Ik heb de phono voorversterker binnen. Vandaag de SX72 aan het werk gezet. Hij kan inderdaad de kwaliteit van het geluid oppoetsen. Maar een LP, die vol met krassen zit kan ook door de SX72 niet meer gered worden. Het is een beetje uitproberen om het geheel goed af te stellen. In de eerste plaats de mate van filtering: teveel filtering geeft een vervormd geluid. Ook het het afstellen van het uitgangsniveau steekt nogal nauw. Een tikje meer en de peak level indicatoren schieten aan. Alhoewel er duidelijk verschil te horen is tussen "filter aan" en "defeat" valt me het algehele resultaat toch een beetje tegen. Wanneer er gefilterd wordt is er inderdaad minder kras/ruis te horen, maar het gaat wel enigszins ten koste van het hoog. Met name bij klassieke muziek is dat nogal hoorbaar.
Een (klein) nadeel is, dat je een extra ingang van je versterker nodig hebt. Je kunt immers de phono ingang niet meer gebruiken.
Het digitaliseren van een LP of een andere analoge bron gaat overigens uitstekend. Een opname gemaakt op een CD met een Marantz DR6000 en op een DCC met een Marantz DD82 gaven allebei een uitstekend resultaat. Alleen jammer, dat de SX72 geen optische uitgang heeft.
Ik heb gebruik gemaakt van een Dual CS2235Q met Ortofon DN166E element en een Philips 677 met Philips GP400 element.
Kortom: ik zal de SX72 waarschijnlijk niet constant aangesloten hebben, maar "op afroep" gebruiken en dan met name om analoge bronnen te digitaliseren.
Groet,
Henk