Mijn set is een enkel stereo set, tenminste, de versterker is stereo, heb wel een multichannel SACD speler
Op het moment heb ik een Marantz pm17 mkII samen met een Marantz CD14 en Mission 733i speakers, dat is mijn hoofdset. Daarnaast heb ik nog een Philips DAC960 met een tda1541 S2 dac en een Philips CDD882 loopwerk.
De CD14 klinkt erg goed, mooi gedetailleerd, breed etc, maar de DAC960 klinkt muziekaler. Vooral de CDD882 en DAC960 vind ik een mooie combinatie.
Vanuit mijn hobby heb ik nog een paar leuke apparaten, een Philips SCD2000, een multichannel SACD prototype wat Philips op diverse audiobeurzen heeft gebruikt. Het ding heeft 3 tda1547 d/a converters, 1 tda1547 per 2 kanalen.
Daarnaast een Philips LHH2000, een mooie studio cdspeler uit circa 1984, mooie bovenlader met een CDM1 loopwerk. Een redelijk zeldzame cdspeler waar -blijkbaar- vooral japanners nogal gek op zijn aangezien ze er graag bedragen van rond de 5000 euro voor neer willen leggen.
Het geluid is warm, analoog, en erg 'in control'. Het geluid wat de LHH2000 geeft klinkt alsof hij het allemaal met gemak aan kan.
Daarnaast nog een Philips DAT880 DAT recorder wat ook een soort van prototype is. Philips bekeek nog voor het DCC tijdperk of het de DAT recorder markt in moest stappen, en liet door Marantz 100 stuks DAT880's maken, technisch gebaseerd op de Marantz DT84. Philips verdeelde deze DAT880's onder het wat hoger geplaatst personeel en ingenieurs om het apparaat te testen. De DAT880 is het niet geworden. Vooral omdat Philips met de ontwikkeling van het DCC formaat aan de slag ging. Om toch een DAT recorder te kunnen leveren hebben ze een gerebadgde JCV XDZ-505 op de markt gezet, de DAT850, als Marantz de DT80.
Ik vind de DAT880 een erg mooie DAT recorder. Helaas is die van mij kaduk, ben daarom nog op zoek naar een 2de model, of een Marantz DT84 of een service manual daarvan...
En verder nog een Marantz SE 1S electrostatisch koptelefoon + energizer, die het ondanks z'n leeftijd van 34 jaar nog steeds goed doet.
Foto's