afstellen met een db meter

Gestart door kruk, november 29, 2008, 20:02:52

Vorige topic - Volgende topic

kruk

hallo allemaal 

kan iemand mij vertellen hoe het in zijn werk gaat met het afstellen van boxen dmv een decibel meter

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

kruk

hallo stadium

bedankt voor je reactie
Ik ben best wel een kneus met dit soort dingen ik begin er ook net mee
Als ik op me osd kijk dan staat alles op nul maar moet ik die op nul houden of op een bepaalde waarde mee geven zoals 70 db.
Maar als ik het goed begrijp moeten uit alle boxen behalve de sub het zelfde aantal decibellen uitkomen en moet ik dit van af de bank afregelen (sweet spot) en hoe zet ik de meter neer richting de box of op een bepaalde afstand
of punt?
kan jij me mischien een korte uitleg geven
ik heb de topic gelezen maar kom er niet echt uit
en een cross over zit volgens mij niet op de sr-6200
Alvast bedankt

Roland65

Hallo kruk

Ik ben zelf net ook aan het stoeien geweest met een db meter.
Ik heb het als volgt gedaan.
Ga op je sweet-spot zitten, zet je versterker op het volume wat je prettig vindt. (bv -10 op de versterker)
Activeer het ruis signaal waarmee je je speakers kunt afstellen.
Houdt de db meter op oor hoogte , richt de microfoon naar boven zodat je de accoustiek en reflekties van de ruimte meeneemt en kijk naar de meter.
Begin met de linker speaker. Stel de meter slaat uit op 65db dan moet je ervoor zorgen dat je andere speakers ook uitslaan tot 65db.
Ga naar de volgende speaker via het speaker instel menu, dat is volgens mij de centre, en laat de ruis toon weer spelen.
Als deze nu minder hard uitslaat dan 65 db, dan schroef je hem via de versterker een antal db's omhoog tot de 65db die je linker speaker aangeeft.
Enzo ga je verder tot je ze allemaal gehad hebt.
Mijn ervaring met de sub, als je die hebt, dat je die het beste af kunt regelen zodat hij voor jou lekker klinkt.
Bij mij heeft deze methode goed gewerkt, het geluid is nu meer in balans.
Ik hoop dat je aan deze omschrijving iets hebt.
Ik ben ook maar een leek, maar met wat tips van deze en gene ben ik er toch redelijk uitgekomen.
Het is in iedergeval vandaag lekker weer om je op het afregelen te storten! Hier sneeuwt het!
Succes!
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

kruk

bedankt voor je reactie zit dicht bij zee hier heb ik regen ook een reden om binnen te blijven

dan heb ik nog een vraag waarom wordt er gebruik gemaakt van plus en min is dat alleen voor het afstellen? of heeft het ook nog een andere reden

Stadium III

Plus en min is gemaakt voor het afregelen om alle speakers op het juiste nivo te krijgen 0 is uitgangspunt op links voor

Verder zit er in de SR 6200 geen crossover
Sluit je er een subwoofer op aan zal ie naar mijn weten een signiaal krijgen van 120 hz
Verder is daar niks aan te veranderen

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

kruk

:yes: bedankt voor de reacties alles duidelijk

dexter

2 dingen zijn mij niet duidelijk:

- Waarom wordt de center-speaker niet als referentie gebruikt om de rest van de speakers te calibreren?

- Hoe moet je je db meter richten? Die dingen hebben immers een richtings-afhankelijkheid...

Marvin

het maakt in princiepe niets uit welke speaker je als eerste afsteld en als nul aanhoudt.
als ze allemaal maar hetzelfde eruit persen.
richting van de meter is iets waar wel verschillend over gedacht wordt.
zelf zeg ik, als je wilt dat een microfoon wat hoort zal je erin moeten praten, maw:
ik zou vanaf de luisterplek gewoon op de speakers richten.
niet naar het plafond, tenzij je speakers daar hangen uiteraard.
70 DB is een mooi volume om af te stellen, ook is het een volume waar de goedkopere metertjes nauwkeurig in meten.

Lapti

Persoonlijk doe ik het liever zonder DB meter en gewoon met mijn eigen gehoor.... waarom? Omdat ik een beetje een vermoeden heb dat mijn linker oor afwijkt van mijn rechter, daar doet een db-meter niks mee.

Als ik met de ruis alles instel op mn gehoor is het voor MIJ precies goed, kan voor een ander natuurlijk weer afwijken (die heeft dan vette pech als die bij mij komt luisteren haha).
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Maurice

Citaat van: Lapti op december 05, 2008, 08:57:47
Persoonlijk doe ik het liever zonder DB meter en gewoon met mijn eigen gehoor.... waarom? Omdat ik een beetje een vermoeden heb dat mijn linker oor afwijkt van mijn rechter, daar doet een db-meter niks mee.

Als ik met de ruis alles instel op mn gehoor is het voor MIJ precies goed, kan voor een ander natuurlijk weer afwijken (die heeft dan vette pech als die bij mij komt luisteren haha).
Kijk, dat is dan natuurlijk ook weer een methode!
Ook kun je eerst alles gelijk stellen en dan vervolgens naar smaak tweaken. Zo houdt de één van een stevigere bas dan anderen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude