Beste mensen,
ik ben hier nieuw, en nog relatief onervaren op het gebied van goede stereo / home theatre. Nu heb ik pak 'm beet een jaar geleden bij een vriend van mij muziek gehoord wat dusdanig veel beter was dan mijn huis-tuin-keuken set dat ik dacht: dat wil ik ook! Zo gezegd, zo gedaan, en mijn eerste stappen gezet. Uitgebreid luisteren, bekijken wat ik wil (stereo of toch ook home theatre). Uiteindelijk een voorzichtige eerste stap gezet door dit aan te schaffen:
SR6003 HT receiver
CD5003 cd speler
Focal 816W front speakers
Later aangeschaft: Monster power unit (zeg maar grote stekkerdoos) en BD7004 omdat dvd speler de geest had gegeven. Ook andere luidsprekerkabels. Powerunit + luidsprekerkabels vergrootte de rust in de muziek.
Dit alles onder het motto: dan houd ik het uitbreidbaar. Maar nu, na een jaar, ben ik tot de ontdekking gekomen dat met name stereo erg flets klinkt via de SR6003. Dus weer wat luistertests gedaan, door een PM8003 als eindversterker achter de SR6003 te zetten, en door de PM8003 los op de cd-speler te beluisteren. Met name het 'laag' en het 'hoog' was veel winst mee te behalen (Mark Knopfler - Shangri La als referentie cd gebruikt, die ken ik vrij goed), maar ook het middengebied was veel meer hoorbaar (vingers over snaren, nuances in zang). Ook was ineens de plaatsing van de muziek stukken beter (hammond orgel niet naast, maar achter de zanger).
Tot zover de achtergrond. Zoals je merkt ga ik dus nu ook dingen horen die een jaar geleden niet meteen opvielen. Zo zijn de alu tweeters van de 816W's soms erg scherp en schel (zowel thuis als in de luisterruimte bij de dealer met dezelfde muziek).
Maar wat nu te doen, en daar zou ik advies over willen vragen. Ik wil graag zowel goede stereo, maar ook mijn HT mogelijkheden behouden voor toekomstige uitbreidingen. De verkoper raadde mij aan om dan niet nu een PM8003 te kopen, maar te sparen. Geen zelfzuchtige verkoper dus die snel geld wilde verdienen.
Hij raadde mij aan om door te sparen voor een AV8003 / MM8003 combi, en daar dan in een later stadium andere speakers bij te zoeken (b.v. uit de Focal Electra 1027 BE serie). Uiteraard weet ik dat dan ook de bekabeling om de hoek komt kijken... en de bronapparatuur, maar dat is van later zorg.
Mijn vraag aan jullie is: is dit een goed advies als stereo even belangrijk is als HT? Is het verschil in stereo weergave tussen een PM8003 en een AV8003 / MM8003 combi groot als het gaat om stereo? De AV8003 lijkt me daar niet primair voor gemaakt. Of zijn er andere mogelijke upgradepaden om langzaamaan richting high-end te gaan?
Alvast bedankt voor de reacties!
Marco