Marantz PM82 aangeschaft!

Gestart door carbest, mei 22, 2009, 20:20:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carbest

Hallo allemaal!

Ongeveer een jaar geleden heb ik een topic gestart of ik mijn B&O luidsprekers moet vervangen of om moest kijken naar een vervanger van mijn PM43. De strijd bleef onbeslist.

Ik ben in februari op kamers gegaan en ook maar meteen de knoop doorgehakt en een andere versterker gekocht. Een PM68. Een hele verbetering ten opzichte van de PM43. Maar eind februari kwam ik in een tweedehands audio zaak in Arnhem aan de Hommelseweg een PM82 tegen. Veel over gehoord en gelezen en dat moest echt wat zijn. 1 probleem, het geld was op.
Twee weken geleden was ik weer in de buurt en een half uurtje over en toch maar eens wezen kijken. Tot mijn grote verbazing stond de PM82 nog in de etalage. En nu wel met meer dan voldoende financiĆ«le middelen. De versterker gekocht voor 150,- nagekeken (wat dat mag betekenen) en 6 maanden garantie. Ik voelde mij, al sjouwend met 13,5 kilo in een Dirk van den Broek tas over het CS van Arnhem, helemaal the man!  8-)

Op mijn kamer aangekomen de boel aangesloten en wat een geluid! Veel beter ban de PM43 en ook beter dan de PM68. Echt helemaal super!  hello Niet gedacht dat er nog zo'n sound uit die B&O's kon komen en dit er zo'n verschil tussen versterkers onderling kan zitten.

Ik wil graag de PM82 in een goede staat houden omdat ik hier toch wel wat langer mee wil doen. Dus heb ik nog wat vragen. 

Ten eerste: In klasse A wordt de versterker warmer. Het lijkt mij dat dan de boel meer slijt Klopt deze veronderstelling of valt deze slijtage erg mee. Ik heb niet altijd klasse A nodig. De TV luister ik ook over de luidsprekers. Maar ik hoef niet perse Sasha de Boer in Klasse A te horen.

Ten tweede: Bij mijn PM68 zitten van die verbindingspennen in de in- en uitgang van de processor. Bij de PM82 niet. Zijn deze pennen nodig?
Ik lees in de handleiding van de PM68 dat een processor een equalizer is. Wat een equalizer is weet ik wel en in mijn ogen en oren onzinnig. Maar kan ik daar nog meer mee, met een processor?

Ten derde: Op de PM82 zit een knopje met 'subsonic'. Wat is dat? Ik heb hem ff ingedrukt maar ik hoor niks! Geen verschil ofzo.

Ten vierde: De AB van de PM68 werkt ook op de Pm82. Maar graag wil ik de AB die bij de PM82 hoort. Zijn deze nog makkelijk te vinden? De AB van de PM68 heet RC 68PM. Klopt het dan dat de AB van de PM82 'RC 82PM' heet?

Ten vijfde: In de handleiding van de PM68 lees ik dat ik eerst de versterker uit moet zetten voor dat ik over kan schakelen naar klasse A en vice versa. Moet dit ook bij de PM82 of is dat onzin. Ik heb dat niet gedaan en ik hoor wel dat klasse A inschakelt. Toch even zeker weten voor ik de boel weer sloop.  violent1           

Als laatste, ik gun jullie ook een weekend: :wink: Hoe vrij moet de versterker staan? Hij moet zijn warmte wel vrij kunnen laten. Ik kan hem zetten in een stellingkast maar dan zit er niet veel ruimte tussen de bovenkant van de versterker en de plank. Mijn hand kan er niet tussen. Wel staat er verder niets naast en is de achterkant redelijk vrij. Of moet de bovenkant echt helemaal vrij staan, en wat is helemaal vrij?

Toch een lijst met vragen. Maar ik zal het zonde vinden om door 'lomp gedrag' de versterker vroegtijdig aan zijn eind te helpen.

Groeten,
Ernst-Jan   
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

hg5812

Hallo.

Antwoord op enkele vragen:

Het lijkt mij, dat bij het ontwerp van de versterker rekening gehouden is met het feit, dat de versterker ook langdurig in Klasse A mode gebruikt kan worden.

Ik heb zelf ook een PM68, maar die heeft geen klasse A mogelijkheid (is die van jou niet een PM78?). Je kunt behalve een equalizer ook bv. een surround processor aansluiten op de in/uit gangen processor.

Aangezien de PM82 nog stamt uit de LP tijd is de versterker voorzien van een subsonic filter. Dit is namelijk een filter, dat tonen onder 20 Hz weg filtert. Hiermee wordt voorkomen, dat rumble van de draaitafel teveel van het vermogen van de versterker wegneemt. Het klopt dus, dat je op het gehoor geen verschil hoort tussen een in- of uitgeschakeld filter, omdat deze lage tonen eigenlijk geen deel uitmaken van de muziek.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is de afstandsbediening voor de PM82 een RC80PM.

Ik zou voor wat betreft het in- of uitschakelen van de klasse A mode de aanwijzigingen in de handleiding volgen: de versterker eerst uitschakelen dus.   

Groet,
HG
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

JohnWx

Dat is een mooie de pm-82
Sluit me aan bij hg5812
Meer info op:

http://www.marantzphilips.nl/homepage/



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

ll0ll

lol, de pm82 heb ik niet op m'n site :-D

Gecondoleerd met de dv17 by the way :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

morph

Ik zocht iets over de specificaties van de PM-82 omdat ik de papieren niet bij de hand had en kwam op dit draadje.
Ik kan je wel wat antwoorden geven op je vragen.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31

Ik wil graag de PM82 in een goede staat houden omdat ik hier toch wel wat langer mee wil doen. Dus heb ik nog wat vragen. 

Ten eerste: In klasse A wordt de versterker warmer. Het lijkt mij dat dan de boel meer slijt Klopt deze veronderstelling of valt deze slijtage erg mee. Ik heb niet altijd klasse A nodig. De TV luister ik ook over de luidsprekers. Maar ik hoef niet perse Sasha de Boer in Klasse A te horen.

Klasse A maakt dat de versterker inderdaad warmer wordt, houd hier dus rekening mee bij het plaatsen.
Het geluid in Klasse A stand is niet direct opzienbarend anders, maar wel degelijk anders. Persoonlijk vind ik het mooier. Ik kwam hier pas achter toen ik na lange tijd (maanden) besloot de versterker gewoon eens een poosje in Klasse A te gaan gebruiken. Mijn eerste reactie was niet veel meer dan "is dat 't nou?" in vergelijking met de normale AB stand. Maar na het zo te laten heb ik na enkele maanden nog eenmaal teruggeschakeld en toen wist ik opeens wel direct het verschil. Hij staat dus definitief in Klasse A. Ook tijdens het bekijken en beluisteren van het journaal.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31
Ten tweede: Bij mijn PM68 zitten van die verbindingspennen in de in- en uitgang van de processor. Bij de PM82 niet. Zijn deze pennen nodig?
Nee, die zijn niet noodzakelijk. Ze zitten er standaard dan ook niet op.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31Ik lees in de handleiding van de PM68 dat een processor een equalizer is. Wat een equalizer is weet ik wel en in mijn ogen en oren onzinnig. Maar kan ik daar nog meer mee, met een processor?
De processor ingang op de PM-82 is bedoeld om er een surroundprocessor aan te hangen. Die had marantz destijds los in het programma, complete surround receivers waren nog maar net in opkomst. Mijn SP-50 is op die ingang aangesloten.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31
Ten derde: Op de PM82 zit een knopje met 'subsonic'. Wat is dat? Ik heb hem ff ingedrukt maar ik hoor niks! Geen verschil ofzo.
Zoals al in dit topic gezegd is dat verstandig om in te schakelen bij het gebruik van een platenspeler. Om ongewenste sub-sonische geluiden te elimineren in de rest van je geluidsinstallatie aangezien die schade aan je luidsprekers zouden kunnen veroorzaken.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31
Ten vierde: De AB van de PM68 werkt ook op de Pm82. Maar graag wil ik de AB die bij de PM82 hoort. Zijn deze nog makkelijk te vinden? De AB van de PM68 heet RC 68PM. Klopt het dan dat de AB van de PM82 'RC 82PM' heet?
Die heet inderdaad RC-82PM. Ik heb geen flauw idee of die makkelijk te vinden zijn.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31
Ten vijfde: In de handleiding van de PM68 lees ik dat ik eerst de versterker uit moet zetten voor dat ik over kan schakelen naar klasse A en vice versa. Moet dit ook bij de PM82 of is dat onzin. Ik heb dat niet gedaan en ik hoor wel dat klasse A inschakelt. Toch even zeker weten voor ik de boel weer sloop.  violent1     
Het is volgens de handleiding absoluut noodzakelijk om de versterker uit te zetten bij het omschakelen van AB naar A of vice versa. Dus dat is dan vermoedelijk ook wel zo verstandig om te doen.

Citaat van: carbest op mei 22, 2009, 20:20:31
Als laatste, ik gun jullie ook een weekend: :wink: Hoe vrij moet de versterker staan? Hij moet zijn warmte wel vrij kunnen laten. Ik kan hem zetten in een stellingkast maar dan zit er niet veel ruimte tussen de bovenkant van de versterker en de plank. Mijn hand kan er niet tussen. Wel staat er verder niets naast en is de achterkant redelijk vrij. Of moet de bovenkant echt helemaal vrij staan, en wat is helemaal vrij?
Het is inmiddels toch al maandag: als je niet in Klasse A speelt wordt hij niet zo warm, maar genoeg ventilatie rondom is wel heel belangrijk. Vooral als je in Klasse A wilt gaan spelen moet je zorgen voor flink wat vrije ruimte rondom.