Vorige week belde Fritz de With mij op van STS-Digital of ik een live opname registratie bij wilde wonen van een Big Band , het zou plaats vinden in Leiden .
Op 20-10-2009 was het dan zover , de opname sessie vond plaats van 20:00 tot 23:00 uur .
Het was in een zaal van ongeveer 25 meter lang en ongeveer 12 meter breed schat ik in .
De Big Band die zou gaan spelen is :
FRITZ LANDESBERGEN BIG BAND
De muziek instrumenten waren :
Bariton sax - 1
Alt sax - 1
Tenor sax - 1
Sopraan sax - 2
Trombone - 1
Bas Trombone - 1
Trompet - 4
Electrische Piano - 1
Vibravone - 1
Contrabass - 1
Drums - 1
Fritz de With legde de opname vast met een : Tascam - DA78HR , 24bit digitale 8 sporen recorder .
De Mixer waar alle microphones op aangesloten waren is de : Soundcraft - LM1/Mackie
Alle digitale microphone kabels waren de : Siltech -HF9 G3 , van 20 meter lengte per kabel .
Als netsnoeren gebruikte hij : Siltech - Ruby Hill G6 .
Er werden totaal volgens Fritz 9 microphone's opgesteld van het merk : Schoeps - CMC6 met MK2H capsules .
Fritz waarschuwde mij al vooraf dat een live band totaal niet te vergelijken is met de weergave thuis op mijn eigen stereo set , het zou enorm luid en overweldigend overkomen als je dat nooit eerder meegemaakt hebt zoals ik .
Ik zat namelijk maar een meter of 5 voor de saxofonisten , dus een beleving midden in mijn gezicht zogezecht .
Ik ben ook nog even direct naast de Vibrafoon en de Contrabas , de drummer en de Piano gaan staan , erg mooi om die van zeer dichtbij te zien spelen , vooral de Contrabas greep mij .
En dat waren geen voorbarige worden zeg , wat is dat enorm luid zo'n Big Band met 15 bandleden die tegelijk spelen .
Vooral de Saxophones en trompetten zijn erg luid als je dit nooit eerder meemaakte .
Het slechte nieuws , mijn eigen set thuis blijft daar mijlen ver vanaf en komt totaal niet in de buurt qua weergave , dat had ik ook wel verwacht eerlijk gezegt .
Uiteraard ben ik ook in de andere ruimte naast de zaal geweest waar Fritz de opname apparatuur had opgesteld , zodat ik kon zien hoe Fritz telkens de diverse opname sessies vastlegde met de Tascam recorder .
Kortgezegt komt het hier op neer , mensen die menen dat het bij hun thuis erg realistisch klinkt die zouden ook eens zo'n opname sessie bij moeten wonen als ze de kans krijgen , dan kom je helaas tot een totaal andere konclusie .
Een vergelijk valt helaas niet te maken , hoe goed de eigen set ook is , dat is mij dinsdag avond overduidelijk geworden .
Groeten EDWIN B