[author=lo link=topic=6088.msg95608#msg95608 date=1303317988]
Vandaag samen met Joep van uit het brabantse land naar het zuiden van holland afgereisd. Een leuk vooruitzicht voor de boeg, luisteren bij martin naar zijn sets.
Rond een uurtje of elf aangekomen en de deur werd open gedaan door een breed smilende martin. Hij moet gedacht hebben, gelukkig dat valt mee.
(hoop ik dan hè dat wij de indruk zo snel al konden wekken
)
Naar binnen bij martin in zijn zeer smaakvol ingerichte woning, bijzonder netjes voorelkaar.
De grootste eye-catcher is natuurlijk toch zijn stereo rack van "steigerpijp". Heel netjes robuust en verzorgt ziet dat eruit, valt 300% mee
. Zijn setje stond natuurlijk al warm te draaien op de tuner. Een schitterend gezicht naar mijn smaak die vier prachtige marantz componenten zo naast en boven elkaar. Marantz kan dat wel
. Links en rechts naast het rack de paradigm speakers. Forse jongens die toch gracieuz in het geheel passen en niet "bulky" overkomen.
Dan maar eens wat serieuzer gaan luisteren met een lekkere bak koffie erbij. Diverse CD's van martin verdwijnen in de CD-lade. Speelt erg gemakkelijk met een open structuur waardoor details erg goed opvallen maar niet overheersend aanwezig zijn, mooie stemmen worden neer gezet. Klinkt erg goed naar mijn mening en zorgt zeer beslist voor uren luisterplezier van hoog nivo. Dan komen er wat meer "basrijke" nummers voorbij (oa van Joep) en dan komt er, ook voor mijn gevoel, relatief veel laag op je af. Natuurlijk direct dit fenomeen onderling besproken. Martin ervaart dit als normaal, maar we komen er in de loop dertijd achter dat Martin nog een andere referentie heeft waar ik nog op terug kom. Naar mate je langer luisterd raak je weer gewend aan deze ervaring en dan wordt het meer naar het "normale" getrokken. Belangrijk om vast te stellen is dat een ieder voor zich natuurlijk zijn eigen referentie vanuit zijn eigen set heeft. We hebben natuurlijk ook gebrainstormd over wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Kwaliteit CD? Weergave speakers? Plaatsing speaker? Kamer akoestiek? Dit laatste item daar doe je niet super snel iets aan maar je kunt wel snel iets uit proberen. Op een gegeven moment zijn we bij een bepaalde muziek passage op verschillende plaatsen in de kamer gaan staan en warempel hier mee kon je varieren tussen "vet laag" en "normaal laag" om de verschillen op die manier maar eens aan te geven. Klaarblijkelijk heeft de kamer akoestiek mijns insziens dus een heel grote rol op de laagweergave op diverse plaatsen. Diverse CD's en nummers volgden nog. Niet op dringerig, mooie gedetailleerde weergave met hier en daar een wat vetter aangezet laag tgv akoestiek. Nog even de verhoudingen in "geld" tussen de speakers en de basis componten gereviewd. Tav de speakers zou een up-grade misschien in de toekomst waarschijnljk toch nog een boel extra kunnen brengen.
Na het stereo gebeuren natuurlijk ook nog zijn HT set mogen beluisteren. Een apparte HT ruimte, waar zie je dat
. Netjes verduisterd en met dempende panelen aan de muur. Een rijtje bioscoopstoelen naast elkaar met daarboven een beamer. Heel erg mooi voor elkaar
Indrukwekkend voor mij
Een blu-ray in de speler van startrack, en tsja dan wordt inderdaad duidelijk dat martin een geheel andere "basreferentie" heeft dan wij simpele stereoboeren.
Twee subs en 7 speakers zorgen voor de nodige informatie naar je trommelvliezen en organen die mee bewegen. Combineer dit met een superscherp beeld en je zit midden in de actie. Erg leuke ervaring.
Kortom martin heeft twee hele mooie sets van, in mijn ogen, hoog nivo. Ik heb er van genoten en wil martin bij deze ook weer bedanken voor de gastvrijheid.
Zoals ik al meer heb gezegd, heeeeel erg leuke bezigheid om bij elkaar op luister bezoek te gaan en elkaar persoonlijk te leren kennen.
groet,
lo