Ik heb sinds gister iets vreemds ontdekt aan 1 van mijn Tannoy luidsprekers. Wat is het geval:
Ik hoorde bij een nummer vd Dire Straits een raar krassend geluid uit 1 luidspreker komen. Ik heb toen eerst de cinch kabels op de cd speler gewisseld om te kijken of het niet op de plaat hoorde te zitten...het geluid bleef aan dezelfde kant. Toen heb ik de luidsprekers zelf gewisseld en het krassende geluid bleef bij dezelfde luidspreker.
Ik schrok enorm en dacht dat er iets beschadigd was. Je hoort ook iets schaven zeg maar bij het indrukken van de conus (het betreft een dual-concentric unit). Je hoort het echter alleen bij het terugkomen van de conus en niet bij het indrukken zelf.
Afgelopen nacht toch maar even de unit uit de behuizing gehaald om te kijken of ik iets kon vinden. Eenmaal de unit uit de behuizing was de conus bij het indrukken en terugkomen helemaal stil. Dus kan er m.i. niets aan de hand zijn met de spreekspoel of iets dergelijks. Ik dacht misschien een vuiltje tussen de midrange en het koperen buisje van het hoog. Toch enigzins opgelucht de unit weer aangesloten en ja hoor........kras kras kras bij het bewegen van de conus..
Wat blijkt nu:
Er zitten 2 setjes kabels op de unit, blauw en geel(voor het hoog), zodra de blauwe kabels aangesloten zijn op de unit begint dat krassende geluid. Als ik de gele erop doe dan blijft de unit stil.....dus puur als de + en de - van de blauwe kabels aangesloten zijn dan krast de luidspreker bij het bewegen van de conus......ik kan dit absoluut niet verklaren. Er staat ook geen spanning op interne bekabeling toch?
?
Ikke niet snappe nie