Citaat van: ll0ll op oktober 15, 2009, 22:46:28
De cd14 kon me muzikaal gezien nooit zo boeien. Het uiterlijk vond ik ook niet zo spannend. De cd11le vond ik altijd mooier klinken, en qua uiterlijk vind ik de cd11le een beest.
De cd15 is weer van een hele andere orde, enorm gedetailleerd en muzikaal, een blijvertje (tot de cd7, jeweetwel, die ene met die plastieken koperen pootjes )
De CD14 is in basis een goede speler, om de speler concurrerend qua prijs interessant te zijn is er bespaard op cruciale componenten. (Te) goedkope condensatoren en andere componenten. De basis CD14 klinkt op eerste gehoor best goed en je waardeert het soepele geluid, met name het zijde zachte hoog. Als je echter heel kritisch gaat luisteren is hoor je dat door die minder goede component keuze de speler dat die soepelheid eigenlijk een subtiele vertroebeling van het geluidsbeeld is. Dat geeft de CD14 ook die aangename iets warme klankkarakter, maar ook wat rommelig en saai.
Daarom heb ik iets meer dan een jaar geleden mijn speler voorzien van een flinke modificatie, zoals een Tentclock met dedicated S-HEA supply ,andere opamps in de filtersectie , mkp/mica condensatoren ipv. de keramische in de filters, elco´s in voedingen en signaalwegen door mkp´s. Ook de keramische condensatoren van de opamps secties van de DA1547 converters zijn ook vervangen.
Na de upgrade was het troebele karakter van de speler weg. Daarvoor in de plaats is de transparantie van de speler enorm toegenomen, het hoog lost behoorlijk fijn op, het wat wollige karakter van de "oude" speler is verdwenen. Daarbij is de kwaliteit van de afbeelding behoorlijk toegenomen: niet alleen de diepte- en breedte afbeelding is toegenomen maar ook de focussering. Alles bij elkaar opgeteld heeft de geupgrade versie nauwelijks meer dat typisch zachte karakter dat de oude versie kenmerkt. Daarvoor in de plaats communiceert hij veel sterker en accurater dan daarvoor.
Ben wel benieuwd wat er met een CD15 gebeurt als deze eens goed onder handen wordt genomen ...
Have fun!
AJ