PC naar SR7002 - audio (toslink) en video (hdmi) apart?

Gestart door njitram, september 02, 2009, 00:33:37

Vorige topic - Volgende topic

njitram

Hallo,

Ik heb zojuist een SR-7002 aangeschaft, en heb m'n PC (via een DVI naar hdmi kabel) er op aan aangesloten, en dan mn beeld doorgestuurd naar mijn tv (of projector). Dat werkte meteen, dus dat is mooi. Echter, ik heb vanaf de PC ook een optische (audio) kabel (toslink) liggen. Ook dat werkt. Alleen als ik ze dus allebei tegelijkertijd wil doen, dat werkt dan weer niet. Je kan HDMI kiezen, of digital, maar kan je ergens instellen dat je voor video HDMI wil, en voor audio digital (toslink)?

Alvast bedankt,

Martijn

Vlearmoes

In het menu van de versterker moet het eea goed staan  zie manual
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

njitram

Ik heb Marantz gemaild en die kwam voor mij met een vervelend antwoord, waar ik al bang voor was:

Geachte heer Van Berkum,

Het is niet mogelijk om vanaf een bron een HDMI-verbinding te leggen naar de receiver en tegelijkertijd een optische ingang (Toslink) te gebruiken. De enige optie die u in dat geval heeft is het beeldsignaal rechtstreeks naar de TV te sturen door de HDMI-kabel rechtstreeks op de TV aan te sluiten en niet via de receiver. In dat geval kunt u het geluid wel via Toslink naar de receiver sturen.

Met vriendelijke groet,

Richard van der Avoird
Product Manager Benelux & Export

Vrij jammer, omdat dat de hoofdreden was dat ik de SR-7002 gekocht heb (computer, tv, xbox en wii aan de marantz, en dan met een druk op de knop kunnen switchen van mn tv naar beamer en terug).. Nu moet ik dus iets gaan creatiefs verzinnen.. Iemand suggesties? Een converter met HDMI video en digital audio in, en HDMI uit of zo?

Jeroen

Ik vind het wel vreemd je kunt bij de dvd speler of andere componenten wel kiezen tussen HDMI audio, optisch en coax maar niet in de receiver. Hoeveel mensen zijn er niet die een LCD tv of beamer hebben waar maar één HDMI ingang hebben. Als ik het dus goed begrijp kan de receiver geen HDMI en een andere digitale input tegelijkertijd gebruiken, dat vind ik niet slim gemaakt. Is dit bij andere merken ook zo?
Ik zal het eens gaan testen.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

njitram

Het gaat volgens mij wel als je component video en digital audio aansluit, die kunnen wel tegelijkertijd, maar ik denk dat Marantz de filosofie heeft dat als je een HDMI kabel aansluit op een ingang, dat het dan altijd audio + video is. Helaas is dat bij PC's dan vaak niet zo, daar heb je een DVI-naar-HDMI kabel en een aparte (digital) audio kabel, en dan gaat het mis bij de Marantz. Of ik mis toch ergens een instelling, dat kan ook. Ik ben al aan het kijken of ik niet in mn PC een nieuwe video kaart kan installeren die ook direct audio via HDMI uitstuurt. Andere suggesties welkom uiteraard.

Jeroen

Via component video kan het dus wel want dat heb ik al geprobeerd, ik heb zelf ook even geprobeerd om via HDMI het beeld te geven en via coaxiale ingang geluid te krijgen en inderdaad dat doet hij dus niet :-(. Dat is niet echt handig.
Het lijkt me inderdaad het beste om een video of geluidskaart te installeren die beeld en geluid kunnen doorgeven.

Gr. Jeroen

Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

dmeerpa

Het antwoord van Marantrz is naar mijn mening VERKEERD. Ik heb hier een media Harde schijf via DVI-HDMI op de SR8002, ik gebruik wel de cinch als digitale aansluiting.

Probeer het volgende in te stellen op de receiver.

BRON (bv DSS): AUTO  
DIG: de waarde die overeenkomt met de digitale ingang (in mijn geval 4)  
HDMI: de waarde die overeenkomt met de HDMI ingang (in mijn geval toevallig ook 4)
COMP: heb ik een -
V/S: ook 4, maar dat zou geen rol mogen spelen.  
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Slashhead

Als je PC gebruikt maakt van een recente ATI Radeon kaart kan audio meegestuurd worden over HDMI. Hiervoor moet je dan wel de speciale DVI/HDMI van ATI bij hebben. Dit MOET je checken want veel leveranciers doen er een standaard DVI/HDMI adapter in en dan werkt het NIET.

Ook zijn er ATI Radeon videokaarten met HDMI uitgang, deze zouden prima moeten werken.

In beide gevallen moet de audio van je PC via onboard audio van het moederbord werken. Het idee is namelijk dat de spdif via de PCI-Express bus van het moederbord loopt.

njitram

Ik heb het nog een keer geprobeerd, de instellingen zoals dmeerpa aangaf had ik al zo staan. Na wat experimenteren bleek het aan een brakke HDMI kabel te liggen, die het soms wel, soms niet doet :( Dus nu werkt het wel! Marantz zelf mailde ook terug, met hetzelfde bericht:

Excuses voor de onduidelijkheid, na uw mail nogmaals gelezen te hebben begrijp ik wat u precies wilt. Als ik het goed begrijp wilt u het geluid via Toslink in de SR7002 krijgen om aldaar verwerkt te worden , en het beeld via HDMI om vervolgens doorgestuurd te laten worden naar de HDMI-uitgang.

Hiervoor moet u in het setup menu een aantal instellingen doen. Als u bijvoorbeeld 'DVD' als bron hebt gekozen voor het aansluiten van uw PC moet u in het input setup menu van de SR7002 de functie mode op DIG zetten, onder DIG de corresponderende optische ingang selecteren (b.v. 1, 2 of 3) en onder HDMI de gebruikte HDMI-ingang. Wanneer u hierna de receiver op 'DVD' als bron zet pakt hij de geselecteerde digitale optische ingang voor het geluid en de geselecteerde HDMI-ingang voor het beeld. Het geluid wordt dan verwerkt door de receiver en het beeld doorgestuurd naar de HDMI-uitgang. Wel moet u in het bronapparaat (in dit geval uw PC) ervoor zorgen dat er geen audiosignaal wordt meegestuurd via de HDMI-uitgang, enkel een videosignaal. Ook moet u ervoor zorgen dat er een correct audiosignaal wordt uitgestuurd via de optische digitale uitgang, HD-formaten als Dolby TrueHD en DTS-HD kunnen niet verstuurd worden via deze verbinding.

Werkt dus inderdaad, perfect! Meteen een nieuwe HDMI kabel besteld! Dank voor het meedenken iedereen.

Martijn

dmeerpa

Citaat van: njitram op september 04, 2009, 18:04:33
Ik heb het nog een keer geprobeerd, de instellingen zoals dmeerpa aangaf had ik al zo staan. Na wat experimenteren bleek het aan een brakke HDMI kabel te liggen, die het soms wel, soms niet doet :( Dus nu werkt het wel! Marantz zelf mailde ook terug, met hetzelfde bericht:

Excuses voor de onduidelijkheid, na uw mail nogmaals gelezen te hebben begrijp ik wat u precies wilt. Als ik het goed begrijp wilt u het geluid via Toslink in de SR7002 krijgen om aldaar verwerkt te worden , en het beeld via HDMI om vervolgens doorgestuurd te laten worden naar de HDMI-uitgang.

Hiervoor moet u in het setup menu een aantal instellingen doen. Als u bijvoorbeeld 'DVD' als bron hebt gekozen voor het aansluiten van uw PC moet u in het input setup menu van de SR7002 de functie mode op DIG zetten, onder DIG de corresponderende optische ingang selecteren (b.v. 1, 2 of 3) en onder HDMI de gebruikte HDMI-ingang. Wanneer u hierna de receiver op 'DVD' als bron zet pakt hij de geselecteerde digitale optische ingang voor het geluid en de geselecteerde HDMI-ingang voor het beeld. Het geluid wordt dan verwerkt door de receiver en het beeld doorgestuurd naar de HDMI-uitgang. Wel moet u in het bronapparaat (in dit geval uw PC) ervoor zorgen dat er geen audiosignaal wordt meegestuurd via de HDMI-uitgang, enkel een videosignaal. Ook moet u ervoor zorgen dat er een correct audiosignaal wordt uitgestuurd via de optische digitale uitgang, HD-formaten als Dolby TrueHD en DTS-HD kunnen niet verstuurd worden via deze verbinding.

Werkt dus inderdaad, perfect! Meteen een nieuwe HDMI kabel besteld! Dank voor het meedenken iedereen.

Martijn

Je zou haast gaan denken dat ze hier mee hebben gelezen.  :evil:
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150