Na een enigszins verlate aankomst door een auto die dienst weigerde, hebben mijn broer en ikzelf gisteravond een prima avond gehad bij Fritz. Samen met twee andere heren van het forum hebben we kunnen genieten van zijn stereo-installatie.
De top-set van Marantz had ik wel eens eerder gezien bij een grote oer-Rotterdamse winkel op de Bergweg maar luisteren zat er toen met alle herrie niet in. Ik was erg benieuwd wat deze apparatuur kan dus uiteraard ingeschreven voor het bezoek aan Marantz maar daar ben ik helaas buiten de boot gevallen. Bij deze dus een herkansing en dan ook nog eens in combinatie met Kharma luidsprekers. Eigenlijk nog beter want die Mordaunt-Short dingen ben ik niet zo van gecharmeerd. Met hoge verwachtingen naar Amersfoort getogen dus.
Om maar gelijk een shortcut naar de conclusie te maken; erg goed. Ik probeer het altijd te vergelijken met mijn eigen set en voor mijn gevoel komt het dicht bij elkaar in de buurt. Waar de set van Fritz echt in uitblinkt is imaging. Wauw! Hoogte, diepte, breedte, alles is er. Je moest uiteraard wel in de "hot-seat" zitten maar Wauw is het eerste dat bij mij opkwam. Vooral de cd van Roger Waters wat indrukwekkend. Geluid ver buiten de speakers. Dat geouwehoer over de telefoon in het intro leek wel uit een extra speaker in de boekenkast links te komen. Soms had ik wel het gevoel dat het laag tegen boemerig aanzat. Ik vond het dan ook erg jammer dat ik vanwege mijn noodgedwongen reis met het OV, mijn zelfbouw-dac niet had kunnen meenemen. Die heeft echt een fantastische laagweergave (de rest ook trouwens) en ik ben benieuwd wat die er van gebakken had in vergelijking met de interne dac van de sa7-s1.
Ook heeft Fritz de nodige uitleg gegeven over opnamen en waar het nogal eens misgaat. Hij liet een paar voorbeelden horen waar het echt waardeloos was. Saxofoons die in hun eigen galm verzuipen, Een combo dat een beetje wazig in de verte staat te spelen waardoor het één geluidsbrei wordt etc etc. Uiteraard ook ter vergelijk naar zijn eigen opnamen geluisterd van STS Digital en, zonder nu te slijmen bij de gastheer van gisteravond, het klinkt echt fantastisch. Zoals ik Fritz gisteren al zei; de Marantz sampler die we hebben gekregen bij het bezoek via dit forum aan Speakerland, hoort bij mij bij het "referentie-setje" cd's als ik naar een set luister. De sampler die we gisteravond hebben gekregen zal in dat stapeltje cd's ook zeker een plek krijgen.
Al met al een Top-avond met een hoofdletter T! Dank Fritz!
Scanspeakman