Vandaag op luisterbezoek geweest bij Marantz81.
Deze keer was het speciaal, omdat Arjan de nieuwe Onkyo had gekocht. Ik was erg benieuwd naar deze receiver.
Maar goed, de dag begon halverwege al erg gezellig omdat ik Leo ging ophalen.
Eenmaal aangekomen deed Arjan met een big smile open.
Bij binnenkomst vallen de Dynaudio`s gelijk op. Mooie luidsprekers zeg !!( nooit wegdoen Arjan )
De Onkyo ziet er erg indrukwekkend uit. Een 9.2 versterker met erg veel mogelijkheden, maar deze wordt alleen gebruikt in Stereo.
De reden van deze aankoop is het akoestiek probleem, in het laag (staande golf).
Diverse cd`s beluisterd van: Maria Mena, Trijntje Oosterhuis, Clanned, Secret-Garden, Dire straits, Labryenco , Dali vol3 en nog vele andere die ik vergeten ben.
Deze beluisterd met audysie en zonder audyssey. Het verschil was er duidelijk.
Met audyssey klinkt het hoog veel gedetailleerder, al vond ik wel soms iets te scherp. Maar dat kan natuurlijk gewenning zijn.
Het laag vond ik diep en minder vet aanwezig , maar ook terughoudend ( misschien is dit op te lossen met wat instellingen )
Mijn voorkeur gaat naar "audyssey aan"
Ook een vergelijk gedaan met Arjan zijn oude Marantz PM 7000ki. Wouw wat is dit ook een mooie versterker, met een erg mooie klank.
Maar nu hebben we toch wel bij sommige cd`s een probleem, met het laag.
We hebben geëxperimenteerd met proppen erin, en eruit bij de Dynaudio`s. Proppen erin en het laag was een stuk beter, maar gaat dan ook iets ten koste van het midden bereik.
Proppen eruit en het laag was weer een stuk vetter.
Kortom de Onkyo is een mooie versterker, en het geluid is erg goed met audyssey aan. Met audyssey uit vind ik de Marantz wat meer gedetailleerder.
Pfff, wat ging de tijd weer erg snel en dus het was weer tijd om naar huis te gaan.
Arjan, nog bedankt voor deze gezellige middag en je gastvrijheid.
Tot 9 maart.
Groet, William