Toen ik een nieuwe cd-speler ging kopen (een jaar geleden) stond ik voor dezelfde keuze. Beide apparaten heb ik beluisterd en ik hoorde geen verschil (met cd). Zodoende is het de cd6002 geworden.
Na wat nazoeken bleek dat ook wel logisch aangezien beide apparaten electronisch praktisch identiek zijn (en ook aan de voorganger van de sa7001; de sa8400), behalve dan dat de cd6002 een iets ander loopwerk heeft en daardoor geen sa-cd aankan. De dac's zijn ook praktisch hetzelfde. De cs4398 (cd6002) is gewoon een volledig compatibele doorontwikkeling van de cs4397 (sa7001) en kan tevens gewoon sa-cd aan. Het is gewoon een keuze geweest een iets goedkopere speler uit te brengen die alleen cd aankan.
Laatst heb ik gekeken of er wat te modden valt aan dat ding en voor de electronica gebruik ik een servicemanual van de sa8400.Schema en waarden van praktisch alle onderdelen komen perfect overeen (in ieder geval voor voeding, output stage etc).
Beide spelers zijn nu enige tijd op de markt en inmiddels is duidelijk dat beiden zo hun kuurtjes hebben; de sa7001 staat erom bekend dat de oudere modellen nog wel eens sa-cd niet meer willen lezen na verloop van tijd. Waarschijnlijk zie je er daarom zo veel aangeboden. De eerste serie sa6002 heeft het euvel dat het laatje wel eens gelijk dicht gaat na openen. Wordt je cd fijn gesandwicht. Die van mij heb net voor dat laatste weggebracht. De huidge productie heeft dit probleem niet meer. Buiten dit kleinigheidje dat ongetwijfeld gefixt kan worden vind ik de cd6002 nog steeds een superspeler voor het geld. absolute aanrader.
Kortom; de keuze kangt er vanaf of je echt sa-cd's wil afspelen en of jouw muziek daarop te krijgen is. Is het antwoord nee; gewoon de cd6002 kiezen.
.........en de sa7001ki heeft helemaal geen andere dac. Gewoon dezelfde cs4397. Het is niet meer of minder dan een sa7001 met een verkoperd chassis, ringkern-trafo, betere rca's en misschien her en der een paar elna silmic elco-tjes. Hij zal best iets beter klinken maar een echt groot vershil kan het niet zijn. Wil je echt een stap beter dan kan je beter naar de sa15s1 kijken. Nog steeds grotendeels hetzelfde maar mooiere muting met relais in plaats van met die brakke torretjes (oftewel; voor 10,- aan onderdelen extra betaal je 400,- extra). Maar dat kom je helaas in praktisch elke speler tot 1000,- tegen. Die staan bij mij nog op het lijstje om geby-passed te worden als de garantie op mijn speler verlopen is, evenals die elco's in de signaalweg, vlak voor die muting-torren.
Scanspeakman