Een verbetering in Akoestiek

Gestart door HiFi gek, januari 24, 2009, 20:31:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Kwam er laatst achter toen ik mijn salontafel die tussen mijn bankstel en de boxen in staat ( tussen de luister driehoek ) tijdelijk even weghaalde dat dat een grote verbetering in de muziekweergave opleverde .

Die salontafel is behoorlijk fors en het tafelblad is voorzien van plavuizen wat een hoop nadelige reflecties veroorzaakt blijkt nu .

De tafel staat normaal op een flink groot carpet (vloerkleed) .
Als ik de tafel van het carpet afhaalt wordt dus ook als bijkomend voordeel de dempende werking van het volledige carpet oppervlak benut wat dus niet gebeurd als de tafel er op staat .

___________________________________________________________________________________________

Wat is er veranderd in het geluidsbeeld .

Wat direct opviel was de afwezigheid van wat reflexies , wat ik daarvoor nooit zo had ervaren .
Dat leverd als voordeel op dat de diverse muziek instrumenten nu beter van elkaar te onderschijden zijn .
Het stereo beeld is beter geworden en de klankkleur aangenamer .
Ik kan nu de muziek een stuk harder zetten zonder dat je de neiging krijgt om de volumeknop terug te draaien ( geen nadelige reflexies meer ) .
Een bepaalde hardheid die ik soms wel eens ervaarde met saxofoon en bekkens  blijkt achteraf ook gewoon reflexies te zijn geweest want zonder salontafel heb ik er geen last meer van .

____________________________________________________________________________________________

Probeer dus te vemijden dat er opstakels tussen de luister driehoek in staan .


Ik heb dus bij de Ikea een aanzienlijk kleinere salontafel gekocht met een laag gewicht die gemakkelijk getilt kan worden door één persoon .
Als ik serieus muziek ga luisteren haal ik de nieuwe tafel nu tussen de luister driehoek weg en zet hem tijdelijk in de keuken neer .


Ik begrijp heel goed dat je hier meestal niet aan kunt beginnen als je set in de huiskamer staat , dan onstaat er onbegrip van de vrouw wat ook logisch is .
Voor mij persoonlijk maakt het niets uit omdat ik alleen woon , ik hoef dus met niemand rekening te houden .
Dit is dan ook meer toepasbaar voor die mensen die hun set hebben staan in een aparte luisterruimte , bijv op zolder .
Dan kun je de ruimte vaak wel optimaliseren zonder ruzie te krijgen met het vrouwtje .



En nog een andere tip :   Hang voor de ramen aan voor en achter gevel zware en dempende overgordijnen neer , een raam is een pure reflexie oppervlak waar de muziek niet bepaald beter van gaat klinken .
Gordijnen heb ik overigens jaren geleden al aangebracht , en dat komt vooral ten goede voor de klankkleur die een stuk warmer werd en natuurlijk veel minder reflexies (galm) .
Lamellen moet je ook zien te vermijden want die reflekteren ook behoorlijk .



Goeten  EDWIN  B








Bearke65

Hoi Edwin.

Leuk dat je dat omschrijft. Ik heb gelukkig een aparte luisterruimte en tussen de luidsprekers en de stoel staat niets. Door het weghalen van obstakels tussen de luidsprekers en de luisterstoel wordt het geluidsbeeld inderdaad stukken beter. Ik ken jouw set verder niet, maar staan er tússen de luidsprekers nog objecten zoals bijvoorbeeld je set? Zo ja, plaats dan eens de luidsprekers naar voren of je set naar achteren. Daarmee verminder je nog meer ongewenste refelcties. Het beeld verbetert daardoor nog meer. Mijn set staat ongeveer een meter achter de luidsprekers.

Have fun!

Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

MadVillain

Vooral door het plaatsen van mijn speakers voor de set zorgde voor een veel betere laagweergave.
En ja obstakels in mijn luisterdriehoek zorgen ook voor een ander geluidsbeeld.

Ik heb een hocker voor ik tijdens het luisteren erg graag gebruik maak. Maar als ik hem weghaal dan merk ik dat sommige tonen wat minder dof klinken. (omschrijven is niet mijn grootste vak ;) )

Als ik serieus ga luisteren dan verplaats ik mijn zitbank altijd precies in het midden en een meter naar achteren.
Het geluid ontwikkeld zich een stuk mooier als ik iets verder van de speakers af zit.





mars

 stupid yep dat klopt ook , acoustiek kan een set zelfs maken of breken .

Rekening houden met je akoustiek thuis , is belang :yes:rijker an alle LS kabels , interlinks en spikes bij elkaar
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Mijn vriendin vindt een salontafel niet mooi, waar ik om exact dezelfde akoestische reden niet treurig om was  :-D
Ik herken de verbetering dus.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bearke65

Citaat van: mars op januari 25, 2009, 05:23:43
stupid yep dat klopt ook , acoustiek kan een set zelfs maken of breken .

Rekening houden met je akoustiek thuis , is belang :yes:rijker an alle LS kabels , interlinks en spikes bij elkaar
Sterker nog, alle kabels, tweaks en andere zooi heeft geen zin als de akoestiek rommelt aan alle kanten. Dus eerst ervoor zorgen dat aan alle voorwaarden is voldaan dat de set goed kán gaan klinken en dan pas werken aan de set zélf zodat die goed kan gáán klinken zogezegd :-)

Greetzzzzzzzz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

#6
 Bert ( Bearke65 )


Ik heb inderdaad mijn audiorack tussen de boxen in staan , jij vroeg hier naar .

De voorkant van mijn audiorack staat in één lijn met de achterkant van mijn boxen , ik voeg wel even een foto bij voor de duidelijkheid .

Helaas kan ik hier niets aan veranderen , het rack staat pal tegen de achterwand aan , en de boxen zover mogelijk naar voren .
Mijn bank heeft namelijk een vaste plaats , ik kan deze niet nog verder naar achteren schuiven omdat de bank met de achterkant net iets tegen de uitbouw van de gangwand aanstaat .
Niet de komplete bank staat tegen de achterwant aan maar een cm of 20 maar en de bank uit het midden schuiven is onmogelijk omdat ik dan geen loopruimte meer overhou .

Ik heb het maximale uit mijn woonsituatie gehaald , als ik de boxen nog verder naar voren toe schuift kom ik er te dicht op te zitten .




















Groeten  EDWIN B















Bearke65

Citaat van: HiFi gek op januari 25, 2009, 13:05:50
Bert ( Bearke65 )


Ik heb inderdaad mijn audiorack tussen de boxen in staan , jij vroeg hier naar .

De voorkant van mijn audiorack staat in één lijn met de achterkant van mijn boxen , ik voeg wel even een foto bij voor de duidelijkheid .

Helaas kan ik hier niets aan veranderen , het rack staat pal tegen de achterwand aan , en de boxen zover mogelijk naar voren .
Mijn bank heeft namelijk een vaste plaats , ik kan deze niet nog verder naar achteren schuiven omdat de bank met de achterkant net iets tegen de uitbouw van de gangwand aanstaat .
Niet de komplete bank staat tegen de achterwant aan maar een cm of 20 maar en de bank uit het midden schuiven is onmogelijk omdat ik dan geen loopruimte meer overhou .

Ik heb het maximale uit mijn woonsituatie gehaald , als ik de boxen nog verder naar voren toe schuift kom ik er te dicht op te zitten .




















Groeten  EDWIN B
Hoi Edwin,

Je hebt het dik voor elkaar! Je Focals kunnen nu heerlijk vrij spelen zonder tafel in het midden. Dat maakt inderdaad veel uit!
Groetjes

AJ

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Heb onlangs de kamer acoustiek weer verder geoptimaliseerd .

De achterwant achter de boxen is nu voorzien van een derde verlours overgordijn .
Hierdoor is het geheel nu symetrisch geworden .


VOOR EEN BESCHRIJVING HIEROVER :  GA NAAR MIJN SET BESCHRIJVING ---- ( SETS VAN LEDEN )  DE SET VAN HIFIGEK .


Hier beschrijf ik het resultaat in klankbeeld .


Groeten  EDWIN  B