Jongens we zijn hier appelen met peren aan het vergelijken.
Men vergelijkt hier ergens de goedkoopste versie van de surround receivers uit de premium range en de duurste stereo versterker de PM8003 uit de premium range. Dan is het niet meer dan normaal dat de PM8003 beter is dan een SR4003.
Maar ik wil er gerust mijn SR8002 naast zetten. Vorige weekend heb ik mijn SR8002 nog naast een Vincent SV-232 geïntegreerde stereo versterker geplaatst (1200€), en jawel de Marantz was zelfs iets beter. En de AV8003 zou nog een stuk beter zijn voor stereo weergave.
Verder zal een CD speler normaal altijd beter klinken dan een DVD speler. Ik had vroeger een CD5001 (goedkoopste CD speler van Marantz en een DV7600 de op één na duurste DVD speler die trouwens gelauwerd werd om zijn oudio prestaties) wel, de CD5001 was gewoon veel beter. Ook nu is mijn Cd6002 beter dan de DV7001, alhoewel het grootste verschil hier in de DAC van de toestellen steekt.
Verder moet er ook een match zijn tussen versterker en speaker. Ook moet de receiver voldoende vermogen en reserve hebben om de speakers aan te sturen.
Ik had mijn 250Watt rated speakers op een Marantz SR7500 hangen, gewoon veel te licht, na een upgrade naar de SR8002 zo'n 30Watt per kanaal meer vermogen was dit een stuk beter. Nu heb ik er een Rotel RB991 achter hangen, deze is in staat 250Watt teveren ipv de 160 van de receiver, en dat is opnieuw een verschil.
Maar dus de goedkoopste surround receiver, met de goedkoopste DVD speler uit het Marantz gamma mag je geen wonderen verwachten bij stereo CD weergave.
Tevens zijn je luidsprekers gemiddeld 4 Ohm qua impedantie, ik vraag me zelfs af of Marantz dit zelfs aanraad, ik dacht minimum 6 Ohm maar ik kan mis zijn, heb hier niet direct de gebruikershandleiding bij de hand.