SR8500 vs SR7001

Gestart door frankie, november 09, 2008, 10:18:19

Vorige topic - Volgende topic

frankie

Ik ben erg nieuwsgierig of er (grote) verschillen zijn tussen deze 2 mooie receivers ?

Ik heb/had mijn zinnen gezet op een SR7001 maar ben een SR8500 tegengekomen
die ik eigenlijk ook wel mooi vind.

bertheeren

De 8000 serie zal iets meer reserve vermogen hebben, wat vooral handig kan zijn als je hard wilt gaan op een wat lastigere speaker.

frankie

Zou het klankmatig nog wat kunnen verschilen ?

dmeerpa

Welke speakers heb je ?

Ik had vroeger een SR7500, en merkte dat deze wel wat extra power nodig hadden. Met de SR8002 merk ik dat ik die nu meer dan genoeg had.

Van de SR7500 naar de SR8002 was wel een grootte stap, niet alleen meer power maar ook een veel betere stereo weergave. En alles dat veel gedetailleerder klonk ook in surround.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

frankie

De speakerset gaat worden, de Kef KHT 3005se.
Het hoeft voor mij zeker niet hard en volgens mij zijn dit ook niet echt lastige speakers.

Tussen een SR8500 (occ) en een nieuwe SR7001 zit 200 euro verschil.

Tsja  :?

dmeerpa

Als ik de speakers zo zie, dan heb je inderdaad geen extra vermogen nodig.
Heeft de winkel ze beide staan ?
Dan zou ik zelfs met de speakers durven langsgaan en een vergelijkende test doen.

Geen idee of je van plan bent speakers te upgraden.
Indien niet zou ik eerder geneigd zijn de SR7001 te kiezen. Dit is toch een recenter model en heeft meerdere HDMI ingangen de SR8500 maar 2.
Ik heb er nu al 4 op de receiver en zitten allemaal vol, Ik overweeg nu een losse bluray speler, en dan heb ik al een HDMI ingang te kort, dus zal er één rechtstreeks op de TV moeten aansluiten, en het geluid via COAX of optisch moeten aansluiten.

X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

Stadium III

De 8500 vs de 7001 zou hier de 7001 worden

De .001 serie is wat frisser gaan klinken dan de oudere serie's wat ik persoonlijk wel beter vindt
Dus een klank verschil is er zeker

Verder heeft de SR 8500 DVI aan boord en de SR 7001 HDMI
De 7001 kan ook LPCM ondersteunen van blu ray en beeld onbewerkt doorgeven

Wat in mijn ogen ee voordeel is

De 7001 heeft ook een wat zwaarderevoeding maar jah de 8500 heeft wel een ringkern trafo

Tja het is wat je toekomst plannen zijn maar hier is nu een 7001 en zou het in jou keuze ook worden   
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

bertheeren

Hmm, frisser geluid. Iets wat ik persoonlijk niet echt nodig vind op een KEF. Ken dit speaker pakket niet, maar de kleinere kef's die ik gehoord heb(IQ3/IQ1) vond ik kil klinken, met weinig laag . . .
De grote (IQ7/IQ9)  waren niet kil, eerder neutraal.

Zelf heb ik een 6001 van marantz, deze klinkt over het algemeen redelijk neutraal, met het midden iets warmer en het geheel mooi sprankelend.

Als het budget het toelaat, misschien ook een 7002, deze heeft al HD audio decoders inzich. Maar zowizo krijg je met alle genoemde modellen een hele goede receiver die je kef's perfect onder controle kunnen houden!

dmeerpa

Citaat van: bertheeren op november 09, 2008, 16:46:16
Hmm, frisser geluid. Iets wat ik persoonlijk niet echt nodig vind op een KEF. Ken dit speaker pakket niet, maar de kleinere kef's die ik gehoord heb(IQ3/IQ1) vond ik kil klinken, met weinig laag . . .
De grote (IQ7/IQ9)  waren niet kil, eerder neutraal.

Ja dat herken ik. Ik heb iets meer dan een jaar terug de IQ7 gehoord, en deze vond ik nog steeds een tekort hebben in het laag. Een jaar of 3-4 terug een 5.1 pakket van KEF gehoord, met van die eitjes, dit vond ik ook al niks.
Maar dat zijn eigenschappen die je met geen enkele receiver kan aanpakken. Kijk naar die bose melkdoosjes, je wordt gewoon geconfronteerd met de maximum specs van de luidspreker units.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

bertheeren

Je kunt ze een beetje bijsturen met een versterker. Maar dat blijft dan ook meer een beetje. Een warme versterker zal de kef's toch iets voller laten klinken dan een wat killere versterker. In het hoog is het ook niet mijn ding, ze lijken rommelig te klinken. Dit alles gehoord met een H&K receiver, die zelf toch wel bekend staat om een flinke laagweergave.

Maar audio is en blijft heel erg persoonlijk, er zijn zat mensen die kef's wel lekker vinden klinken, laat je niet gek maken zou ik zeggen! Gewoon zelf luisteren.

Enne specs? En bose? volgens mij staan die er om bekend dat ze weinig specs geven, idem met het geluid! :-D
Maar het is wel duidelijk wat je bedoelt ;)

dmeerpa

De IQ7 heb ik toevallig ook gehoord op een Harman Kardon. Ik bedoel inderdaad dat je niet kan verwachten dat je met een VW golf even hard kan rijden dan met een ras echte sportwagen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K