Citaat van: gerard op december 14, 2008, 20:06:06
Klinkt interessant! Is dat gemakkelijk (zelf) te doen?
Wat is de functie van deze onderdelen?
Heeft het bypassen van de muting/elco's bepaalde gevolgen voor bijvoorbeeld de uitgangsspanning?
Of gaan er dan "plopgeluiden" oid ontstaan?
Zelf ben ik geen elektronica expert maar wel handig
Groet gerard
Is zeker makkelijk te doen. Op de onderstaande pagina kan je de service manual van de SA8400 vinden.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ra.vdsteen/index.htmlOp deze site staat sowieso erg veel over het modificeren van Marantz-apparatuur; zeker het lezen waard.
De schema's voor de uitgangs-sectie van de SA8400 zijn identiek aan de SA7001 en de CD6002. Alleen zijn sommige onderdelen in de CD6002 in smd uitgevoerd. Waarden e.d. zijn helemaal gelijk.
De elco's is alleen maar om er voor te zorgen dat er geen DC op uitgang komt te staan. Alleen zijn elco's geluidsmatig nou niet bepaald de beste oplossing; wel de goedkoopste. Beter is een MKP-condensator te gebruiken maar die zijn duurder en vooral ook groter.
Die muting torren zijn om er voor te zorgen dat er geen plopjes en tikjes te horen zijn bij in/uitschakelen en/of stop/pauzestand. probleem is alleen dat die dingen als een soort filter werken en je hoogweergave beinvloeden. Wederom; niet de beste maar een cheapo oplossing. Beter is op het met een relais te doen en alle marantz cd-spelers vanaf de SA15S1 hebben dat dan ook terwijl bij de SA15S1 de uitgangstrap verder nog steeds praktisch identiek is. Om daar nou 3x zoveel (399 tov 1199) voor te betalen..........
Als experiment had ik een paar RCA's aan de + van de eerste uitgangselco en de gnd van de normale uitgangs-RCA's gemonteerd. Met mijn by-pass experimentje heb ik het even zonder muting geprobeerd en je hoort een heel zacht tikje; mag naar mijn mening geen naam hebben. Wel heb ik er voor de zekerheid een MKP van 4,7 uF tussengezet om eventuele DC af te vangen. Heel simpel dus maar het werkt wel (en nog goedkoop ook; ik was iets van 20 euro kwijt). Verschil zat hem in de details (galmpjes, ruimtelijkheid etc).
Scanspeakman