New receiver of eindversterker?

Gestart door xander32, juni 13, 2009, 11:57:31

Vorige topic - Volgende topic

xander32

In de nabije toekomst zou ik graag mijn versterking naar een hoger plan tillen (nu SR6001). De kwaliteit van het geluid is daarbij voor mij meer van belang dan de allernieuwste geluidsformaten en gadgets.

Wat zou dan het meeste brengen:
- een nieuwe / andere receiver, max. €1700,-(bijv. SR8002, diens opvolger of een Rotel RSX xxx)
- een losse eindversterker (bijv. MM 8003)  :?.

Sander.

Stadium III

Tja een MM8003 zou zeker zeer mooi zijn

ik zou eens gaan kijken voor 5x ma 500 125w bij 8ohm
zeker leuke blokken die wel stabiel zijn
2e hands zeker voor een leuke prijs te koop
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Hmmm ik denk dat veel ook afhangt van je speakers die je hebt. Als deze wel wat vermogen lusten zal een zware eindversterking zeker bijdragen.

Toch vraag ik  me af of 5x ma 500 125w bij 8ohm veel beter gaan scoren dan de SR8002 die op papier ook goed is voor 7 * 125Watt. Voor mij was er toch een heel verschil en vooral in stereo weergave tussen de SR8002 en de SR7500.

Het grootste verschil heb ik behaald door het veranderen van de spekaers door een hoger gamma te kiezen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

xander32

CiteerHmmm ik denk dat veel ook afhangt van je speakers die je hebt. Als deze wel wat vermogen lusten zal een zware eindversterking zeker bijdragen.

Ik heb nu Focal Chorus 816W - en naar het schijnt lusten deze wel een beetje vermogen.
Echter doet de SR6001 het niet eens verkeerd i.c.m. de Focals: ik heb gisteren middag bijna 3 uur onafgebroken muziek geluisterd - wat een genot. En de speakers zijn nog niet eens geheel ingespeeld.

CiteerHet grootste verschil heb ik behaald door het veranderen van de spekaers door een hoger gamma te kiezen.
Zojuist de stap gemaakt van een Infinity Beta-set naar een Focal Chorus 800-set.
De fronts, zijnde de 816W`s, zijn nog weer een stap vooruit t.o.v. mijn voorlaatste speakers: B&W CDM 7SE. Meer open, meer detail en vooral meer gecontrolleerde bas (droog).

CiteerTja een MM8003 zou zeker zeer mooi zijn

ik zou eens gaan kijken voor 5x ma 500 125w bij 8ohm
zeker leuke blokken die wel stabiel zijn
2e hands zeker voor een leuke prijs te koop
Ik neig dan toch eerder te gaan voor een SR8002 of een MM 8003.
Wat ik uit jullie reply filter is dat een eindversterker het meeste zal gaan brengen?

Sander.

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op juni 13, 2009, 16:56:41
Hmmm ik denk dat veel ook afhangt van je speakers die je hebt. Als deze wel wat vermogen lusten zal een zware eindversterking zeker bijdragen.

Toch vraag ik  me af of 5x ma 500 125w bij 8ohm veel beter gaan scoren dan de SR8002 die op papier ook goed is voor 7 * 125Watt. Voor mij was er toch een heel verschil en vooral in stereo weergave tussen de SR8002 en de SR7500.

Het grootste verschil heb ik behaald door het veranderen van de spekaers door een hoger gamma te kiezen.

vind het wel beetje appels met peren vergelijken
in de 8003 zit 1 voeding in de ma500 1 x kanaal
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

xander32

Citaat van: jwx op juni 13, 2009, 21:00:05
Dus ...? (leg mij s.v.p. even in Jip&Janneke taal uit hetgeen je hiermee wil duidelijk maken).

Mij valt nu erg op dat ik steeds weer die MA 500`s overal tegen kom in aanbevelingen.
Deze kosten op de 2e hands markt geen drol. Dat maakt mij nieuwsgierig.

Gaan deze op stereo een verbetering geven t.o.v. de SR6001???
Wat zijn jullie ervaringen met die MA 500 / 6100???

B.v.d. !!!

Sander.

Stadium III

Ik heb zelf met 5x ma 500 gedraaid

veel power en controle !

Verder zou ik er eens 2 gaan halen en testen !

Kosten niet extreem veel
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: jwx op juni 13, 2009, 21:00:05
Volledig mee akkoord maar de SR8002 zal dan weer een beter voorversterking hebben en betere DAC. Dus kunnen we ons opnieuw afvragen wat er beter zal zijn. Misschien iets meer power voor de monoblokken maar de SR8002 Zou wel eens beter kunnen scoren qua detail en zuiverheid.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op juni 14, 2009, 22:39:56
Volledig mee akkoord maar de SR8002 zal dan weer een beter voorversterking hebben en betere DAC. Dus kunnen we ons opnieuw afvragen wat er beter zal zijn. Misschien iets meer power voor de monoblokken maar de SR8002 Zou wel eens beter kunnen scoren qua detail en zuiverheid.

Heb je ook weer een goed punt al hoewel ik een oudere dac prettiger vind klinken vraag me niet waarom tis zo
Het blijft moeilijk ga je voor veel druk power of zoals DMeerpa zegt voor detail zuiverheid finesse

oftewel hou je meer van peren of een appel of banaan

en die MA 500 (heb er ook 2 gehad) waar laat je die in godsnaam met zijn 47 cm diepte

Je ziet nog wel is zo een mm-5000 langs komen een 5 kanaals eindbak
Of een Rotel 5 bak zo een rsx geloof ik
Of je leent is een keer van een forumgenoot of kennis een geintergreerde versterker pm62 80 82 8000 of zoiets en luisteren maar en zet er maar ook een Sony ES bij en een Rotel

sterkte
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

De Meerpa heeft vooroordelen met zijn gelikte 12.2 set DTS THX GHB XTC die is klaar  notworthy met zijn relax annex boiscoop ruimte

staat dat plantje al bij de speaker

xander32

Dank jullie voor de antwoorden - deze helpen mij zeer:
- ik had nog niet opgemerkt dat de MA 500`s 45 cm diep zijn - voor mij idd. niet te plaatsen,
- het verhaal over meer controle (eindversterking) versus detail (DAC) zet mij ook aan het denken ...

Momenteel zegt mijn ratio: ff doorsparen voor een SR8002: meer controle en meer / dan wel geen verlies van detail.

Een vraag die ik tevens nog wil verhelderen:
Is het niet wijzer om, gezien het tempo van alle vernieuwingen (geluidsformats etc.), te investeren in een kwalitatief goede eindversterking waar je xx jaren mee vooruit kan en dan 'genoegen' te nemen met een receiver uit een lagere klasse (middenmoot). De relatief vriendelijke prijs van deze receivers maakt het dat je nog eens een nieuwe kan kopen en zo altijd de laatste ontwikkelingen mee kan pakken  :?.

Sander.

drees62

Hee Sander,

Mocht je een keer willen luisteren hoe een SR 8001 (technisch gelijk aan 8002, behalve geen decoders voor nw. geluidsformaten en geen HDMI 1.3) klinkt op de Focals uit de W-serie, je bent van harte welkom.
Vanuit W'wijk naar Enschede is nog wel te doen.
Ook kan ik je dan het verschil laten horen tussen een CD 5001 OSE stand-alone of met V-DAC van Musical Fidility.

Citaat van: xander32 op juni 15, 2009, 09:28:38
Dank jullie voor de antwoorden - deze helpen mij zeer:
- ik had nog niet opgemerkt dat de MA 500`s 45 cm diep zijn - voor mij idd. niet te plaatsen,
- het verhaal over meer controle (eindversterking) versus detail (DAC) zet mij ook aan het denken ...

Momenteel zegt mijn ratio: ff doorsparen voor een SR8002: meer controle en meer / dan wel geen verlies van detail.

Een vraag die ik tevens nog wil verhelderen:
Is het niet wijzer om, gezien het tempo van alle vernieuwingen (geluidsformats etc.), te investeren in een kwalitatief goede eindversterking waar je xx jaren mee vooruit kan en dan 'genoegen' te nemen met een receiver uit een lagere klasse (middenmoot). De relatief vriendelijke prijs van deze receivers maakt het dat je nog eens een nieuwe kan kopen en zo altijd de laatste ontwikkelingen mee kan pakken  :?.

Sander.

xander32

Citaat van: drees62 op juni 15, 2009, 10:12:56
Hee Sander,

Mocht je een keer willen luisteren hoe een SR 8001 (technisch gelijk aan 8002, behalve geen decoders voor nw. geluidsformaten en geen HDMI 1.3) klinkt op de Focals uit de W-serie, je bent van harte welkom.
Vanuit W'wijk naar Enschede is nog wel te doen.
Ook kan ik je dan het verschil laten horen tussen een CD 5001 OSE stand-alone of met V-DAC van Musical Fidility

Thx voor `t aanbod  notworthy. Ik zou daar graag een keer gebruik van maken, echter heb ik de komende tijd, tot ongeveer medio juli, niet / nauwelijks tijd (nieuwe baan, studie, optredens muziekgezelschap ...).
Mijn eerst volgende luistersessie zal in Nieuw-Vennep zijn bij RA-subs - zal daar incl. reizen alweer een dag kwijt aan zijn :oops:. Maar `t is voor een goed doel zal ik maar zeggen.

Sander.

dmeerpa

Citaat van: jwx op juni 14, 2009, 23:15:40
De Meerpa heeft vooroordelen met zijn gelikte 12.2 set DTS THX GHB XTC die is klaar  notworthy met zijn relax annex boiscoop ruimte
:schater: Maar een 250Watt versterker zou wel nog welkom zijn maar dat wordt (momenteel) niet goedgekeurt door de WAF  violent1

Citaat van: jwx op juni 14, 2009, 23:15:40
staat dat plantje al bij de speaker
Neen, is er nog niet van gekomen om een plant te zoeken, maar nadat de WAF 2 dagen pijn had en een blauwe tatoeage op de schouder heeft ze haar les geleerd  :evil:

Ik heb er gisteren een bankje onder gezet, en we hopen deze week in de plantenwinkel te geraken.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op juni 15, 2009, 12:13:34
:schater: Maar een 250Watt versterker zou wel nog welkom zijn maar dat wordt (momenteel) niet goedgekeurt door de WAF  violent1
Neen, is er nog niet van gekomen om een plant te zoeken, maar nadat de WAF 2 dagen pijn had en een blauwe tatoeage op de schouder heeft ze haar les geleerd  :evil:

Ik heb er gisteren een bankje onder gezet, en we hopen deze week in de plantenwinkel te geraken.

Dat is mannen praat  hello