Tannoy Saturn DC

Gestart door Dennis E36, april 05, 2009, 10:03:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis E36

Ik heb sinds gister iets vreemds ontdekt aan 1 van mijn Tannoy luidsprekers. Wat is het geval:
Ik hoorde bij een nummer vd Dire Straits een raar krassend geluid uit 1 luidspreker komen. Ik heb toen eerst de cinch kabels op de cd speler gewisseld om te kijken of het niet op de plaat hoorde te zitten...het geluid bleef aan dezelfde kant. Toen heb ik de luidsprekers zelf gewisseld en het krassende geluid bleef bij dezelfde luidspreker.
Ik schrok enorm en dacht dat er iets beschadigd was. Je hoort ook iets schaven zeg maar bij het indrukken van de conus (het betreft een dual-concentric unit). Je hoort het echter alleen bij het terugkomen van de conus en niet bij het indrukken zelf.

Afgelopen nacht toch maar even de unit uit de behuizing gehaald om te kijken of ik iets kon vinden. Eenmaal de unit uit de behuizing was de conus bij het indrukken en terugkomen helemaal stil. Dus kan er m.i. niets aan de hand zijn met de spreekspoel of iets dergelijks. Ik dacht misschien een vuiltje tussen de midrange en het koperen buisje van het hoog. Toch enigzins opgelucht de unit weer aangesloten en ja hoor........kras kras kras bij het bewegen van de conus..

Wat blijkt nu:

Er zitten 2 setjes kabels op de unit, blauw en geel(voor het hoog), zodra de blauwe kabels aangesloten zijn op de unit begint dat krassende geluid. Als ik de gele erop doe dan blijft de unit stil.....dus puur als de + en de - van de blauwe kabels aangesloten zijn dan krast de luidspreker bij het bewegen van de conus......ik kan dit absoluut niet verklaren. Er staat ook geen spanning op interne bekabeling toch?????

Ikke niet snappe nie violent1 violent1 violent1
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

#1
heb je dezelfde bekabeling van binnen als deze sensys-DC...?

(verwijderd om vervarring te voorkomen...)


verder zou ik zelf niet teveel gaan rommelen, maar even een afspraak maken bij speaker&co of speakerworld.
daar de complete speaker even laten nakijken.

Dennis E36

Nee dat van mij ziet er anders uit. Ik zie het scheidingsfilter ook niet zitten. Ik ziet alleen de 2 kabels die op de unit moeten komen en ik kan de magneet van de basspeaker zien. Verder zie ik houten verstevigingsribben en dempingsmateriaal.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

#3
het ging me om de kleur combinatie, dit is geen centerspeaker.

('t was vroeg vandaag, jij hebt het ook niet over een centerspeaker)  :-D

Dennis E36

het kan zijn dat de kleuren op jouw foto iets vertekend zijn.
Er zitten bij mij gele kabels op het hoog en donkerblauwe op het mid/laag.
Er zitten rode kabels op de onderste basspeaker.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

ok, maar even to the point...  :-)

als de driver los is gehaald heb je geen schrapend geluid, maar met de bedrading aangesloten heb je wel een schrapend geluid.
dit is dus ook het geval als de speaker niet aan de versterker hangt?

Dennis E36

Ja de kabels van versterker naar luidspreker zijn ook los. Ik ga nu de andere DC unit loshalen en aansluiten op de bedrading van de andere kast om te kijken of het effect hetzelfde is....
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

erg vreemd, zo uit het niets...

Dennis E36

Hetzelfde resultaat. Zodra de blauwe kabels maar contact hebben met de aansluitingen van de midrange dan is dat geluidje er bij het indrukken van de conus. Het is ook alleen bij die ene DC unit. Ik snap hier geen zak van.
Ik hoef de kabels er niet eens op te schuiven...zodra het metaal maar contact heeft is het er........
Hoop dat je nog snapt wat ik bedoel...
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

ik begrijp wat je bedoeld, heb alleen geen idee hoe dat kan komen.

Dennis E36

Citaat van: marvin op april 05, 2009, 11:38:32
ik begrijp wat je bedoeld, heb alleen geen idee hoe dat kan komen.


Ik weet niet of dit zo ineens is hoor...ik hoorde het gister toen ik de cd17mkII van mijn vader even hierheen had gehaald. Ik heb sinds een week ook een PM16 aangeschaft en eveneens mijn luidsprekers anders in de woonkamer geplaatst. Nu klinkt het allemaal véééél rustiger dan met mijn PM7001 en de luisprekers op de oude plaats, waardoor je nu veel meer dingen hoort en waarschijnlijk ook ditgene hoort wat ik nu helemaal niet wil horen.

Er zal dan misschien toch een vuiltje in de unit zitten oid....als de spreekspoel beschadigd zou zijn moet je dit volgens mij altijd horen. Kabels aangesloten of niet.....kapot is kapot naar mijn idee.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

speaker&co of speakerworld.
even langs gaan, waarschijnlijk binnen 5 minuten opgelost.
als je hem zelf uit elkaar durft te halen hou ik je niet tegen, maar je zou weleen hele vreemde dingen in zo'n dc tegen kunnen komen.
dat moet uiteraard allemaal weer op dezelfde plek terug..  :angel:
alles zit met boutjes en moertjes vast, hier in iedergeval wel, dus theoretisch moet het kunnen...

Dennis E36

Citaat van: marvin op april 05, 2009, 11:54:32
speaker&co of speakerworld.
even langs gaan, waarschijnlijk binnen 5 minuten opgelost.
als je hem zelf uit elkaar durft te halen hou ik je niet tegen, maar je zou weleen hele vreemde dingen in zo'n dc tegen kunnen komen.
dat moet uiteraard allemaal weer op dezelfde plek terug..  :angel:
alles zit met boutjes en moertjes vast, hier in iedergeval wel, dus theoretisch moet het kunnen...

Denk inderdaad niet dat ik daar aan durf te beginnen.......aan de andere kant, goed onthouden wat waar vandaan komt doet wonderen :-D
Kan op internet ook geen schema vinden voor dit type DC.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

in Nunspeet zit ook een man die ik een DC zou toe vertrouwen,.
zelf zou ik het ook niet direct gaan doen.

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy93.htm

maar dan met een tullipwave-guide, nog iets meer onderdelen heeft die..


let vooral op de eeste zin, je kan de magneet demagnetiseren.
dan kan je zeker weten naar speaker en co....  clown1

Marvin