Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met de Behringer Ultracurve aangezien mijn speakers een andere positie gekregen hebben door de komst van een ander.....lees breder en dieper audiomeubel .
twee zaken vielen mij op:
(A)Het midden spatte eruit !
(B)Het laag was dunner
Ik heb geen tijd gehad om plaatjes te maken van de metingen ,ik was daar te druk voor en snel geïrriteerd doordat tot 3 maal toe iemand aan de deur stond en 2 maal de telefoon overging
,na een zwik metingen met de microfoon op verschillende plekken uitgeprobeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn akoestiek het middengebied laat pieken (350-500 Hz) ,een dip bij 80 Hz en pieken van 50 tot 30 Hz wat vrijwel in iedere woonkamer voorkomt .
Er was 1 dip waar ik het meest problemen mee heb en dat is rond het overnamepunt van de woofer naar tweeter ( 3KHz) ,later daar over meer .
Ik heb roomcorrection toegepast met een geheel vlakke frequentiekarakteristiek ,daar kwam de dip aan 80 en 3000 Hz helemaal ten goede ,echter het laag ....en dan bedoel ik het voor mij aangename druk in het laag niet ten goede .
Na wat finetuning met de Ultracurve kwam daar toch weer het volle geluid voor terug .
Nu het overnamepunt van de woofer/tweeter , deze is 12/18 db octaaf gefilterd @ 3250 Hz en daar zit de dip .Ik heb deze tweeter zo steil moeten filteren omdat deze anders te laag belastbaar zou worden .
Een passief filter blijft toch maar behelpen dus ben ik wel erg blij met de Ultracurve .
Zo ! nu ff een biertje en lekker genieten van muziek