Citaat van: Stadium III op februari 06, 2007, 17:21:26
Verder is het verschil tussen een sacd en een dvd-a vindt ik dat er met sacd meer ruimte en dynamiek in de muziek zit en het prettiger klinkt
Ik heb Queen live at the opera op dvd-a in DTS 96/24 en dat is mooi maar sacd vindt ik toch mooier
Maar dat is toch je smaak en gevoel
Stadium III
A Night At The Opera van Queen is nog niet op SACD verschenen, dus dat laat zich moeilijk vergelijken. Je haalt nu wat door elkaar heen. DTS 96/24 is een DVD-video geluidsformaat. De DVD Audio uitgave van A Night At The Opera heeft een DVD Audio track (MLP), die alleen door een DVD-Audio (combi)speler gelezen kan worden. De DVD Video laag heeft een DTS 96/24 en een PCM stereorack, die wordt door iedere DVD speler gelezen.
Er zijn maar weinig titels op ?n DVD Audio ?n SACD verschenen. Qua geluid is het verschil nauwelijks te merken. De opname en mastering van de DVD-A en/of SACD doet dan veel meer t.a.v. de geluidsbeleving.
Dan nog een reactie over de signaal overdracht tussen speler en versterker.
Uit oogpunt van kopieerbeveiliging wordt een SACD signaal NOOIT over de digitale coax/optische uitgang weergegeven. Er zijn nu enkele speler/receivers die SACD via een i-link achtige verbinding weergeven. Dit zijn digitale koppelingen met een speciale kopieerbeveiliging. Zoals HMDI de HDCP kopieerbeveiliging heeft.
DVD Audio kan sinds versie 1.1 via HDMI worden weergegeven. Dan moet de DVD-A (MLP) decoder wel in de receiver zitten natuurlijk.
Een AV receiver voert vele bewerkingen op het signaal uit alvorens het naar de speakers wordt gestuurd. In een DVD-A/DVD-V speler (evt SACD/DVD speler) gebeurt veel minder met het signaal. Indien de speler dan over een goede 5.1 analoge audioboard beschikt, dan kan het geluid beter klinken dan digitaal. Maar dat is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de AV receiver, de speler en de gebruikte bekabeling.