Verschil in condensatoren/elko's

Gestart door HAL9000, oktober 24, 2008, 14:18:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: gerard op oktober 24, 2008, 23:51:03
Ben ff 2 uurtjes weggeweest en jullie hebben het er nog steeds maar druk mee...   :-D :-D

Wel interessant om te volgen allemaal, maar "jongens", houden we het wel gezellig vanavond  :?  :roll:

Dat is toch wel van essentieel belang hier, maar respect voor het wapengekletter onder de deskundigen  :wink: HB



Heb je wat te lezen beste Gerard.  :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 23:51:46

Whahaaaaa  HB
Ipv een Bustah Rhymes kreet kun je misschien ook een onderbouwde repliek geven?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 23:51:10
Kijk, wanneer je bv FC of FM in de powersupply zet en voor de rest Rubicon XYF of Nichicon PMM in de signaalweg is er niet veel aan de hand ( klankmatig)

Ga je het doorelkaar gebruiken en de eigenschappen lopen te ver uiteen dan kun je wel eens een probleem ondervinden.
In sommige gevoelige versterkers is het juist niet goed elco's met een te lage ESR te gebruiken vanwege de oscillatie problematiek!

Dit laatste had ik nog niet vermeld maar bij deze dus!



Stond er al.  violent1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

#78
Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 23:51:10
Kijk, wanneer je bv FC of FM in de powersupply zet en voor de rest Rubicon XYF of Nichicon PMM in de signaalweg is er niet veel aan de hand ( klankmatig)

Ga je het doorelkaar gebruiken en de eigenschappen lopen te ver uiteen dan kun je wel eens een probleem ondervinden.
In sommige gevoelige versterkers is het juist niet goed elco's met een te lage ESR te gebruiken vanwege de oscillatie problematiek!

Dit laatste had ik nog niet vermeld maar bij deze dus!


Uit het niets getrokken nonens. Ik ben er inderdaad van bewust dat sommige versterkers zelfs voedingen niet tegen al te lagen esr kunnen, Echter gaan we wel van de ideale elko/transistor/transformator etc uit. Daarmee wil ik zeggen dat bepaalde waardes worden geschapen en berekend. mede hierdoor zou er een ontwerp fout kunenn zijn.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een versterker slecht klinkt door het gebruik van verschillende merken elko's.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#79
Onderbouw dan maar eens dat die zogenaamde nonsens niet waar is!



EDIT: hoeft al niet meer want je spreekt jezelf alweer tegen.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 23:52:35

Heb je wat te lezen beste Gerard.  :-D :-D

Het is hier met enige regelmaat  :gaap: erg rustig

Maar vanavond  :-o :-D ik weet niet wat ik meemaak  :schater:
Als jullie maar niet teveel  violent1
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 23:58:09
Onderbouw dan maar eens dat die zogenaamde nonsens niet waar is!


Jij stelde als eerste dat het waar is. Onderbouw dit dan ook direct, dat scheelt weer discussie.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op oktober 24, 2008, 23:55:57
Uit het niets getrokken nonens. Ik ben er inderdaad van bewust dat sommige versterkers zelfs voedingen niet tegen al te lagen esr kunnen, Echter gaan we wel van de ideale elko/transistor/transformator etc uit. Daarmee wil ik zeggen dat bepaalde waarders worden geschapen en berekend. mede hierdoor zou er een ontwerp fout kunenn zijn.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een versterker slecht klinkt door het gebruik van verschillende merken elko's.


Waarders?

Geschapen?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op oktober 25, 2008, 00:00:19
Jij stelde als eerste dat het waar is. Onderbouw dit dan ook direct, dat scheelt weer discussie.


Moeilijk om iets aan te nemen blijkt wel weer.

Er bestaan hier boeken over.
Tevens de ervaringen van andere technici en ontwerpers.
Ik neem dat wel aan van ervaren mensen die al 30 jaar in het vak zitten iig.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 25, 2008, 00:03:25

Moeilijk om iets aan te nemen blijkt wel weer.

Er bestaan hier boeken over.
Tevens de ervaringen van andere technici en ontwerpers.
Ik neem dat wel aan van ervaren mensen die al 30 jaar in het vak zitten iig.

Die boeken moet je zelf dan nog eens nodig lezen. En niet van andere mensen hun activiteiten leven.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op oktober 25, 2008, 00:03:25

Moeilijk om iets aan te nemen blijkt wel weer.

Er bestaan hier boeken over.
Tevens de ervaringen van andere technici en ontwerpers.
Ik neem dat wel aan van ervaren mensen die al 30 jaar in het vak zitten iig.
Wederom een bron? Zie de door mij aangedragen voorbeelden waarbij het geen probleem is om verschillende merken door elkaar te gebruiken. Volgens mijn opleiding (WTB met beperkte elektro) ziet een elektron niet of hij merk A of B passeert en reageert daar al helemaal niet op? Wel reageert deze op parameters die verschillen.

Edit: mijn meest betrouwbare bron is mijn vader die inmiddels al 40 jaar elektrotechniek ervaring heeft.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 25, 2008, 00:01:08

Waarders?

Geschapen?



Erg interessant dat ik een R heb geplaatst waar dit niet moet.
Echter jouw spelling was bij de laatste aanvaring zo schandalig slecht....
En het is ook niet relevant ook.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: Maurice op oktober 25, 2008, 00:07:35
Wederom een bron? Zie de door mij aangedragen voorbeelden waarbij het geen probleem is om verschillende merken door elkaar te gebruiken. Volgens mijn opleiding (WTB met beperkte elektro) ziet een elektron niet of hij merk A of B passeert en reageert daar al helemaal niet op? Wel reageert deze op parameters die verschillen.

Edit: mijn meest betrouwbare bron is mijn vader die inmiddels al 40 jaar elektrotechniek ervaring heeft.

In eerste instantie helemaal gelijk.! echter zou je dit ook van een ander perspectief nemen.
Dat van het meten en waarnemen.   :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Snow

Hey SBM,

Je weet hoe ik denk over klankverschillen, gehakteficering, stekkers andersom in het stopcontact, groene stift op CD. Neemt niet weg: Stay cool en keep up the good work  :wink:

gerard

Als ik de 6 pagina's zo nog eens doorlees geven beide heren aan dat de verschillende merken allemaal toepasbaar zijn al zijn er wel verschillen mbt prijs en levensduur etc.

Maar dan komt ook de "klankeigenschap" om de hoek. Hierdoor wordt het naar mijn idee gelijk subjectief.
De persoonlijke smaak en voorkeur gaan dan mede bepalen welk merk men liever gebruikt.
Dan kun je wel lange discussies gaan voeren maar waarschijnlijk hebben jullie vanwege je eigen voorkeur allebei gelijk met wat jezelf beter vind en dus bij de revisies toepast.

Waarschijnlijk zullen de meesten van ons geen verschillen horen waneer jullie een zelfde type versterker op ieder z'n eigen manier zouden reviceren, het gaat vooral om het genieten van de muziek.

Persoonlijk vind ik dit soort onderwerpen wel interessant en heb respect voor alle techneuten die onze hobby in stant kunnen houden, heb ook respect voor elkaar's werkzaamheden 8-)

Jammer dat er dat er gelijk weer stellingen zijn ingenomen door verschillende leden, maar dat zal wel met een grijs verleden te maken hebben :|
Naar mate ik ouder wordt merk ik veel koppigheid om me heen; ga er volwassen mee om, life goes on.
Ze zeggen wel eens: sport verbroederd, maar dat kan bij audio toch zeker ook!!  :wink: HB


Hopelijk blijft het hier nog lang een gezellig en informatief forum.

Groetjes Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes