In de woonkamer heb ik een integrated versterker die geen Audyssey heeft , het is een stereo versterker waarvan de pre gescheiden is van de eindversterker met daartussen een eindbak met een parametrische equalizer die je tot 300 Hz in kan stellen .
Voor de duidelijk ik heb dus een bi-amp configuratie waarbij ik het laag en mid laag geheel naar wens elektronisch kan regelen .
De set op zolder waar ik gebruik maak van multichannel heeft helaas geen Audyssey of iets dergelijks , maar in de praktijk lijkt dit ook niet nodig aangezien ik daar geen problemen met staande golven heb , ook van nare reflecties heb ik geen last doordat vrijwel de gehele ruimte is voorzien van dempend materiaal .
Dat is overigs wel wennen hoor , want op het eerste gehoor klinkt het veel minder ruimtelijk ,later kom je er achter dat die ruimtelijkheid in het stereobeeld door kamer reflecties veroorzaakt word en dus niet in de opname zit .
Helaas vind mijn vrouw (wat ik kan begrijpen) al die dempende maatregelen in de woonkamer niet om aan te zien , daarom heb ik luidsprekers gebouwd die op deze ruimte zijn afgestemd , en uiteraard ook op mijn favoriete muziekkeuze .
Ik kan tussendoor wel door middel van de parametrische EQ een heel groot gebied van het frequentiespectrum aanpassen aan de muzieksoort en opname's , zo zijn er bijvoorbeeld veel oude rock/metal opnames die erg dun klinken , en en zijn ook veel opnames van de laatste 15 jaar die heel vet in het laag zijn
.
Het is op zulke momenten heerlijk om dan aan een paar knoppen te draaien
om het geluid passend te krijgen .
Ook heb ik de mogelijkheid met deze luidsprekers om van een 4 weg configuratie naar een 3 weg configuratie te gaan , in het laatste geval speelt de 17 cm unit full-range en kunnen de 30 cm woofers als sub's dienen , of in het geheel uitgeschakeld worden .
Mijn wens is nog wel om naar een volledig actief systeem te gaan met een ingebouwde DSP , en het liefst nog met die Hypex modules