LFE kantelfrequentie en THX settings voor subwoofer in receiver

Gestart door THX-UltraII, juli 14, 2009, 08:42:51

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

Het zit me nog steeds niet helemaal lekker wat betreft een tweetal settings van mijn Receiver.

1.
Ik heb een optie: Do you have a THX-Ultra2 centified subwoofer yes/no?
Kan me niet voorstellen dat je hier enkel voor YES kiest als je sub een THX stickertje heeft.
Wat is de exacte invloed wanneer je hier voor YES of NO kiest?

2.
LFE kantelfreq.:
Sommigen zweren bij 80Hz. Echter, Thingman is destijds bij me langsgeweest en had een theorie bij het kiezen van 60Hz: Mits je speakers zwaar genoeg zijn kun je beter voor 60Hz kiezen. Hierdoor kun je de sub op 60Hz kantel zetten waardoor je sub minder 'hoorbaar/plaatsbaar' wordt. Zit wel wat in maar hoe denken jullie hierover?
Sony VPL-VW1000ES | Image Screens Imasque CIH system | D-Box Motion Code system | Starline Cinema | Presidential Recliner | Teufel Theater 8

Marvin

gaat het echt enkel om de sub instelling, of heb je de speakers rondom op small staan?

dmeerpa

Een THX Select of Ultra2 system is speciaal ontworpen om het bass management ingesteld te hebben op 80Hz. Terwijl je vrij bent deze crossover frequency aan te passen op een THX system, zal je geen gebruik maken van het systeem zoals het bedoeld was om te worden weergegeven.

Daarbovenop, THX processing en DSP veronderstellen een crossover setting voor LFE op 80Hz . Daarom is het aangeraden om deze settings te gebruiken  (in veronderstelling dat uw speakers laag genoeg gaan).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Hoe heb je idd je speakers ingesteld kwa grote en waarbij wil je je subwoofer allemaal gebruiken

De THX funtie die er idd bijzit zet de speakers allemaal op small en de subwoofer crossover op 80 hz

De 60 hz theorie/praktijk kan zeker zijn want je speakes krijgen wat extra laag en je subwoofer doet wat minder mee

Kwa plaatsing kun je het al vanaf 100 hz voor elkaar krijgen om je subwoofer weg te krijgen zodat je hem niet hoort
Dit is wel lastig en ben je ook wel ff zoet mee

Mijn voorkeur is 80 hz

Dit omdat je subwoofer makkelijk te plaatsen is en je nog een groot deel van het LFE door geeft naar de subwoofer

Hoe er wel rekening mee dat als je een vol LFE kanaal naar je subwoofer wil sturen dat je al opd e 120 hz zit
Wil je dit goed wegzetten dan is een roomcorrectie systeem zeker geen overbodige luxe !

Als je de speakers op Large hebt staan hoe heb je dan de bassmix ingesteld ? Op Both of Mix ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Ik heb het ff naargezocht kwa Yes en NO bij een THX setup

Als je de THX setup kiest kun je kiezen bij de subwoofer tussen Yes en No
Als je Yes pakt dan moet je volgens de instructie een sub hebben die tot 20 hz kan weergeven
Dan heb je nog de B.G.C

Daarmee kun je de bass instellen als je teveel hebt dus een soort EQ denk ik ook dit heb ik nog nooit ingesteld
Ik denk dat dit deel zo is met de THX setup en dat de rest met de instellingen daar denk ik geen invloed op hebben

Maar dit zou je ff kunnen testen

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4