Kwa power en druk zal de stadium het best eens kunnen winnen, maar op het gebied van Detail is het een verloren zaak voor de REl, daar is hij veel te groot en lomp voor en is dus wat minder snel voor HI-FI. Echte beuksubs zijn stukken minder muzikaal. Niet om het een en ander, maar jij houdt ook van housemuziek e.d. en daar heb ik zelf TOTAAL niets mee. Wel met Rockmuziek. Dus ik snap heel goed hoe jouw sub al snel overpowered zal klinken, Daarnaast kan het simpelweg niet zo mooi intergreren als de MS subs aangezien Ze niet op dezelfde locatie staan te spelen. Een sub moet je heel nauwkeurig plaatsen voor optimale performance en dat geldt voor mij nog meer omdat de sub en de speakers op exact dezelfde plek staan en 1 geheel vormen, maar als het dan eenmaal correct staat opgesteld, dan weet je niet wat je hoort.
Niet lolliestoklig bedoeld verder. Als ik de reacties lees van de ervaring, dan is het dus zo dat mensen duidelijk konden horen dat er een sub meespeelde met stereo en dat vonden ze overpowered ( lees Marcel). Bij de MS klinkt het tijdens het spelen van muziek helemaal niet of er een sub mee staat te spelen, maar eerder als een echte full range speaker die gewoon laag gaat, waarbij subtiele details in het laag niet verloren gaan. Maar zelfs met subs zijn de prestaties van de MS-en met housemuziek in de strekking waar jij van houdt "teleurstellend" De subs zijn gebouwd om muzikaal te klinken en de SR9600 stuurt het laag ook heel subtiel aan en niet er op los beukend. Met films is het een totaal ander verhaal Daarbij heb je response tot 25 hz met rol-off vanaf 30 hz, als je dan het formaat van de MSen in je achterhoofd houdt tijdens het luisteren is dat ZEER indrukwekkend en verdienen ze bij MS een hele diepe buiging voor deze super speakers. De stadium III is ook nooit ontwikkeld geweest om als muzikale sub te dienen, dat is de Q200 , dat is wel een muzikaal subje ( en dus ook stuk kleiner i.v.m. de snelheid)
De MS 500 THX set moest bij het ontwikkelen aan een paar eisen voldoen. a) hij moest compromisloze prestaties leveren met film ?n muziek en b) hij moest THX gecertificeerd zijn ook nog ( om naamsbekendheid in Amerika te krijgen). Dat is vrij gemakkelijk gelukt. Nu dat MS overal naamsbekendheid heeft verworven, zijn ze gestopt met de productie van de MS 500 i.v.m. de tegenvallende verkopen. Mensen kochten liever de 900 serie, want die zagen er het zelfde uit dus zouden die wel hetzelfde presteren ( NOT !! ). Afijn vanaf de "i" versies in de avant series ( staat voor Improved) zijn ze gestopt met de MS 500, want om de THX certificering te mogen behouden moest ook weer het nieuwe ontwerp helemaal THX gecertificeerd worden waarbij de kosten wat te hoog op zouden zijn gelopen. Wellicht dat ze in de toekomst het concept weer op gaan pakken, maar vooralsnog concentreren ze zich 100% op de Performance Series en zijn ze bezig met de ontwikkeling van een serie om het gat tussen de avant 900 en Performance serie. Mijn bron is een medewerker van MS.
Zodra we naar de prijskaartjes gaan kijken zijn we heel snel klaar denk ik
Want zo'n hele set is bij mij te koop voor geld waar je in de winkel nog geeneens een stadium III voor hebt.
De SR9600 is ook een heel stuk muzikaler dan de SR7500 uiteraard...met behoorlijk veel meer dynamisch vermogen.
de VSX-AX10i van Pioneer waar de MS-en in de what hi-fi best buy guide van 2002-2003 High-End home cinema package of the year award mee wonnen, heeft 2 40.000 MicroFahrad Condensatoren. De SR9600 heeft zelfs 2 50.000 MicroFahrad Condensatoren... Zelfs als je hem tot extreme volumes dwingt zal die niet vervormen.
Toen ik een Harman Kardon AVR7000 kocht ( mijn vorige receiver, verving die een SR7200. De Sr7200 was in stereo zeer muzikaal maar met films stuurde die de subwoofers een heel stuk minder detailrijk aan dan de AVR7000, vandar dat ik toen de SR7200 doorverkocht. De SR9600 is op zijn beurt weer stukken beter dan de HK.
Voorgaande modellen van Marantz stonden wel eens te boek als te lief in surround, Ik denk dat het vanaf de SRX300 serie minder is geworden. De SR9600 is iig gewetenloos in surround als de track er om vraagt, terwijl hij met rustige en stille passages fluweel zacht kan omspringen met het geboden geluidsmateriaal.
Een keertje luisteren kan altijd