Dan doe ik nu mijn verhaal over het luister bezoek aan Arjan .
Buiten werd ik opgewacht door een bekende meneer met de naam LO , hij zag mij namelijk aan komen rijden
Goed , op weg naar boven dan op de 3e etage .
Arjan heeft een ruime woonkamer van ik dacht 4.80 meter breed bij 6.30 meter lang meen ik mij te herinneren .
Wat meteen negatief opvalt bij binnenkomst is de galm in de woonkamer , niet echt geschikt voor muziek weergave .
Daar zou echt het 1 en ander aan gedaan moeten worden .
Dan de weergave van de installatie , want daar draaid het natuurlijk om , met in ogenschouw houdende dat de akoestiek helaas roet in het eten gooid .
Hij draaid met een Yamaha versterker en een Marantz sacd speler en Dynaudio monitor speakers die op grote stands staan .
Om meteen met de deur in huis te vallen .
Wat produceren die Dynaudio's een enorme hoeveelheid laag , het is een kastje van pakweg 40 cm hoog met 1 klein basspeakertje erin .
Maar het is alsof er een subwoofer met een grote 12 inch speaker staat te spelen .
Zelf vind ik het overdreven , van mij persoonlijk zou het een behoorlijk stuk minder mogen .
Neemt natuurlijk niet weg dat het spektakel er werkelijk vanaf spetterd met het laag
Het midden wordt erg netjes weergegeven en dat geld ook voor het hoog .
Al begon het hoog naar mijn persoonlijke smaak wel te scherp te klinken als het volume er fors opging .
Dat heeft ook te maken met de negatieve akoestiek .
Buiten dat om presteerd de set buitengewoon goed gezien het geld wat het heeft gekost
Stemmen staan waar ze horen te staan , namelijk in het midden en goed op hoogte .
Het stereo beeld is ook bijzonder goed te noemen , zowel een mooi beeld tussen de speakers in maar ook ver daar buiten zoals het hoord
Diepte was ook goed waar te nemen
Wat de klankkleur betreft , die omschrijf ik niet als warm maar meer richting de kauwe kant , zelf hou ik meer van een warmere sound - maar dat is persoons gebonden en dat is niet van belang bij een luister bezoek .
De Yamaha versterker heeft power in overvloed en geen enkele moeite om de Dynaudio's aan te sturen .
Volgens Arjan kan de versterker kortstondig 65 A leveren .
Als ik in Arjan's huis zou wonen zou ik hoe dan ook de akoestiek drastisch aanpakken , dat zou een forse verbetering geven aan het geheel .
Dan zou zijn set nog aantrekkelijker kunnen klinken dan het nu al doet
Groeten EDWIN B