Marantz slimline surround processor AV1030/1040

Gestart door JP48, december 14, 2009, 13:33:53

Vorige topic - Volgende topic

JP48

Beste Marantzfans,
Ik heb een slim line AV1040 surround versterker. Van binnen lijkt hij veel op de receiver in dit topic: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3125.msg32258.html#msg32258

Al lange tijd werd hij erg warm, ook in stand by, bij de trafo en het onderdeel op de koperen koeler vlak bij die trafo (de achterste van de 2 bij de flat cable).  Als de stroom er een tijdje af was duurde het vele uren voor hij weer op gang kwam. Nu is hij vrijwel dood.
Ik vermoed dat het probleem in de voeding zit. Aan de onderzijde van de print staat + 15V en -15V. Ik meet 11-12V.

Wie kan mij verder helpen.
Alvast bedankt,
Chris

HAL9000

print bindingen bij de spannings regelaars even nakijken.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JP48

Hallo Hal,
bedankt voor je snelle reactie. Ik neem aan dat je de solderingen op de basisprint van die twee onderdelen op de koperen koelplaten bedoeld? Helaas kun je daar erg moeilijk bij. Ze zitten precies tussen de bodem van de kast en de printplaat. net naast het uitneembare deel. Dat hadden ze een beetje groter moeten maken. Kan de spanningsregeling ook zelf ter ziele zijn?
Chris

HAL9000

Dat is de spanningsregeling  :-D  Twee LM spanning regelaars op de koper plaatjes . Deze dingen kunnen door een fase verschil ''trippen'' en vervolgens vreemde of te lage spanning leveren. Ze gaan niet zo heel snel stuk.
Tenzij je een gouden oude µA versie hebt.  Deze worden warm, eromheen zal ook attentie nodig hebben.

als de zekeringen heel zijn, zullen de versterkers gewoon goed zijn. In FM en digitale paneel zal geen defect zijn waardoor het relais niet inschakelt. Hoogstens een storing maar dan nog niet zodanig dat het relais beïnvloed word.

Ik heb deze al vaker gehad. Marantz japan heeft veel versies van deze receiver, nagenoeg allemaal hetzelfde.
Zijn best betrouwbaar, maar hebben zo hun verzorging nodig. zoals al het Japanse marantz binnen 10 jaar  :-D

JP48

Goedendag,
van deze surround porcessor nog een schema (fragement zie bijlage) kunnen bemachtigen en wat nagemeten. Uiteindelijk bleek C803 los te zitten, maar vastsolderen loste het probleem niet op. Verder heb ik geen slechte verbindingen kunnen vinden, maar lang niet alles is makkelijk toegankelijk. Afwijkende spanningen heb ik in rood aangegeven in het schema.

Toch de C803 maar vervangen. Alle spanningen in dit circuit zijn nu weer o.k. ook nog enkele andere condensatoren daar in de buurt vervangen.Hij speelt nu weer prima. Wel blijft de spanningsregelaar vrij veel warmte afgeven.
Chris

dzjarr

Ik heb onlangs zo'n dezelfde processor gekocht en de mijne wordt ook ontzettend warm.

Ook hoor je gebrom in de speakers als je het volume via de afstandsbediening regelt. Komt dusvan de motor af.

Waar zou ik moeten zoeken?

dzjarr

OK,

Heb vandaag de processor even uitelkaar gehaald en zoals eerder beschreven alles doorgesoldeerd en ook diezelfde elco vervangen. Storingen zijn nu eigenlijk weg. ALs je geen bron selecteerd en je doet het volume hoger doormiddel van de afstandsbediening hoor je nog een heel ligt tikje, maar het gebrom is wel weg.

Maar de hitte-vorming blijft. Wordt echt heet, ook staat hij standby. Is het een idee om de torren van de spanningsregelaar te wisselen en zo ja, welke zijn dat precies? Type enz? Kan het namelijk haast niet meer lezen. Er zit een 3-poots tor in, maar ook een 5-poots.

JP48

Hallo Dzjarr,
het warmte probleem is bij mij ook niet geheel opgelost, maar hij doet het verder goed, dus ik heb het maar zo gelaten. Ook in standby blijft hij warm. Als ik een poosje weg ben zet ik hem maar uit met de knop aan de achterkant. Hij staat bovenop mijn set om de rest niet op te warmen.
De service doc. kun je hier opvragen, als je aan het door mij gekopieerde stukje niet genoeg hebt: http://www.freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Marantz/75AV1030/75AV1040/

Mocht je nog een oplossing vinden voor het warmteprobleem dan hoor ik dat graag. Succes,
JP48

dzjarr

Citaat van: JP48 op november 16, 2011, 20:25:11
Hallo Dzjarr,
het warmte probleem is bij mij ook niet geheel opgelost, maar hij doet het verder goed, dus ik heb het maar zo gelaten. Ook in standby blijft hij warm. Als ik een poosje weg ben zet ik hem maar uit met de knop aan de achterkant. Hij staat bovenop mijn set om de rest niet op te warmen.
De service doc. kun je hier opvragen, als je aan het door mij gekopieerde stukje niet genoeg hebt: http://www.freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Marantz/75AV1030/75AV1040/

Mocht je nog een oplossing vinden voor het warmteprobleem dan hoor ik dat graag. Succes,
JP48
Ja de manual had ik al :) Hed jij de ic's van de spanningsregelaars ook vervanegen? Q801 en Q802?

HAL9000

Bij een  spanning regelaar  zitten altijd  een paar  elko's  en weerstanden in de buurt.   Vaak  zijn de  10µF  ±  elko's  die  minder  worden in prestatie waardoor  die  regelaars  behoorlijk op temperatuur komen.

Ander  feit  is,  deze receiver  is  nu  op leeftijd  aan het  raken.  Zeker de  elko's  en  slechte  bindingen willen ervoor  zorgen dat er meer weerstand  ontstaat en dus ook  meer  stroom gaat  lopen door  de  regelaars.  Dat  produceert  ook meer warmte. 

dzjarr

Citaat van: HAL9000 op november 17, 2011, 10:36:32
Bij een  spanning regelaar  zitten altijd  een paar  elko's  en weerstanden in de buurt.   Vaak  zijn de  10µF  ±  elko's  die  minder  worden in prestatie waardoor  die  regelaars  behoorlijk op temperatuur komen.

Ander  feit  is,  deze receiver  is  nu  op leeftijd  aan het  raken.  Zeker de  elko's  en  slechte  bindingen willen ervoor  zorgen dat er meer weerstand  ontstaat en dus ook  meer  stroom gaat  lopen door  de  regelaars.  Dat  produceert  ook meer warmte.
Ja dat is inderdaad begrijpelijk. Ik heb rondom de voeding alels doorgesoldeerds en een paar elco's vervangen waar ik de goede versie van had liggen. Ik zal binnenkort de andere dan ook eens doen.

Doe Torren/IC's van de spanningsregelaar, is dat de moeite die ook te vervangen en zo ja, is daar nog aan te komen?

dzjarr

Ik ga sowieso de elco's C803 t/m C808 vervangen. Lijkt me al een start. Sommige heb ik daarvan al vervangen.

Welke weerstanden zouden interssant zijn om mee te pakken?

HAL9000

De regelaars  zelf  gaan niet al  te vaak  stuk.  Laat staan dat deze van een vrij  nieuwe  generatie  zijn. 
Ik heb nog  regelaars  in gebruk  met µa7xxMxx   :-o  die  zijn pas  oud.

Maar  weerstanden niet tenzij  je verkleurde  ziet,  elko's  wel.  Liefst  panasonic  FC NHG  die zijn lekker  snel  en  kunnen lang mee.  Standaard  elko's  zijn na  5  a 10  jaar  weer  traag.

dzjarr

Citaat van: HAL9000 op november 17, 2011, 18:48:49
De regelaars  zelf  gaan niet al  te vaak  stuk.  Laat staan dat deze van een vrij  nieuwe  generatie  zijn. 

Maar  weerstanden niet tenzij  je verkleurde  ziet,  elko's  wel.  Liefst  panasonic  FC NHG  die zijn lekker  snel  en  kunnen lang mee.  Standaard  elko's  zijn na  5  a 10  jaar  weer  traag.
Dus een goeie kans dat ik met alleen nieuwe elco's rondom de voeding een heel eind ga komen? Is goed te doen denk ik.

@HAL9000: Mee eens dat ik dan alleen de C803 t/m C808 vervang of zijn het er meer. Misschien dat ik er een over het hoofd zie?

HAL9000

Citaat van: dzjarr op november 17, 2011, 20:22:21
Citaat van: HAL9000 op november 17, 2011, 18:48:49

Dus een goeie kans dat ik met alleen nieuwe elco's rondom de voeding een heel eind ga komen? Is goed te doen denk ik.

@HAL9000: Mee eens dat ik dan alleen de C803 t/m C808 vervang of zijn het er meer. Misschien dat ik er een over het hoofd zie?

Doe  rondom de  voeding inderdaad.  Kan er alleen maar beter van worden en  alle  print bindingen vernieuwen.