Hallo ten eerste wil ik marco en maurice feliciteren met hun prachtig forum en uiteraard veel suc6 toegewenst met uitgroeien.
Goed to the point.
Wat zijn goede tweaks aldus mijzelf
Er is een stelregel in audioland eigenlijk mbt acoustiek, loop maar eens een studio in,of mij part een concerthal. Meeste mensen die letten erniet op ik wel. Hoe is de ruimte aangepakt waar jij jezelf in moet vertoeven. Vele vallen het geen-eens op uiteraard ons hififreaks wel de megagrote diffusor panelen en zelfs de zware gordijnen. Dit heeft natuurlijk als doel dempen! EN dit dames en heren is thuis ook tebehalen,ik heb hier bij mij thuis al diverse keren acoustische trucjes aangehaalt waarbij er menig audiofiel zijn tong op de grond laten vallen van wat je kunt doen met een stel tubetraps,of goede gordijnen enz.
Je kunt zo'n mooie dure set bezitten,klopt je acoustiek niet klopt het geluid niet. En dat gaat storen en dan zoek je weer wat anders. Ik bezoek geregeld mensen en mensen bezoeken mij ik ben pas bij een iemand over de vloer gekomen bij wie het geluid echt jaloersmakend was in mijn oren. En dan praten we over een relatief simpele set-up geen excotica aan te pas gekomen zoals dikke krells,mark en levisons enz. Zijn acoustiek klopte gewoon dikke zware gordijnen dicht met luisteren,tubetraps (DIY) die vrijwel elke hoek bezetten in de kamer mooi omtezien ja en nee het is wennen immers een normaal huishouden doet vrij weinig met hoeken als er iets met hoeken in een huis worden gedaan is het hooguit een plantje erin zetten.
Probeer het zelf koop een goedkoop kleed hang die aan je wand, je zult per direct verschillen kunnen constanteren en dan kost je dan hooguit een 100euro. Geen een kabel kan daar tegenop roep ik hardop in die prijsklasse voor dat verschil in geluid wat je ervoor terug krijgt.
Gebruik voro je set-up een zwaar kleed, liefst hogopolig die aansluit met de speakers zelf zo groot zeg maar. Dat dempt enorm mag ook wat kleiner hoor is geen probleem xperimenteer een beetje ermee. Je zult zien dat de resultaten erniet om liegen. De kosten nouja hangt uiteraard van je smaak van kleden (merken) af
Gordijnen ik maak zelf gebruik van een zwaar gordijn achter de set. Ook hier weer heb je veel voordeel behaalt ik kwam erachter namelijk dat ene GROOT raam zonder een gordijn vrolijk mee gaat werken als resonator. En dat hoor je in je muziek terug! Niet zo verwonderlijk natuurlijk immers is glas een goede doorgever zoals ik dat noem.
Tubetraps,er bestaat veel ongeloof omtrent tubetraps of in de volksmond BASSTRAPS. Wat is nu eigenlijk een tubetrap eigenlijk even eerlijk wezen stelt het geen hol voor en is zelf uitstekend tebouwen. Helaas was ik niet zo handig en heb ik ereen stel orginele in onbeperkte bruikleen.
Deze dingen werken echt,eigenlijk zijn tubetraps niets meer als cylindervormige kolommen die gevuld zijn met allerlei dempingsmaterialen denk aan baf,pritex,schuimrubber,glaswol enz de vormen zijn divers rond,half rond,viekant,met stands zonder stands en zelfs mogenlijkheid om ze tehangen (voor mensen met een puntdak)
Dit lijkt extreem maar het kan extremer zoals bijvoorbeeld acoustische deuren. Deze deuren vervang je dus je oude tussendeuren mee zie tekening
Deze deuren zijn niet echt goedkoop
vanaf 300$
zoals je ziet zijn de mogelijkheden onbegrenst. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Dus denk er goed over na wl je een dure kabel of wil je echt het probleem aanpakken en wat geld overhouden met BETER resultaat. Is dit echt de moeite waard te bestuderen deze materie.
MVG Michel