan te sturen.

De Studio 150 speelt in een hogere prijsklasse (+/- 4600 gulden destijds) dan de PM78 waardoor je nooit het volle potentieel van deze mooie luidspreker kunt halen. Daarbij heeft de Studio 150 ook nog eens een vrij laag rendement waardoor je er nogal wat stroom in moet stoppen om hem goed aan het praten te krijgen. Ik kan me dus voorstellen dat de PM78 meer belast wordt dan bij een luidspreker met een hoger rendement. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van het telkens uitvallen.

Ik zou zelf op zoek gaan naar een krachtiger versterker en op den duur ook een betere bron. De ProAc luidsprekers hebben dat zeker verdiend ....

Veel luisterplezier!

AJ

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

WimPeu

Citaat van: jwx op december 20, 2009, 17:51:40
Ze worden niet een warm bij jouw
Sterker nog je speelt vanuit de doos



:schater:  Look who's talking.... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

Citaat van: Bearke65 op december 21, 2009, 22:39:59


De Studio 150 speelt in een hogere prijsklasse (+/- 4600 gulden destijds) dan de PM78 waardoor je nooit het volle potentieel van deze mooie luidspreker kunt halen. Daarbij heeft de Studio 150 ook nog eens een vrij laag rendement waardoor je er nogal wat stroom in moet stoppen om hem goed aan het praten te krijgen. Ik kan me dus voorstellen dat de PM78 meer belast wordt dan bij een luidspreker met een hoger rendement. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van het telkens uitvallen.






Zo te zien heeft de Proac Studio 150 helemaal geen laag rendement:
http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/NewPDFS_March06/ProAc_Studio_150_Leaflet.pdf

Ik denk dan ook dat de versterker niet in orde is.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Bearke65

Citaat van: Marco op december 22, 2009, 11:29:36
Zo te zien heeft de Proac Studio 150 helemaal geen laag rendement:
http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/NewPDFS_March06/ProAc_Studio_150_Leaflet.pdf

Ik denk dan ook dat de versterker niet in orde is.

grtz Marco
Hoi Marco

Op papier staat 88db ... in de praktijk is het deze lager: +/- 86 db.
Het is wel een bijzonder fraaie luidspreker, net als de meeste overige ProAc speakers. Ze zijn hier in Nederland echter niet zo bekend. De PM78 is zeker geen match voor die ProAcs.

Grtzz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet