Volgens mij is er geen één belangrijkste component in een set. Het gaat om een keten, en die is net zo sterk als de zwakste schakel.
Zelf ben ik van mening, gebaseerd op mijn ervaring, dat teveel mensen teveel geld in luidsprekers steken waardoor deze nooit optimaal tot hun recht komen. Op cd-spelers wordt helemaal vaak bespaard, wat ten onrechte is. Vooral DA converters kunnen qua geluidspresentatie een hoop uitmaken (ruimtelijkheid, detaillering en zelfs klankkleur).
Vergelijk het met een auto. De motor is het belangrijkst voor presteren zegt iedereen, maar als je een Ferrari motor in een Dacia hangt, zal de auto zeker sneller zijn, maar nooit goed presteren. De remmen, overbrenging, onderstel etc staan dan niet in verhouding.
Voorbeeld:
Mijn vader had een prima philips componenten set, met daarop Jamo Concert speakers. Ik ben nooit weg van het geluid geweest, terwijl het toch echt wel een prima philips set was die de speakers zeker goed aan zou moeten kunnen.
Toen ik echter uit nood tijdelijk de Jamo's op mijn PM95 aansloot, ging er een wereld open. Toen er een betere cd-speler (cd6000 ose) bijkwam, ging het geluid er wederom weer op vooruit.