Kabels hebben zeker invloed

Gestart door tifosi, oktober 04, 2005, 10:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Je kunt ze ook erg goed en goedkoop zelf maken!
Setje nette Intertechnik pluggen met een stukje microfoonkabel doet wonderen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Of ze heel goedkoop op de kop tikken  violent1

Heb vandaag de Van Den Hul interlinks ontvangen in een nog ongeopende verpakking!  hello

Heb de "The First" gebruikt tussen m'n cd speler en versterker. En het resultaat is eigenlijk heel erg bevredigend.
Ik kon nooit begrijpen wat die reviewers bedoelden met "plaatsing" van instrumenten en diepte in geluid.
Nu kan ik het heel goed begrijpen.

Ik heb voor mezelf wat referentietracks samengesteld die ik altijd gebruik als ik iets wil beoordelen.
BV: Miles Davis - A Kind of blue

TurboMarco

Citaat van: Maurice op maart 12, 2007, 22:41:39
Je kunt ze ook erg goed en goedkoop zelf maken!
Setje nette Intertechnik pluggen met een stukje microfoonkabel doet wonderen.
Wip eens binnen bij versloot,vraag naar de 35 euro kostende interlinks met de dikke blauwe mantel en de fraaie pluggen,wedden dat je met de diy kabel niks goedkoper uit bent.
Ow en ze klinken gewoon goed!  :wink:

Ze lijken wel verdacht veel op de oude intertechnik KX80 kabels  notworthy,maar dan iets goedkoper.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

B139lovesMarantz

Ok, ik wil aan deze discussie nog wat toevoegen als dat mag, sommige exotische merken vragen gigantische bedragen.
Zo zag ik dit soort stekkers van vd Hul:




Exact dezelfde die bij Conrad voor 4.55 Euro het setje verkocht worden.
(daar heb ik ze ook vandaan, deze klemmen zijn IMHO het geld bij conrad.nl in ieder geval WEL waard)

Worden we toch een beetje vernaggeld........

Bart

Arnoud-(KoyBoy)

Ik vond op het internet nog een leuk verslag over luidsprekerkabels en wat nu echt zin en onzin is!
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm#Inleiding

mahansz

Citaat van: KoyBoy op april 13, 2007, 12:21:36
Ik vond op het internet nog een leuk verslag over luidsprekerkabels en wat nu echt zin en onzin is!
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm#Inleiding

die site moet je ook met een korreltje zout lezen hoor, het wordt er wel heel erg zwart-wit verkondigd.
Bijvoorbeeld het bi-wiring verhaal wordt als twijfelachtig bestempeld en zou alleen maar werken met gescheiden versterkers. Dit terwijl dit wetenschappelijk aangetoond en verklaard kan worden waarom het w?l zou werken op een enkele versterker....
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

TurboMarco

Citaat van: hansvdstok op april 13, 2007, 13:57:12
Citaat van: KoyBoy op april 13, 2007, 12:21:36
Ik vond op het internet nog een leuk verslag over luidsprekerkabels en wat nu echt zin en onzin is!
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm#Inleiding

het bi-wiring verhaal wordt als twijfelachtig bestempeld en zou alleen maar werken met gescheiden versterkers. Dit terwijl dit wetenschappelijk aangetoond en verklaard kan worden waarom het w?l zou werken op een enkele versterker....
Mag ik een linkje van waar dit wetenschappelijk aangetoond word ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Arnoud-(KoyBoy)

#52
Ik had het beter wat anders kunnen vermelden heb ik het gevoel..... redface  het is niet de bedoeling dat ik probeer te stoken maar ik dacht wat meer info zou mischien wel welkom zijn!
Ik was benieuwd naar wat  jullie hier van vinden.
In elk geval zijn er wel reacties......

erwin

stuur je mij dat linkje ook ff door?
lijkt me reuze interresant,ik heb er nog niets over gelezen.
Citaat van: Marco op april 13, 2007, 15:19:51
Citaat van: hansvdstok op april 13, 2007, 13:57:12
Citaat van: KoyBoy op april 13, 2007, 12:21:36
Ik vond op het internet nog een leuk verslag over luidsprekerkabels en wat nu echt zin en onzin is!
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm#Inleiding

het bi-wiring verhaal wordt als twijfelachtig bestempeld en zou alleen maar werken met gescheiden versterkers. Dit terwijl dit wetenschappelijk aangetoond en verklaard kan worden waarom het w?l zou werken op een enkele versterker....
Mag ik een linkje van waar dit wetenschappelijk aangetoond word ?
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

thom

Citaat van: KoyBoy op april 13, 2007, 15:21:48
Ik had het beter wat anders kunnen vermelden heb ik het gevoel..... redface  het is niet de bedoeling dat ik probeer te stoken maar ik dacht wat meer info zou mischien wel welkom zijn!
Ik was benieuwd naar wat  jullie hier van vinden.
In elk geval zijn er wel reacties......
je hoeft je niet schuldig te voelen. ik heb zelf ook de discussie over de site gehad. maar der staat ook wel goede info tussen alleen gaat het voornamelijk over zijn menig den daar moet je mee opassen als je het leest

mahansz

linkje wordt aan gewerkt, ik heb het ergens een keer gelezen maar 'k weet m'n god niet meer waar.....
Het valt vanuit electronisch oogpunt wel te verklaren (alhoewel dit ook weer bevochten wordt op diverse forums, of dit al-dan-niet hoorbaar is...).
In het kort komt het op het volgende neer: hoog en laag worden op deze manier gescheiden, zodat je verschillende stroomkringen creeert in beide kabels. Hoog vreet veel minder vermogen dan het laag, door dit te scheiden kan hier dan ook geen eventuele storing door optreden. Hierbij is het zowieso goed om gevlochten kabels (bijv Kimber) te gebruiken: het magnetisch veld dat altijd om de kabel heen zit, wordt op deze manier opgeheven/ de resultante is dan nul.
Als je 2 paar luidsprekeraansluitingen achterop je versterker hebt, dan kan je dat heel simpel testen: als je alleen A (of alleen B) inschakelt, krijg je alleen laag danwel hoog te horen (afhankelijk van hoe je de boel aangesloten hebt). 
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Stadium III

Ik vindt de discussie's over kabels wat je wel en niet hoort leuk om te lezen ! shutup

Moet er we bijzeggen dat iedereen die nieuwe kabels in zijn set hangt een verwachting ervan heeft !
Zo is dit met interlinks al LS kabels ! En dan moet de verwachting ook maar waargemaakt worden
Bij mij was het zo dat ik met de kabels wel een verschil had maar niet super groot !
De grooste verbetering die ik had was dat ik van standaard optisch naar vdh coax ging van de dvd naar reciever !
Dat bracht meer rust en detail mee
Het stuk wat hansvdstok mee brengt over bi-wireing kan ik wel voor een deel ondersteunen !
Want hoog en mid hoeft minder power te hebben als laag !
Het deel gevlochte kabels daarin vindt ik dan persoonlijk weer minder want als je goede afgeschermde kabel pakt heb je hetzelfde !
Ik heb hier mijn front's ook met biwire/biamping aangesloten ( op reciever aansluiting A en C )
Voordeel dat ik had is dat alles trakker klonk en gecontroleerder !

Ik blijf erbij dat je 1000e euro's kunt uitgeven voor kabels maar je haalt dan meer winst uit andere speakers of versterkers !!!

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

erwin

daar ben ik het helemaal mee eens

erwin

Ik blijf erbij dat je 1000e euro's kunt uitgeven voor kabels maar je haalt dan meer winst uit andere speakers of versterkers !!!

Stadium III
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

mahansz

wat betreft dat vlechten, daar zit ook wel een verhaal achter: bij elke kabel hangen magnetische velden eromheen. Hoe meer stroom/vermogen erdoorheen gaat, hoe meer/sterker de velden zijn. Bij een netkabel of luidsprekerkabel is dit dus van veel grotere orde dan bij een interlink. Door te vlechten reduceer je de resultante van deze magnetische velden tot nul. In principe zou je dit ook kunnen krijgen door er een lekkere dikke afscherming eromheen te doen, maar dit kan zichzelf dus ook opheffen.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Even een citaat:

Luidsprekerkabels

Iedereen, die wel eens verschillende luidsprekers met diverse versterkers probeert, weet, dat er soms inderdaad drastische hoorbare verschillen zijn bij gebruik van allerlei soorten kabels. Bij cinch snoeren zijn die onderlinge verschillen veel geringer. Vreemd eigenlijk, omdat de elektrische wetmatigheden voor cinch en luidsprekersnoeren niet zo verschillend zijn: een lowpass filter met verliezen.

De oorzaak voor het verschillend gedrag schuilt in de totaal andere elektrische voorwaarden, waaronder beide kabels worden gebruikt. Een luidsprekerkabel vormt voor de versterker eindtrap en de leiding een heel sterk frequentieafhankelijke, maar heel laagohmige afsluitweerstand, terwijl een cd-speler met cinch kabel naar de versterker veen relatief gelijkmatig verlopende, maar wel behoorlijk hoogohmige afsluitimpedantie aantreft.

Dat het hier niet om kleinigheden gaat, wordt aan de hand van een voorbeeld duidelijk. Wanneer een 4Ohm luidspreker met een signaalspanning van 2V wordt gevoed, dan vloeit een stroom van 0,5A door de kabel; het doorgegeven vermogen is 1W. Wanneer daarentegen de cd-speler een spanning van 2V aan de versterkeringang met een ingangsimpedantie van 47kOhm levert, dan loopt door het snoer een stroom van nauwelijks 43?A bij een elektrisch vermogen van slechts 85?W.

In de praktijk moet de luidsprekerkabel dus bij dezelfde signaalamplitude een ca. 12.000x grotere stroom transporteren dan de cinch kabel. Een verdere complicatie is, dat de luidspreker in tegenstelling tot de cd-speler en de versterker ook nog als generator werkt en een tegen-EMK richting eindtrap opwekt.

Om het vermogensverlies zo gering mogelijk te houden, is bij luidsprekerkabels een primaire voorwaarde: kies ze niet te dun en ga minimaal van 1,5mm2 kabel uit. Dat helpt om de serieweerstand R klein te houden.
Om te verklaren, hoe het lowpass filter gedrag zich bij luidsprekers manifesteert, is het nuttig om even een uitstapje in de geheimen van spoelen en condensatoren te maken. Beide bouwstenen worden o.a. gekenmerkt door een frequentieafhankelijk, doch tegengesteld gedrag. Waar de weerstand van spoelen met oplopende frequentie groter wordt (inductieve blinde weerstand XL), wordt deze bij condensatoren juist geringer (capacitieve blinde weerstand XC).

Ik zal u de formule besparen, maar condensatoren met een lage capaciteit in het audiobereik hebben een behoorlijk hoge weerstand. Voor de luidsprekerkabel betekent dit: gemeten aan de laagohmige luidspreker impedantie heeft de capacitieve blinde weerstand van de kleine kabelcondensator nauwelijks de mogelijkheid om hoorbaar in het klankbeeld in te grijpen.

De dominerende en daardoor voor de klank relevante grootheden bij luidspreker verbindingen zijn derhalve de serieweerstand R en inductiviteit L. Hoe geringer beide zijn, des te beter. De relatief geringe kabelcapaciteit van de luidsprekerkabel beheerst de toch al met stroom gul omspringende eindversterker spelenderwijs.

Van optimale luidsprekerklank is sprake, wanneer aan drie voorwaarden wordt voldaan: een versterker met zo hoog mogelijke en zo gelijkmatig mogelijke dempingsfactor, een luidspreker kabel met zo gering mogelijke weerstand en geringe inductiviteit plus een luidspreker met een zo recht mogelijke impedantiecurve.

De luidsprekerkabel thematiek kan vanuit twee heel verschillende perspectieven worden behandeld: vanuit de HF techniek als aangepaste transmissielijn of als Lumped Circuit vierpool, samengesteld uit passieve elementen.

Hoe dan ook: hier gaat het opnieuw om een nauw verband tussen luidspreker, kabel en versterker, waarbij de kabel niet op zichzelf alleen mag worden beschouwd.

...............

Vooral bij Bi-wiring geldt, dat bij voorkeur gevlochten tweeaderige kabel moet worden gebruikt. Het externe magnetisch veld daarvan heeft namelijk een steeds wisselend verloop, zodat het instrooirisico van naburige kabels gering is.


Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen