Hoe kan ik mijn sub het beste instellen?

Gestart door jess, maart 26, 2009, 22:13:42

Vorige topic - Volgende topic

jess

Ik zit met het volgende:
Het lukt mij niet om de sub goed in te stellen, zodat hij in verhouding klinkt met mijn speakers.
Heb hier nl twee subwoofers, waarvan één (Klipsch ksw-10) en de ander (Magnat Motion 250a). Ik gebruik ze niet tegelijk...

De Klipsch vind ik te zwak klinken en vervormt snel( aangesloten met een y-adapter)
De Magnat daarin tegen, kan veel hebben, maar tóch is het resultaat niet naar mijn smaak.

Ik heb al 'rond gekropen' om een goede plek te geven aan de sub,ook heb ik de sub een beetje gecalibreerd met een db meter en de test dvd van Avia ( wat ik heel lastig vind, de rest van de speakers heb ik moeiteloos gedaan).
Het lijkt alsof ik bass mis, wat ik gewoon wil is, dat mijn sub de bass overneemt wat mijn fronts niet kunnen.

Eén van de twee wil ik gaan gebruiken (op papier zou de Klipsch beter zijn, maar bij mij dus niet...wat ik erg vreemd vind)

De voorgaande topics hierover heb ik al gelezen, maar toch heb ik nog wat vraagjes.
Vooral over de Hz op mijn sub.
De instellingen staan allemaal op 'smal', uitgezonderd de fronts. (dit klinkt tot nu toe het beste, en dat wil zo laten)
Maar op mijn Marantz receiver (sr5000) kan ik de Hz van de sub niet instellen, alleen sub  on/off.

Op hoeveel hz stel ik dan mijn sub in? Zodat ik weet dat het daar aan niet kan liggen.
De volume van beide sub's had ik op de helft gezet.

Hopelijke kunnen jullie mij hiermee helpen...

Marvin

begin met de voor jou beste subwoofer, stel die x-over van de sub op ongeveer 80hz. dat is over het algemeen wel een beste instelling.
dat de marantz het niet kan instellen zal waarschijnlijk betekenen dat de standaard instelling 80 of 100hz is.

als je de fronts op large zet neemt de sub geen tonen van de front over.
dat gebeurd alleen met small..
wat je wel kunt doen is de subwoofer instelling op mix zetten en dan knalt de sub in stereo wel mee. of en met welke x-over dat gebeurd vanuit de receiver weet ik niet.
je moet dan niet in source direct luisteren, dan doet de sub het evengoed weer niet.

hoop dat je een beetje opweg geholpen ben, ik heb ochtenddienst en ga zo liggen..

maar er is genoeg duidelijke informatie te vinden over de diverse instellingen hoor!

Stadium III

Met een SR 5000 kun je idd geen crossover instellen deze staat naar mijn weten op 120 hz

Verder is er de optie large en small idd
Je fronts staan op large dus naar mijn weten moet ook altjd je subwoofer meedoen

De crossovers op de subwoofers zou ik eens naar de 120 hz gaan draaien omdat de reciever 120 hz doorstuurt

Verder loopt een LFE spoor ook tot 120 hz

Tja waarom heb je 2 subwoofers staan en waarom gebruik je ze niet allebij
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

met een filmpje is een x-over van 120 nog wel te doen, maar met muziek wordt je daar echt gestoord van.
heb zelf ook een fixed-cross van 100hz..

jess

Bedankt voor jullie reakties, ik zal vanavond het uitproberen.
De reden dat ik niet beide sub's gebruik, is omdat ik daar de ruimte er niet voor heb.
Ik gebruik de sub alleen voor films, met muziek gaat de sub uit want mijn fronts kunnen dat makkelijk aan.
En de Klipsch vervormd snel, ik zal de Magnat denk ik gebruiken...

Stadium III

Je kunt ze beiden wel gebruiken kwestie van goed inregelen !

2 subs zou je een 3db winst kunnen geven en een veel beter verdeeld laag

5.2.4

jess

Om twee sub's aan te sluiten moet je zeker gebruik maken van een y-adapter op de receiver?
Maar hoe komt het dat de Klipsch zo snel vervormd?
Ik heb de volume op de helft en op mijn receiver staat het op 0.

Ik krijg hem maar niet goed ingesteld, wel jammer want kwalitatief is ie veel beter dan de Magnat.
Als ik een dvd zit te kjiken dan lijkt het wel of de sub gaat ontploffen.
De bass-poort vervormd denk ik, heel vreemd....

Stadium III

tja vervorming is moeilijk op te pakken wat hoor je precies uit je subwoofer komen
Verder kun je hem idd met een Y splitter achter op de reciever aansluiten

Ongeveer meestal volume van de subwoofer half open en in de reciever op 0 zetten

Heb je eventueel foto's van je setup zpdat we kunnen zien hoe het allemaal staat
Hoe staat het met de fase van de subwoofers ?

5.2.4

jess

Hierbij twee foto's van mijn subs, zodat te zien is hoe ze ingesteld staan.
De Klipsch staat zoals de Magnat op de helft van volume en 120 hz, maar hij klinkt zwak kwa bass en vervormd snel.
En met de phase-knop heb ik ook geen resultaat gekregen, terwijl de Magnat geen phase-knop heeft.