welke speakers spelen warm en zoet doch veel detail?

Gestart door fleetwood, juli 18, 2009, 21:32:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

fleetwood


hallo

ik weet dat het zeer moeilijk is een luidspreker te omschrijven qua klankkleur daar dit voor iedereen anders ligt.
maar toch zijn zo van die merken die warm en zoet klinken (zijdezacht hoog word soms gezegd) zonder last te hebben enige scherpte als je ze eens goed luid zet.
zijn er merken volgens jullie (tot 1200 euro) die dit bieden?
ik luister vooral naar pop rock vb fleetwood mac uiteraard :-D roxy music,sting, kate bush ,sade, maxwell ect...
ik heb als versterker de pm 8003 en momenteel dali ikon 6 deze speakers zijn bij normale volume subliem maar kunnen soms scherp zijn als ze luider worden gezet.

groeten

SB_Marantz


Een kleine modificatie kan je van dit euvel verlossen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Tja, heel veel is smaak afhankelijk. Zelf vind ik Dali aan de aangename kant en herken het felle niet.
Maar speakers als Tannoy, Sonus Faber etc moeten mogelijk meer naar je smaak zijn. Zijn iets warmer, maar nog wel veel detail.
Of Naim, Splendor, Castle?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op juli 18, 2009, 23:56:02
Een kleine modificatie kan je van dit euvel verlossen.
Ik vraag het me af. Op hoog volume vervormen cq fel worden van hoge tonen lijkt op opbreekverschijnselen en is niet makkelijk te modificeren.
Een rendements aanpassing voor hoog geeft een andere klank en zal het enkel afzwakken. Of je moet met een extra filtering moeten komen in de vorm van een low-pass rond 18Khz.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

De modificatie kost een paar Euro.
Ik acht het zeker de moeite waard te proberen.
Beter dan weer 1200 Euro uit te geven en misschien op dezelfde problemen of andere te stuiten.

Bovendien zijn er nog andere mogelijkheden die nog een stukje verder gaan binnen dit kader.
Ook de akoestiek kan een bron van het probleem zijn.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin


fleetwood

alvast bedankt voor jullie reacties.

wat bedoelen jullie met een modificatie :?

groeten

Maurice

Citaat van: fleetwood op juli 19, 2009, 09:25:04
alvast bedankt voor jullie reacties.

wat bedoelen jullie met een modificatie :?

groeten
SB zal een aanpassing van het filter bedoelen.
Maar hij bracht mij wel op een idee, namelijk akoestiek. Dit kan wel eens jouw probleem zijn, en niet de speaker zelf.

Heb je foto van je ruimte?
Is de ruimte wel goed gedempt? Denk aan vloerkleed, stoffen bank, géén salontafel tussen speakers en bank, muren die aangekleed zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marantz 81

je zou eens kunnen luisteren naar een

DLS R55   :-)  de test ervan staat ook op de site hier

TurboMarco

Citaat van: Maurice op juli 19, 2009, 10:41:23
akoestiek. Dit kan wel eens jouw probleem zijn, en niet de speaker zelf.

Heb je foto van je ruimte?
Is de ruimte wel goed gedempt? Denk aan vloerkleed, stoffen bank, géén salontafel tussen speakers en bank, muren die aangekleed zijn.
:yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HiFi gek

De klankkleur die een luidspreker box gaat geven in een bepaalde set is afhankelijk van alle rand apparatuur en de bekabeling in zijn geheel .
De akoestiek is in dit geval een vaste noemer die niet veranderd in het geval van de topic opener .


Een bepaald type en merk luidspreker box zal op andere merken rand apparatuur en kabels weer anders klinken in de klankkleur , hou hier rekening mee .


Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

#11
Ik zou het anders willen omschrijven.

De speaker heeft van zichzelf een bepaalde klankkleur, te denken aan de kast en de units zelf.
Daarna komt de muziek zelf aan de beurt, hoe is deze in de studio opgenomen / gemanipuleerd?

Als dat in orde is rest nog de akoestiek.
Is die niet in orde kun je er neer zetten wat je wilt maar het zal nooit bevredigend gaan klinken.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Stadium III

probeer eens bij een dealer speakers mee naar huis te krijgen en die te gaan beluisteren !

Zodat je in je eigen omgeving de test voor jezelf kunt doen en zelf kunt bepalen wat goed voor je is

Ik kan veel merken noemen en zeggen dat je acoustic aangepakt moet worden maar meschien wil je het niet dat er iets veranderd in huis en ieder heeft zijn eigen oren/smaak dus zelf beluisteren werkt perfect

Wij kunnen alleen onze voorkeur geven !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op juli 19, 2009, 19:57:50
Ik zou het anders willen omschrijven.

De speaker heeft van zichzelf een bepaalde klankkleur, te denken aan de kast en de units zelf.
Daarna komt de muziek zelf aan de beurt, hoe is deze in de studio opgenomen / gemanipuleerd?

Als dat in orde is rest nog de akoestiek.
Is die niet in orde kun je er neer zetten wat je wilt maar het zal nooit bevredigend gaan klinken.






Wilfred , uiteraard hebben de luidsprekers ook hun eigen specifieke klankleur .
Voor de cd's geld hetzelfde .
De kunst is het om alle apparatuur samen en de kabels zo samen te stellen dat je aan de gewenste klankkleur komt , over het algemeen genomen kan het elkaar flink beïnvloeden in de klankkleur (warm of kil ) .

De akoestiek daarentegen is meestal een vast gegeven , door de meeste mensen veroorzaakt omdat zij helaas hun woonkamer daar niet op aan willen passen .



Groeten  EDWIN  B