Ik zal eens wat bevindingen alvast geven over de beeld kwaliteit van de UPC HD decoder t.o.v. de standaard UPC digital decoder .
LET WEL ....... De door mij bestelde HDMI kabel : MIT -AVt hdmi 1.3 en de hoogwaardige verbindings coax kabel tussen HD decoder en de tv die zijn nog niet binnen .
Wel is inmiddels gisteren de KEMP-Cable antenna isolator binnen gekomen en die is dus wel aangesloten .
De complete TV/decoder installatie staat aangesloten via een netfilter van HMS-Energia en het filter staat weer op mijn aparte audio stroomgroep aangesloten .
Het vergelijk dat ik nu ga maken is t.o.v. de standaard UPC digital decoder en belangrijk om te weten is dat ik toen nog niet alle voornoemde tweaks had uitgevoerd zoals hierboven beschreven .
Er zijn dus in ene keer vele dingen tegelijk veranderd .
Ook belangrijk om te vermelden is dat de HD decoder alleen voorzien is van een HDMI kabel en de standaard Digital decoder enkel maar een scart aansluiting had .
Hier geeft dus bijvoorbaat al de HDMI kabel een beter resultaat dan de Scartkabel dat deed .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu het vergelijk dan tussen de oude en de nieuwe situatie qua beeld kwaliteit , enkel gekeken naar digitale uitzendingen , dus nog niet de HD zenders .
In de oude situatie dacht ik dat ik al een mooi beeld had wat achteraf gezien niet het geval was .
Ik kan zeggen dat de beeldkwaliteit zoals het er nu voorstaat flink toegenomen is ( moet nog die 2 kabels vervangen ) .
De kleuren waren eerst wat flets alsof er een soort waas voor het beeld hing , dat valt mij eigenlijk nu pas op .
De kleuren zijn nu prachtig helder en die waas is ook weg nu .
De scherpte van het beeld is ook flink toegenomen .
Ook zie je nu de details in de diepte van het beeld duidelijker .
De zwart weergave is ook beter , vooral de details in zwarte beelden zie je nu duidelijker .
De geluids kwaliteit is ook duidelijk toegenomen en dan bedoel ik over de speakers van de tv , heb nu nog geen film bekeken en beluisterd via de stereo installatie wat ik eigenlijk al zelden deed i.v.m. een aardlus ( hinderlijke brom ) .
Die genoemde aardlus is nu volledig verholpen omdat nu tussen de centrale antenne kabel de Kemp -Cable Antenna Isolator is toegevoegt .
De oorzaak van die aardlus is dat mijn versterker op de netsnoer connector een aardeaansluiting heeft ( INC connector met 3 pinnen ) .
Sluit ik dan de interlink vanaf mijn tv naar de versterker aan dan kreeg ik die aardlus veroorzaakt door de centrale antenne kabel .
Met mijn Marantz ST-17 tuner had ik ook last van die aardlus afkomstig van de centrle antenne kabel en ook hier heb ik zo'n KEMP ding tussen gevoegd en is ook hier de aardlus 100% verdwenen en bijkomstig voordeel is dat de ST-17 ook gelijk een stuk mooier klinkt nu .
Het valt mij erg op dat de diverse digitale uitzendingen qua beeld kwaliteit sterk uiteen kunnen lopen , diverse zenders hebben een slechte beeldkwaliteit zoals SBS6 gewoon barslecht is .
Er zijn ook een hoop zenders met een mooie digitale beeld kwaliteit .
De HD zenders springen er wel allemaal erg positief uit , duidelijk scherpere difinitie en mooiere kleuren en meer diepte details en dan vooral in zwart weergave , in vergelijk met de digitale zenders .
Vooral Melody Zen HD en Discovery HD hebben een meesterlijk beeld , de overige HD zenders zijn toch iets minder van beeld dan de 2 voornoemde maar nog steeds van heel hoog niveau en meer dan de moeite waard .
Als de nieuwe HDMI kabel en de Coax kabel binnen zijn zal ik nog even melden of er weer wat beeld winst gewonnen is .
Dus , wordt vervolgt .
Groeten EDWIN B