Subwoofer zin vol in stereo set

Gestart door Totofan, maart 27, 2009, 19:52:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Totofan

Ik heb eigenlijk een simpele vraag, heeft het zin om een subwoofer te plaatsen in mijn stereo set?
Wat ik er mee wil berijken is het volgende, ik wil eigenlijk meer bas.
Of is het niet mogelijk op de PM7001?
Ik heb mijn speakers nu single wire aangesloten dus ik heb een speaker uitgang over.
 

En een link naar de specificaties van mijn huidige speakers:
http://www.paradigm.com/en/paradigm/speaker_only-specification-18-1-2-4.paradigm
 



Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Stadium III

Een subwoofer kan altijd zinvol zijn

Mits je de goeie afstelling gemaakt wordt !

Ga kijken naar een Rel uit de ST serie Strata/Storm/Stadium/Stentor/Studio

Deze zijn zeer muziekaal en via de high level kabel aan te sluiten bij je bestaande speakers voor het identieke signiaal

Kijk eventueel naar BK al vindt ik die persoonlijk zeer goed in prijs kwaliteit alleen iets minder voor muziek

Dus BK electronics /MJ acoustics/Rel acoustics en eventueel velodyne maar die kun je niet via de high level kabel aansluiten

Dus al bij al vindt ik het zeker zinvol mits dus goed opgesteld en afgeregeld !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Frits Denon

Je kunt ook eens kijken naar een passieve sub.
Deze komt tussen jouw versterker en je boxen in te staan qua bekabeling.
Heb zelf een B&W Acoustitune in gebruik op deze manier.
Bevalt prima.

Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Lapti

Persoonlijk zou ik het echt alleen doen als het laag je nu tegenvalt, maar dan moet je ook echt zoals stadium al aangaf het heel goed inregelen en aardig in de buidel tasten voor een goede sub.

Ik ben iig tot nu toe nog niet overtuigd van het gebruik van een sub in stereo. Maarja ik heb dan ook nog LANG niet alles gehoord ;)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Stadium III

de 2e handsmarkt heeft al wel iets mooi's maar reken dan ook maar een 500 euro!

http://link.marktplaats.nl/230389020
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Totofan

Ik vind het ook heel moeilijk, om de juiste beslissing te nemen,en om weer een bak met geld uit te geven zit ik nu ook niet op te wachten.
Ik heb er ook geen haast mee,het is gewoon een idee wat in mijn hoofd zit.
Het ligt er ook aan wat voor een CD je draait.
De ene is gewoon goed ook het laag, je heb er ook bij dat je denkt frusty
Maar goed dat ligt ook aan de opname van de CD en de kwaliteit van de CD, maar dat is een heel ander verhaal.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Lapti

Citaat van: Totofan op maart 27, 2009, 21:21:14
Ik vind het ook heel moeilijk, om de juiste beslissing te nemen,en om weer een bak met geld uit te geven zit ik nu ook niet op te wachten.
Ik heb er ook geen haast mee,het is gewoon een idee wat in mijn hoofd zit.
Het ligt er ook aan wat voor een CD je draait.
De ene is gewoon goed ook het laag, je heb er ook bij dat je denkt frusty
Maar goed dat ligt ook aan de opname van de CD en de kwaliteit van de CD, maar dat is een heel ander verhaal.

Ja als het aan de cd ligt kan je net zo goed een equalizer kopen en er wat meer laag in draaien (of als je de optie hebt op je versterker...)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Marantz 81

met de speakers die je hebt zou die subwoofer niet nodig zijn

eventueel zou je dan in de toekomst beter kunnen kijken naar een betere versterker die hebt dubelle levert als de pm7001 , maar dan gaat het wel over meer als 500 euro en kun je beter gelijk voor losse voor en eind versterker gaan  ,dan krijg je pas echt controle over het laag en gaat het heeeeeeeeel diep en constant

een subwoofer is natuurlijk een hele mooie aanvulling alleen hij moet minimaal van eenzelfde kwaliteit zijn als je speakers/versterker ,dus dat wordt flink in de buidel tasten ,goedkopere woofer krijg je spijt van

en de afstelling komt heel kritisch zoals als al eerder gezegd

ben je ook niet toevallig wezen luisteren bij mensen met een betere installatie als dat jezelf hebt ??

gerard

Met luidsprekers die tot zo'n 40Hz gaan heb je vaak ook minder last van "problemen" van de lage tonen (ruimte resonanties).
Uiteraard ontbreekt een klein oktaaf maar dat hoeft geen gemis te zijn.
Als het nu lekker strak klinkt, da's ook fijn  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Totofan

Aan een eindversterker heb ik ook gedacht, is ook nog een optie om die er tussen te plaatsen.

Citaat van: gerard op maart 28, 2009, 22:26:06
Met luidsprekers die tot zo'n 40Hz gaan heb je vaak ook minder last van "problemen" van de lage tonen (ruimte resonanties).
Uiteraard ontbreekt een klein oktaaf maar dat hoeft geen gemis te zijn.
Als het nu lekker strak klinkt, da's ook fijn  :-D


De speakers klinken wel lekker strak dat is het "probleem" niet echt, als het gaat boomen is ook niet plezierig.


Citaat van: Lapti op maart 27, 2009, 22:27:53
Ja als het aan de cd ligt kan je net zo goed een equalizer kopen en er wat meer laag in draaien (of als je de optie hebt op je versterker...)

Er ging wel een lampie branden bij me, ik speel altijd met source direct.
Dat heb ik eens uitgezet, en ik ben met de bas en hoge tonen aan het vogelen geweest.
En daarmee kan ik toch bepaalde cd's beter laten klinken. dus voor nu is mijn "probleem" aardig opgelost.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Maurice

Jouw speakers moeten op zich voldoende kunnen geven. Wil je een sub erbij dan moet je inderdaad in de buidel tasten, anders verbeter je niets (verslechter je zelfs). Zelf heb ik ook een sub in mijn stereoset op frontspeakers die 38Hz halen bij -3dB en de sub is echt een meerwaarde.
De merken die StadiumIII noemt zijn aanraders.

Trouwens een tijdje terug Paradigms gehoord bij Hobo (van €800-900 de stuk) en was zeker onder de indruk. Weergave en klank komen redelijk dicht bij MIJN ideaalbeeld en vond ze beter dan de B&W, Focal en nog wat speakers uit die prijsklasse uit de verf komen. Ook Focal sprak aan, maar niet helemaal mijn cup-of-tea qua afstemming (op de toen spelende set, in de beroerde akoestiek).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Totofan

Toen ik de paradigims uit koos was ik ook zeer onder de indruk van hoe ze klinken, en nog steeds hoor.
Ik vond ze het beste van wat er stond, van die prijsklasse natuurlijk.

Waar ik nu wel achter ben is, wat voor een CD je draait, daar zit zoveel verschil in.
Daardoor begon ik te twijfelen, maar dat is (was) niet nodig.
Omdat er in bepaalde CD,s minder bas in zit, ben ik wat gaan schuiven met de bas en hogetonen, en de source direct uit te schakelen.
Nu zet ik de bas wat zwaarder en de hogetonen wat minder, bij bepaalde CD's, en dat scheelt heel veel.

Ik heb nu de speakers op spikes staan, en staan op onderlegplaatjes, misschien dat daar nog wat winst in te behalen is :?

Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

#12
Citaat van: Totofan op maart 31, 2009, 21:53:01
Ik heb nu de speakers op spikes staan, en staan op onderlegplaatjes, misschien dat daar nog wat winst in te behalen is :?

:-D Een ander zet z'n speakers juist op spikes om de bas iets te temmen, strakker te krijgen.

Jij kunt het omgekeerde eens proberen, misschien is dat voor jou oren wel beter  :-)

edit: oftewel haal de spikes er eens onder vandaan en zet de speakers op rubber dopjes of vilt..
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Lapti

op spikes versterkt de bas toch alleen maar, en op viltjes neemt het toch juist af?  :? of heb ik het niet begrepen
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Marvin

#14
spikes zijn eigenlijk tot stand gekomen in de vorm zoals wij ze kennen om speakers te verankeren in je tapijt.
of het koppeld of ontkoppeld, daar zijn de meningen over verdeeld.
feit is, het loont om wat te klooien met waar de speakers op staan. waar die veranderingen vandaan komen mag een ander vertellen, dat er wat gebeurd is duidelijk..

het effect is in elke omgeving weer anders.
zo had een maat van me mijn speakers overgenomen met spijkers eronder.
na 3x te zijn omgedonderd door de 2 katten die hem als klim/krabpaal gebruiken heeft hij de spijkers eronder vandaan gehaald en ze op rubber matjes van 0,5cm gezet.
conclusie: ze vallen niet meer om, maar de laagweergave is vele malen strakker geworden.
(hij heeft laminaat)
een effect waar hij niet opuit was, maar wel waargenomen.
bij mij met dezelfde speakers kwam het veel strakker over mét spijkers...