Afgelopen kerstvakantie heb ik nuttig besteed. In een apart gedeelte van mijn woonkamer heb ik een homecinema gebouwd. Mijn plannen waren om een aparte stereogedeelte te creëren maar uiteindelijk is het een thuisbioscoopje geworden
De set bestaat uit de volgende componenten:
AV Receiver: Marantz SR8001
Eindversterker: Audio Analogue Donizetti monoblokken
DVD-speler: Marantz DV6600
CD Speler: Marantz CD5001 OSE & Musical Fidelity V-DAC
Blu Ray speler: Panasonic DMP-BD60
Draaitafel: Technics SL-D303 & Musical Fidelity V-LPS
De luidsprekers zijn van Focal
Front: Focal 716W (Limited Edition)
Center: Focal CC70S
Rear: Focal SIB
Subwoofer: Focal SW700S
Dit heb ik nu gecombineerd met een full HD-beamer:
Sanyo PLV-Z700
Het scherm (muur, DIY) heeft een doorsnee van 110" (240 x 135) en is behandeld met High Contrast Projectieverf van Cinedream uit België.
Tevens nog de nodige bekabeling waarbij de fronts draaien met W&M LS-01 luidsprekerkabels.
Interlink tussen CD speler en MF V-DAC is een vd Hul Traxial Professional en V-DAC is weer verbonden middels een SoundRight (Xindak) interlink met de receiver. Tussen de DVD-speler en de receiver zit een Supra HDMI-kabel. Ook is de DVD-speler nog met de receiver verbonden middels een Oehlbach Blue Magic 5.1 interlink voor SACD en DVD-audio (7.1 input).
Tot slot kan ik ook (HD-) TV kijken op de beamer m.b.v. de Humax IRHD 5000C van Ziggo. Hier zit een W&M HDMI-kabel tussen. Ook de 15m. lange HDMI-kabel naar de beamer is geen rib uit mijn lijf geweest. De HQ-kabel van 5 tientjes voldoet prima!
Overigens zijn alle componenten (behalve de frontluidsprekers en de beamer) aangeschaft aan het eind van hun modelcyclus of tweedehands, vaak voor ongeveer de helft van de nieuwprijs). Op de manier blijft mijn hobby nog enigszins betaalbaar.
Ik heb dus geprobeerd een veelzijdige audio/video ruimte te maken waarbij je alle mogelijkheden (zowel twee- als meerkanaals) van deze tijd kunt benutten:
- Blu Ray
- DVD video
- DVD-audio
- SACD
- CD
- (HD-) TV
- Radio
- LP's
Het klinkt in mijn oren zeer fraai. De combinatie Marantz/Focal (met de juiste bekabeling, o zo belangrijk) is voor mij nog steeds de juiste. Ik heb het binnen de door mij gestelde prijsklasse nog niet beter gevonden.
Mensen zijn bijvoorbeeld verrast hoe goed een CD klinkt in mijn configuratie. Het langdurig genieten, waarbij je de volumeknop steeds iets verder opendraait, blijft leuk.
Films en muziek DVD's klinken waanzinnig mooi, ook qua surround blijft de 800x-serie een pareltje.
Uiteraard kan het beter maar in deze combinatie heb ik voor mij "the best of both worlds" gevonden. Wel ga ik nog wat experimenteren met de acoustiek, hierbij valt m.i. nog wel wat winst te behalen. Tevens zullen de (meeste) kabels nog worden weggewerkt.
Groeten,
André
Update:
Sinds 5 mei 2009 heb ik mijn frontspeakers vervangen door de Focal 716W. Een special, limited edition, van de veel verkochte 716/816 Chorus serie. De componenten zijn voor een deel van hetzelfde materiaal als de (duurdere) Elektra serie van Focal.
Zie verder het Focal-eigenaren topic.
Update 8-2-2010:
Vanaf vandaag staan er 2 Audio Analogue Donizetti monoblokken in mijn set, die nu is opgesteld in een Flexy Table rack.