Marantz 1072 laten opknappen

Gestart door benoni, mei 18, 2009, 23:01:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

benoni

Een kleine maand geleden hebben we een Marantz Model 1072 gekocht van Ebay voor 104 euro, samen met een EQ10 equalizer. 'Ziet er netjes uit, doet het prima' meldde de advertentie.

Het pakket dat binnenkwam was compleet met boekjes en kabels erbij, en de apparatuur zag er onberispelijk uit. De equalizer was champagnekleur, ach, een kniesoor die daar op let. Snel aangesloten, alles leek goed te werken. Een enkel kraakje in de balansregelaar, waarschijnlijk omdat die een tijd niet gebruikt was. Maar het geluid viel meteen al tegen, en 't leek al helemaal niet op wat ik van versterkers van Marantz en Technics uit die tijd gewend ben... eigenlijk klonk het ronduit beroerd. Vooral in de middentonen was het geluid behoorlijk vervormd, het lijkt een beetje alsof je water in je oren hebt.

We hebben de versterker een paar weken laten staan om te acclimatiseren, wachtend op andere speakers van B&W die beter bij deze versterker zouden moeten passen. Maar met die speakers werd helemaal duidelijk dat de versterker aan een revisie toe is. Van binnen ziet het er op het eerste gezicht wel netjes uit, maar onder de grote elco's zie je smurrie op de print.

Klik op de plaatjes voor vergroting


Marantz 1072


Overzicht binnenkant


Elco's met lekkage?


Weerstandje

Wat denken jullie ervan? Ik wil 'm uiteraard graag (laten) opknappen, dat is deze versterker volgens mij zeker waard. Maar dat werpt natuurlijk allerlei vragen op: welke onderdelen moeten worden vervangen, is er iemand die het leuk vindt om ons hiermee te helpen?

WimPeu

De dokter's krijgen het nog druk!! :-)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op mei 18, 2009, 23:02:59
De dokter's krijgen het nog druk!! :-)
Gelukkig kunnen zij rekenen op psychologische ondersteuning.  :wink:

benoni

Citaat van: WimPeu op mei 18, 2009, 23:02:59
De dokter's krijgen het nog druk!! :-)

Ze hebben het al druk, zo lijkt het... maar goed, ik wacht even rustig af.

Als echt niemand tijd heeft zou ik zelf kunnen proberen, maar ja, ik heb geen meetapparatuur in huis. Of maakt dat niet eens zo veel uit als je maar precies de juiste elco's er in zet? Misschien dat iemand een zelfde versterker al eens opgeknapt heeft en een boodschappenlijstje wil posten (ik heb toevallig wel een Conrad gids liggen dus als 't daar in te vinden is kom ik daar wel uit)...

benoni switcht z'n email icon aan :angel:





HAL9000

elko's lekken van dat jaar en type iet zo heel erg.
Ik denk dat je 25,- à 30,- aan kwijt bent aan onderdelen van goede afkomst.(merken zoals panasonic en nichicon Pm(M) niet alles van hun nemen tot 10uF!!

Ik denk dat het meeste werk is alle print bindingen even door te solderen of aan te dikken.
Deze printen zijn relatief groot en een beetje losjes waardoor er scheurtjes in het tin onstaan.
marantz model PM400 450 zijn haast hetzelfde.
leuke versterkers! klankmatig erg goed.



Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!