LCD tv's, 50hz 100hz? 8ms 4ms?

Gestart door Lapti, maart 05, 2009, 13:44:14

Vorige topic - Volgende topic

Lapti

Ik dacht ik leg het hier eens even voor, kijken of wij er met zijn allen wat wijzer uit worden!

Als je een lcd-tv hebt van 100hz die een reactiesnelheid van 8ms heeft, en je hebt een lcd-tv van 100hz met een reactiesnelheid van 4ms.

100hz= 10ms nodig om het beeld te verversen? Dus of je nou een snelheid hebt van 4ms of 8ms zou geen verschil moeten maken?

Reden van deze vraag secu statement is dat ik binnenkort een nieuwe tv ga aanschaffen maar snap echt geen drol van hoe dat met die refresh rates zit mbt die reactiesnelheid.
Zo zat ik bijvoorbeeld te kijken op www.koopinfo.nl. Heel handige site waar je je wensen kunt invoeren en je dan on the fly verschillende tv's ziet die aan je wensen voldoen.

Als ik daar bij wensen "snelle beelden" kies komt er een sony bravia uit met 8ms en 100hz.

Kies ik daar "rustige beelden" dan komt er een goedkopere samsung uit met 100hz en 4ms(!).

Ik zou het juist andersom verwachten omdat die Samsumg een snellere reactiesnelheid heeft. Of zijn er soms meer factoren die dit bepalen, of maakt het inderdaad niks uit omdat je bij 100hz pas bij 10ms gaat merken dat het niet snel genoeg is?

Ik tast iig volledig in het duister  :?

(de sitebouwer kan natuurlijk ook een hekel aan samsung hebben  :-P )
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Stadium III

Toen ik deze tv kocht heb ik ook goed gekeken hoe en wat in de lcd wereld

Wat ik wel wou was de 100 hz en verder ondersteuning voor blu ray
Dus HDMI 1.3 en 24 FPS

Verder heb ik eigenlijk niet gekeken naar de 4 6 of 8 ms

Wil je LCD ga dan kijken naar Sharp/Samsung
Voor mij zijn dat de 2 beste kanshebbers en ga kijken wat het lekkerste overkomet
Kwa kleuren end zal ik wel een calibratie overwegen iig !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

BernHardN

Ik denk dat je de stelling  100Hz= 10ms niet kan maken
de 10ms is de rate die het scherm nodig heeft om een pixel van volledig zwart naar wit te krijgen
en 100Hz is het gebeuren met de beeld lijnen.

Lapti

Citaat van: BernHardN op maart 05, 2009, 20:28:36
Ik denk dat je de stelling  100Hz= 10ms niet kan maken
de 10ms is de rate die het scherm nodig heeft om een pixel van volledig zwart naar wit te krijgen
en 100Hz is het gebeuren met de beeld lijnen.

precies, maar dan heeft het toch geen zin om een 8ms of 4ms tv te hebben als het beeld maar per 10ms opgebouwd wordt? Of moet ik de opbouw kompleet afgezondert zien van de reactiesnelheid?  :?

Zal totaal niet kloppen wat ik zeg misschien, snappen doe ik het nog lang niet  :|

Marvin

staat los van elkaar, kan het je niet uitleggen.

ik zou me totaal niet om de specs bekommeren,
gewoon in de winkel gaan bekijken.
zijn net luidsprekers,
beeld is misschien nog wel persoonlijker dan geluid.
ik ben een plasma liefhebber, vanwege de rustigere weergave van kleuren.
heb zelf overigens een lcd...  :-D
maar me vader vind de scherpte van lcd vele malen mooier/belangrijker dan de kleuren.
die heeft overigens nog steeds een Thomson Crt....  :-D
me broer vind de plasma mooier, hij is ook de enige die ze droom achterna gegaan is.
daar staat een plasma...

Samsung en Panasonic vind ik zelf erg mooie lcd's hebben.
Loewe is ook niet verkeerd trouwens!!

Lapti

Tsja ik vind het zo lullig om in een winkel te kijken en dan dingen te vragen om het uiteindelijk ergens online te bestellen waar het de helft goedkoper is

maar je hebt helemaal gelijk ik moet het gewoon zien. Maar ben ook een beetje paranoïde omdat ik wel es gehoord heb dat sommige winkels expres verschillende type's tv's zo instellen zodat degene die ze willen verkopen er mooier uitkomen qua beeld.

Zal wel broodje aap zijn, maar toch!

BernHardN

Citaat van: Lapti op maart 05, 2009, 21:55:57
Tsja ik vind het zo lolliestoklig om in een winkel te kijken en dan dingen te vragen om het uiteindelijk ergens online te bestellen waar het de helft goedkoper is

maar je hebt helemaal gelijk ik moet het gewoon zien. Maar ben ook een beetje paranoïde omdat ik wel es gehoord heb dat sommige winkels expres verschillende type's tv's zo instellen zodat degene die ze willen verkopen er mooier uitkomen qua beeld.

Zal wel broodje aap zijn, maar toch!

Is geen broodje aap, is gewoon zo en in de winkel (mediamark) hebben ze er ook geen verstand van, daar gaat alles onder de noemer "beeldverbeteraar' en 'dit maakt het beeld mooier'
simpel; reactiesnelheid is hoe lager hoe beter dus 4ms is mooier dan 10ms dit is te zien in uitsmeren van het beeld
bij bijvoorbeeld de bal bij een wedstrijd is bij een 10ms niet meer rond!

het 100hz verhaal is hoe het beeld is opgebouwd
zo bijvoorbeeld (dit is interlacing)

bij 100hz worden 2 van die lijnen achter elkaar geschreven of 2 tegelijk.

maar gewoon gaan kijken in een winkel die wat kleiner is en eventueel live tv uitzend en geen dvd dit is altijd mooi

Marvin

ik begrijp dat je het vervelend vind om een winkel binnen te stappen, je te laten informeren en vervolgens bij een internet winkel te bestellen.
als je het heel concreet bekijkt is dat ook gewoon asociaal, maar ja....
ik heb zelf een tv via de wehkamp gehad en dat was na een grove storing niet echt makkelijk om via de garantie een andere tv thuis te krijgen.
dat zal via een normale winkel iets makkelijker zijn, in "real live" had ik me niet zo laten naaien.
gewoon omdat ik aan de telefoon niet zo sterk ben, ik moet je zien. jij mij vooral, helemaal als ik pissig ben...
dan werk je echt wel mee!!  :-D

toch moet je gewoon een winkel binnenstappen met zo'n video-wall...
bedenk voor jezelf een aantal merken die je ziet zitten.
en laat je gewoon eens een uurtje gaan.
wat ook erg fijn is, de omringende tv's uit laten zetten.
dat strooi licht wat dat produceerd zorgt ervoor dat je de scherpte ed minder snel opvalt.
kijk bv naar de Philips ambilight, dat licht eromheen is eigenlijk bedacht om ons te laten denken dat hun lcd's veel scherper zijn dan dat ze werkelijk zijn/waren. (ze zijn nu wel zover dat ze echt mooie beelden laten zien)
dat gebeurd in de winkel dus ook met al die schermen ernaast...

wat ook wil helpen is met een Monster- ISF Callibratie dvd opzak te gaan winkelen.
maar dat moet de verkoper wel leuk vinden natuurlijk.
dan zie je gewoon de echte "kracht" van een tv.
(die wil ik je eventueel ook wel opsturen) :wink:

ik ben niet zo technisch onderlegt dat ik je kan vertellen wat goed is,
kan je enkel aangeven wat ik vind.
dat heb ik bij deze gedaan....

Stadium III

De 100 hz van de beeldbuis en de 100 hz van nu is helemaal iets anders

Ik heb een demo op mijn tv zitten waarin ik de 100 hz mode kan tonen
Het grote voorbeeld is dat letters en ondertieteling rustiger over komen en mooier zijn afgewerkt

Verder blijft het kijken wat je mooi vindt en wat is je buget ?

5.2.4

Lapti

De herzen van tegenwoordig zijn inderdaad anders, maarja hoe precies weet ik dus niet.

Het voorbeeldje bernhardn is wel handig, maar wat is dan progressive scan? Want interlacing is de mindere variant daarvan (heb ik begrepen).

Mijn budget= wat de tv kost die aan mijn eisen voldoen :) maar wil niet ver boven de 1000 euro zitten (anders moet ik nog zo lang sparen, en ik ben net een klein kind, als ik eenmaal in mijn hoofd heb dat ik iets nieuws wil kan het niet te lang duren voordat ik het ook ga kopen, ik wil het ik wil het ik wil het!  :lol:

Marvin

1080 P(rogresief) vernieuwd het hele beeld in één keer.

1080 I(nterlaced) vernieuwd eerst de even beeldlijnen en daarna de oneven lijnen.

Progesief zou dus mooier/vloeiender moeten zijn.

http://www.allformp3.com/dvd-faqs/38.htm

Stadium III

Voor een 1000 euro kun je deze naart mijn weten al bemachtigen : LC-42XL2E
http://www.sharp.nl/php/p.php?par=18_522_no_1767

Ik heb de 46 inch en ben zeer tevreden !

5.2.4

Marvin

lijkt me een verdraaid mooie keuze....!

Lapti

zekers, echter het goedkoopst is die 1400 euro......

Stadium III

Dealer hier in Tilburg had hem toen ik mijn 46 kocht hem voor rond de 1000 staan !

Je kunt ff informeren: http://www.joosenav.nl/

5.2.4