stereoreceiver SR5023 of versterker + tuner

Gestart door Dizzy, april 09, 2009, 11:47:11

Vorige topic - Volgende topic

Dizzy

Uit de titel blijkt het al. Ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen, een stereo receiver of een versterker en tuner afzonderlijk. De versterker zou dan de PM-7003 of de PM-5003 worden. Gewoon omdat het design past bij mijn mediacenter.
Zou vooral gebruikt worden om lossless muziek bestanden te beluisteren via mediacenter. De radiofunctie zal normaal gezien niet heel veel gebruikt worden.
Is de SR5023 een degelijke versterker met een tuner erbij in of is het een goede tuner met een versterker erbij?

Wie heeft er ervaringen met een van deze toestellen ? Ik heb ze allemaal al eens beluisterd en kon niet direct verschillen horen.
Wie kan mij helpen

Groetjes
Dizzy

bertheeren

Als je geen verschil hoort, zou ik gaan voor degene de jouw financieel of qua uiterlijk het beste uitkomt. Let wel op dat als je in de (nabije) toekomst je speakers upgradet, dat de versterker zwaar genoeg is.

Maurice

Waarom dan niet enkel de PM5003 aanschaffen en je mediacenter ook je radio laten afhandelen? Dan ben je zeker goedkoper uit en de PM5003 is een betere versterker dan de SR5023 (meen ik).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

audiofreak1

Absoluut voor een losse versterker gaan, betere klank, meer details en veel eenvoudiger in gebruik. En inderdaad radio streamen kost niets. Zou voor een PM 7003 gaan. Meer kracht onder de motorkap, current feedback techniek om wat extra vermogen achter de hand te hebben. Eenmalige aanschaf voor jarenlang plezier. Deel het door minimaal 10 jaar en voor iets meer een echte versterker.
Marantz PM15, SA15, ST15, Sony RDRHX900, Mission M53, Audioquest Diamondline and Sidewinder interlinks, Hyperwire silverline speakercable

Maurice

Citaat van: audiofreak1 op april 09, 2009, 20:32:31
Absoluut voor een losse versterker gaan, betere klank, meer details en veel eenvoudiger in gebruik. En inderdaad radio streamen kost niets. Zou voor een PM 7003 gaan. Meer kracht onder de motorkap, current feedback techniek om wat extra vermogen achter de hand te hebben. Eenmalige aanschaf voor jarenlang plezier. Deel het door minimaal 10 jaar en voor iets meer een echte versterker.
Eea hangt natuurlijk wel van de gebruikte speakers af.

Welke speakers heb je eigenlijk Dizzy?
Rev. Maurice

Dizzy

Bedankt voor jullie reacties.
Speakers heb ik nog niet, ik bedoel degelijke dan. Dat zou de volgende aankoop worden. Daar wou ik jullie eerst nog niet mee lastig vallen maar tips in deze zijn ook altijd welkom. Het zouden speakers moeten zijn van het type bookshelf die ik dan op staanders zou plaatsen. Aangezien de ruimte nogal klein is en er een klein kindje in rond loopt, moeten de speakers dicht tegen de muur komen. Budget dat ik voor de speakers voorzien had is tussen de 300 en 500 euro per paar. 

Ik ben geen audiofiel maar ik luister wel graag naar muziek en wil dat met de nodige kwaliteit doen. Liefst zou ik inderdaad een degelijke aankoop doen, om dan een jaar of 10 verder te kunnen.

Moet zeker eerst nog eens een paar luistersessies plannen om naar de mogelijke verschillen te luisteren. De combo zou niet te vermoeiend en te schel mogen klinken, eerder warm. (hopelijk is deze taal niet te wollig).

De reden om voor de SR5023 te kiezen zou zijn omdat mijn vrouw dan eenvoudig naar de radio kan luisteren. Ze is niet zo bedreven met mediacenter en pc's. Zelf luister ik weinig naar de radio.

Groetjes
Dizzy

TurboMarco

Dan lijkt het mij logisch dat de keuze naar een stereo receiver gaat,Wat boekenplank luidsprekers betreft daar zou je uit kunnen kijken naar evt:Chario,Epos,BNS ,dat zijn zomaar een paar merken die in mij opkomen die aan jouw omschrijving van het gewenste geluid en budget voldoen,let er in ieder geval op dat de bassreflex poort aan de voorkant vd speakers zit,aangezien je de speakers dicht tegen de muur wil plaatsen. natuurlijk is het raadzaam om zelf te gaan luisteren.

grtz Marco
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Dizzy

Zal de luidsprekers eens bekijken...

CiteerWaarom dan niet enkel de PM5003 aanschaffen en je mediacenter ook je radio laten afhandelen? Dan ben je zeker goedkoper uit en de PM5003 is een betere versterker dan de SR5023 (meen ik).

Dat is nu net wat ik mij afvraag, is een pm5003 of PM 7003 versterker beter dan het versterker gedeelte van de sr5023. Kan op het net nergens reviews vinden over de sr5023.
Voorlopig denk ik er toch aan om enkel de versterker aan te schaffen... Maar ik verander elke dag wel een paar keer van gedacht :-D

Groeten
Dizzy

Maurice

Citaat van: Dizzy op april 10, 2009, 14:33:36
Zal de luidsprekers eens bekijken...

Dat is nu net wat ik mij afvraag, is een pm5003 of PM 7003 versterker beter dan het versterker gedeelte van de sr5023. Kan op het net nergens reviews vinden over de sr5023.
Voorlopig denk ik er toch aan om enkel de versterker aan te schaffen... Maar ik verander elke dag wel een paar keer van gedacht :-D

Groeten
Dizzy
Er zijn natuurlijk diverse opties mogelijk.
De PM7003 is zeker beter. Gezien de prijsklasse van speakers die je noemt lijkt mij dit ook een betere keuze qua versterker. Tip is trouwens ook Dali speakers.
Wat je misschien kan doen is investeren in een DAC, zodat je stereo geluid beter wordt. Indien je niet steeds de pc aan wilt hebben, dan kan een squeezebox ook super zijn. Is erg simpel om internet radio stations mee te zoeken en ook erg gebruiksvriendelijk om muziek vanaf een share te benaderen. Indien dit niet bevalt, dan kun je altijd een losse tuner toevoegen (die van marantz kost €199).
Rev. Maurice

Elmo

Ik lees dat de speakers dicht tegen de muur komen te staan. Let bij de aanschaf dan op de plaats van de bassreflexpoort. Bij sommige (vaak kleinere) luidsprekers zit die in de achterkant en dan moet je de speakers een stukje van de muur plaatsen. Een speaker met een bassreflexpoort in de voorkant lijkt me in jouw geval handiger.

Dizzy

Wat de speakers betreft had ik al enkele goede dingen gelezen over Dali lektor. Vooral lektor 1 zou geschikt zijn om tegen de muur te plaatsen. Heb deze nog niet kunnen beluisteren.

Gisteren was ik in een winkel en heb ik naar een Denon stereo receiver geluisterd, namelijk de DRA 700 AE. Deze klonk ook goed. Het is zo moeilijk om dat te vergelijken met iets dat je een week daarvoor gehoord heb. Zelfs als je ze direct na elkaar kan beluisteren is het al moeilijk.
De verkoper vond de denon beter dan de marantz SR5023 die ze ook verkopen maar niet binnen hadden.

Ik ga zo snel mogelijk nog eens luisteren naar de pm7003. Die blijft voorlopig mijn eerste keuze.

De squeezebox zou in mijn geval minder goed zijn omdat de mediacenter en versterker in het zelfde meubel staan en ze zijn rechtstreeks met elkaar verbonden. Het kan wel dat ik er later een dac tussenplaats of bij plaatsgebrek een geluidskaart in de pc. De enige dac die ik ken is de dacmagic van cambridge audio en dat er nu ook nog bijnemen zou de kosten te veel de hoogte injagen.

groetjes en zalige Pasen allemaal

Dizzy

Lapti

gewoon de dac van een geluidskaart is prima. Ik kon bijna geen verschil waarnemen tussen mijn losse dac en mijn geluidskaart.
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

bertheeren

De dali lektor 1 heb ik laatst thuis kunnen beluisteren.
Was een serieuse goede luidspreker voor het geld!
Zeer ruimtelijk, los en gedetailleerd geluid. Helaas had het middengebied wel iets te weinig body waardoor stemmen soms wat onnatuurlijk overkwamen naar mijn gevoel. Misschien dat de dali lektor 2 dit niet meer heeft gezien deze stuk groter is.

Ze zijn makkelijk aan te sturen(heb ze zowel op een marantz sr6001 als een oude onkyo beluisterd) en beide klonk het zeer goed. Uiteraard wel met de klank eigenschappen van de versterker.

Als je een receiver zoekt(dus al met tuner) zou ik eens kijken naar denon(volgens mij al genoemd) die hebben mij zeer positief weten te verrassen!

Dizzy

CiteerAls je een receiver zoekt(dus al met tuner) zou ik eens kijken naar denon(volgens mij al genoemd) die hebben mij zeer positief weten te verrassen!

Dit is inderdaad de denon die ik beluisterd heb, en het was zeker niet slecht. Volgende week heb ik nog een nieuwe luistersessie. Hopelijk weet ik dan weer iets meer. De gewone denon versterker + tuner afzonderlijk komen zo ineens ook weer in aanmerking. Dat is dan wel geen Martantz. Zou ze wel graag eens tijdens een luistersessie vergelijken om te kijken of ik werkelijk verschillen kan horen tussen denon en marantz.

Groetjes
Dizzy