Ok, mijn versie van het verhaal!
Eerst met Marco afgereisd naar Tilburg, dus naar Brabo's die geen carnaval vieren
Aangekomen op punt van bestemming, kijken we naar een hoge flat, waar dus iemand woont met een killersub. Bellen aan, stappen de lift in en komen boven. Zie ik Marco strak langs de deurenkant lopen "jaaaaa, ik heb hoogtevrees..."
We worden ontvangen door Rob, die uit voorzorg Quentin van 1 maar bij zijn ouders heeft achtergelaten. Klinkt alsog ie een onuitwisbare indruk achter wilt laten!
Binnengekomen zien we een strak en modern interieur, waar toch redelijk leefbaar een HT set staat opgesteld. Er zijn wat compromissen gesloten qua opstelling luidsprekers en stoelen.
Rob ging eerst maar eens uitzoeken hoe hij ook al weer koffie moest zetten. Het resultaat was bevredigend, dus kon ook de meet en greet vervolgd worden.
Terwijl Rob nog in de keuken was, hebben Marco en ik uitgebreid de set ge?nspecteerd. Tja, moet niet kinderachtig zijn! Er is voldoende aandacht aan de set besteedt, en dat zie je oa terug in de bekabeling.
Vervolgens maar eens muziek aangezet. Hierbij zijn diverse genres aan bod gekomen, waaronder Indie, Jazz, Pink Floyd, etc. Eigenlijk vonden Marco en ik dit niet helemaal up-to-par, maar wij zijn beide eigenlijk echte stereo mensen! Wel viel op dat de set neutraal en gebalanceerd klonk. Er viel weinig aan op te merken, alleen zouden wij qua stereoperformance meer willen.
Rob zette vervolgens wat film scene's op, van oa LOTR en star wars. En toen werd pas duidelijk wat deze set echt kan presteren! De effecten vlogen om de oren, het beeld was haarscherp en de beleving was optimaal (zelf nog niet eerder elders zo meegemaakt). De lagere regionen van het audiospectrum beukten er flink op los, en ik besefte dat ik erg blij ben dat Rob niet bij mij in de flat woont!
Het kan niet anders dan dat er minimaal 8 gezinnen mee hebben kunnen genieten (buren boven en onder, links en rechts plus de boven- en onderburen daar weer van). Rob meldde doodleuk dat hij nog nooit klachten had gehad!
Wat mij wel opviel, was dat de toen aanwezig Rel Quake de Stadium niet kon bijbenen. Deze produceerde een rommelig en hoorbaar laag tov de Stadium, waardoor de Quake eerder verstoorde dan aanvulde. Nadat we de Quake loskoppelde vond ik het direct al veel beter klinken, al klonken de achterste effecten iets minder vol op de monitorspeakers. Duidelijk werd dat volwaardige frequency range speakers erg belangrijk zijn bij HT.
Uiteindelijk zijn we nog wat gaan spelen met andere subs, en telkens bleek dat een sub een noodzakelijke aanvulling is voor HT. Geen enkele kon tegen de Stadium op, en upgraden van deze sub lijkt haast niet haalbaar.
Ow, wacht even, Rob heeft ons ook nog kennis laten maken met SACD, wat toch ook weer nieuwe ervaringen opleverde. Ik vond het wel raar om Norah Jones links en rechtsachter ook te horen, maar zeker bij War of the Worlds leverde dit wel een rijkere luisterervaring op!
Op de terugweg hebben Marco en ik nog het ??n en ander ge?valueerd. Uit onze visit bleek maar weer eens dat het erg moeilijk is om zowel HT als stereo in ??n set optimaal te hebben. Je zult een keuze moeten maken, en voor elk individu zullen de eisen en wensen anders zijn, waardoor ook de keuze anders zal zijn. Rob heeft gekozen voor HT, omdat hij het meest films kijkt. Wij als stereomensen vinden dit ondergeschikt aan muziek, en ikzelf accepteer dat films niet klinken zoals met een HT set wel mogelijk is.
Dus indien je een nieuwe set wilt aanschaffen, en je afvraagt of je een HT of stereoset moet nemen, ga dan bij jezelf te rade wat JIJ het belangrijkst vindt! Jij bepaalt uiteindelijk waat JIJ het meest van geniet.
Al met al weer een gezellige dag, waarbij we het uiteraard ook nog over dit forum hebben gehad. We zijn erg blij met de ontwikkelingen, en hopen dat we via dit medium gelijkgestemde marantzofielen op een andere manier kennis met elkaar kunnen laten maken. Informeel, gezellig en toch veel kennisoverdracht!