SR4200 alleen nog in protect mode

Gestart door Quadrantz, september 04, 2009, 19:40:10

Vorige topic - Volgende topic

Quadrantz

Hoi!

Zojuist heeft mijn SR4200 het naar 5 jaar 'begeven'. Hij ging in de protect mode (wat ik ooit al eens eerder had meegemaakt). Met goede hoop kabels los gemaakt ivm evt. kortsluiting. Helaas. Na alleen de stroomkabel nog over te hebben blijft hij in protected mode gaan.

Ook heb ik hem al even los gemaakt (ik rook een lichte brandgeur nadat hij voor het eerst in protect mode ging). Ik heb geen kapotte zekering ontdekt of iets van een zwarte plek.

Het lijkt mij iets van een stroom-probleem?...maargoed ik ben geen electricien (maar een IT'er hehe).

Hopelijk weten jullie meer  :mrgreen:

Thanks alvast ;).

Gr,

Joost

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

Eindtrap defect + slechte soldeerverbindingen:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Zojuist het eindtrapje gerepareerd.
Defecte P/tr en Emitter/ R.
Zo goed als het gehele driverboard doorgesoldeerd.

Test met blokgolf ok.

2 x 30 Vac.

Einde mededeling.  :mrgreen:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thom

sb zijn die dingen nog een beetje goed opgebouwt stelt het nogwat voor of niet?
heb zelf ook nog zoon ding staan namelijk

SB_Marantz

De kwaliteit van de pcb is goed te noemen.
De hoeveelheid tin wat er standaard door de machine opgezet is, is te weinig, geeft vrij snel problemen.
Op zich zelf en de prijs in het oordeel meegenomen best aardig dus.
De versterker weet ook goed met blokgolven om te gaan en gaat niet over zijn nek.

Verder zag ik veel standaard elco's van Deawoo.
Als afvlak elco is Elna gebruikt.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thom

deawoo hmm, weet je de waardens nog of niet?

koelmarantz

Dit zelfde probleem heb ik met onze SR 8001, en het is al de tweede keer! Eerste keer heb ik er 3 maanden op moeten wachten! Valt hier iets tegen te doen? Ze hebben mij verteld dat ze hem hebben na gekeken en software hebben upgedate, soldeer verbindingen aangepast.
Maar nu nog geen 3 maaden later is het weer bingo.
Ik was altijd vol lof over Marantz maar dat heeft nu wel een flinke deuk op gelopen!
Kun je de reciever zelf ook resetten?
Alvast bedankt,

Stadium III

Je kunt de reciever zelf uit de protect halen maximaal 3 x volgens mijn

Verder zou ik hem wel weer terug sturen naar de TD van Marantz

Er zijn verder veel problemen met de .001 serie's

5.2.4

HAL9000

Citaat van: koelmarantz op september 20, 2009, 07:56:35
Dit zelfde probleem heb ik met onze SR 8001, en het is al de tweede keer! Eerste keer heb ik er 3 maanden op moeten wachten! Valt hier iets tegen te doen? Ze hebben mij verteld dat ze hem hebben na gekeken en software hebben upgedate, soldeer verbindingen aangepast.
Ik was altijd vol lof over Marantz maar dat heeft nu wel een flinke deuk op gelopen!
Alvast bedankt,

Ik lees dat Sb normale P en N transistoren heeft vervangen in de eindversterker.
Ik heb zelf het een en ander aan pioneer AV receivers gehad. Die gebruiken vaak patent onderdelen.

Wat er gedaan moet worden, tin aangedikt en eventueel wat gerepareerd worden.
De Sr4200 zit al vol, maar een 800X is aanzienlijk geavanceerder en kostbaarder om te repareren.

bij de pioneer lx51 zitten 15 kaarten in:  duplo  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: koelmarantz op september 20, 2009, 07:56:35
Alvast bedankt,

Dat was bij mij ook het geval met de 5600.
Ook 3 maanden moeten wachten...............

Na dat de garantie verlopen was en het ding weer steeds in protect en soms ook gewoon in stand-by ging staan was ik het zat.

Het hele driverboard doorsolderen was voldoende.

Rijst de vraag wat de heren de vorige keer hebben gedaan want er stond op de rep. bon driverboard doorgesoldeerd.

Ik kon alleen niet zien waar?

Het advies is al meerdere malen gegeven: ALLES goed doorsolderen en je bent hoogstwaarschijnlijk van de klacht verlost.

Het 3 x uit protect kunnen halen is onzin!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Stadium III

Citaat van: SB_Marantz op september 20, 2009, 11:49:47

Het 3 x uit protect kunnen halen is onzin!

Dan heeft mijn oude Sr 7001 onzin verteld !

5.2.4

HAL9000

Je kan een AV receiver inderdaad handmatig uit het protect halen. Echter haal je daar het probleem niet weg.
Een versterker of nu in dit geval HT receiver springt niet zo maar in protect.

Mocht de receiver na het ''resetten'' toch weer werken, dan zit er iets niet goed vast waardoor het protect ciruit een foutmelding maakt.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Klopt, door het ding uit te zetten.

Protect mode is het gevolg van een te hoge positieve of negatieve offset, in veel gevallen door de eindversterker veroorzaakt.
Slechte soldeerverbindingen of slechte (defecte) componenten veroorzaken dit waardoor de versterker uit balans raakt.

Het protectie circuit meet dit en schakeld het speaker relais af.
Er zijn meerdere varianten van beveiliging.

Ook kan er DC door de voorversterker gegenereerd worden............

Onderzoek zal uit moeten wijzen wat er precies aan de hand is want het kan ook een combinatie van bovengenoemde factoren zijn.

Resetten heeft alleen bij een software matige fout (glitch) zin, niet bij een defect in de eindversterker.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM