Bij mij is vorige week de derde SACD (multichannel) sampler van de firma Linn op de mat gevallen. Eerst 6 moderne vocale nummers allemaal een beetje jazzy. Daarna allemaal klassiek, totaal 16 opnames. De opnames zijn zò goed, dat ik direct vol 1 en 2 ook maar besteld heb. Deze zijn op
Amazon.uk nog voor zeer aangename prijzen verkrijgbaar. EEN TIP! Mocht je het niet kunnen vinden, sein me dan maar in.
Tevens liep ik bij mijn laatste bezoek bij mijn muziekwinkel te Breda nog tegen iets heel leuks aan: twee multichannel SACD's. Eèn van Rory Block "Last fair deal" (2003 Telarc) en een van Gerald Easly "Velvet" (Heads Up 2002) Tsja, Rory Block..... voor mij toch wel "The Godmother" van traditional country blues, ik vind het erg goed. Hoog Ellen Mc Illwaine gehalte zeg maar. Fantastische opname, al lijk ik over de gehele linie wat laag te missen.
Tsja, en dan Gerald Easly, wie kent hem niet? Ik dus
Maar, zoals Joop, de eigenaar van de muziekwinkel al opmerkte: "Gewoon lekkere fusion. Ik maak wel zo'n prijs dat je hem niet kunt laten liggen". En inderdaad, voor €2,50 was ik de trotse eigenaar. En ik moet zeggen, gewoon heerlijke relaxte muziek die bij mij associaties oproept met die grote soul-achtige negerbands uit de jaren 70. Je weet wel, met van die roze broekpakken met wijde pijpen aan, die dan heel beheerst op een rijtje trompet staan te blazen en heel beheerste danspasjes doen en allemaal precies tegelijk een rondje draaien. Maar heerlijke funky muziek en een uitmuntende 5.1 mix ook. Ik hoor harp, sax, (bas)gitaar, percissie, piano..... overwegend instrumentaal; een paar nummers worden ook gezongen. Mocht je hem ooit tegenkomen: gewoon kopen dus!
Verder nog meer mooie dingen gekocht: de CD Eric Bibb, "Diamond Days" (Telarc 2006) Mijn eerste kennismaking met Bibb en een innige! De man zit een beetje tussen blues, gospel, country en folk in. Zingt zeer beheerst en speelt ook erg beheerst. Wordt begeleid door een uitstekende band en hier en daar hoor ik zelfs, zeer verrassend een tuba, geweldig! Balsem voor de ziel zogezegd, hier ga ik meer van aanschaffen. Op de koop toe een uitstekende opname.
Ja en Joop had ook nog een CD-tje in de aanbieding van Pinetop Perkins, "Back on Top" (Telarc, 2000). Een fantastisch bluesalbum van een niet meer zo jonge Pineton zoals we op de voorzijde van de CD kunnen zien. Heerlijke blues, met sterk mondharmonica werk, lekkere gitaren, Pinetop himself aan de toetsen, die hier en daar de Blues naadloos laat overgaan in een heuse boogie-woogie. En dan de stem van Pinetop natuurlijk (zingt de man werkelijk zonder kunstgebit?
Zo klinkt het af en toe wel op mijn installatie...) Ook weer erg goed opgenomen en het swingt de pan uit!
Verder staan er weer wat fraaie SACD's aan te komen: de Linn samplers vol 1 en 2 zoals gezegd, twee SACD's van Eric Bibb uitgebract door Opus 3 (hier verheug ik me enorm op), een SACD van Nick Drake (ben razend benieuwd) en Brother in Arms van de Dire Straits, want die mag natuurlijk niet in mijn collectie ontbreken....
Over Opus 3 gespoken, ik heb hier pas èèn SACD van: Peder Af Ugglass, "Autumn Shuffle". Veel steel guitar en geheel instrumentaal De 5.1 mix van deze hybride betreft een 4.1 opname, dus geen center. Ik ben raazend benieuwd hoe die jongens van Opus 3 dat hebben gedaan bij de SACD's van Bibb. Verder is de opnamekwaliteit werkelijk weergaloos en een perfecte surround mix: dus geen rears die staan te blazen maar een prachtig ruimtelijk geheel. zoals het hoort. Opus 3 is, net zoals Stockfisch, een prijzig label, maar wat mij betreft zijn de SACD's iedere cent waard.....
Ik houd jullie op de hoogte!