Ervaringen met Tannoy Sixes (613 en 615)

Gestart door Frits, oktober 11, 2008, 10:48:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frits Denon

Iemand luister ervaring met Tannoy 613. Zijn er do's en dont's?

Ik heb ze aangesloten op 3200+140 en ben verrast door de detail weergave in het hele frequentiebereik, of het nu op hoog of laag geluidsniveau is. Ze staan met de rug tegen een schuine dakwand aan, er tegenover ook een schuine dakwand, vloeroppervlak is ca 18m2.

Iemand suggesties, ervaringen?

Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Heej frits als jij helemaal tevreden bent dan is het toch goed !!

eventueel een zeer mooie muziekale subwoofer erbij ! :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Frits Denon

Ik heb hier nog een stel B&W Solid Rocks staan met een Acoustitune subwoofer. In het begin stonden de Tannoy's aan deze subwoofer en deze stond weer aan de eindbak. Giga laag, zonder overdreven te zijn. Het was gewoon een gewldige aanvulling helemaal onderin. Maar ik dacht dat dit niet goed was qua belasting van mijn eindtrap, vandaar dit ik de sub er weer tussen weg gehaald heb.

Jij hebt ervaring met zo'n combinatie? De Acoustitune is passief en je sluit je hoofdspeakers daar weer op aan.

Groet,
Frits byebye

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Opzich zie ik er weinig fout's in wat er fout zou kunnen gaan

Geen protect en geclip dan moet het toch kunnen !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Frits Denon

Ga het vanavond even uittesten.
Nog andere tips? :yes:

Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maurice

Lees >>> dit topic <<< eens door voor tips voor plaatsing van de speakers. ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Frits Denon

Heb de sub er even tussen gezet.

Wat valt mij op:

Iets meer diep laag, linker Tannoy clipt sneller, Peak lamp op eindtrap brand niet, protect van de sub heb ik nog nooit gemerkt dat die iets doet, ook niet met de Solids en dan konden de Peaklampen best wel vaak branden zonder effect op de protect van de sub.

De Tannoy clipt sneller dan mijn Solids of Celestion Ditton 15 XR. De peaks op de eindtrap branden dan soms wel maar nooit geen hoorbare clipping gehad. Met de Tannoy's wel. Komt dit van hun lagere weerstand? Bij de andere speakers was 1/2 open mogelijk, maar dbij de Tannoy's zit dit tussen 1/4 en 1/2 in. De geluidsdruk is dan wel hoger als met de Solids of Dittons.

In een ander topic heb ik het over het verstellen van de spoanningsselector van 220 naar 240 Volt. Zou dit nog een positieve invloed kunnen hebben op het klippen van de Linker Tannoy?


Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Heb de Tannoy's even omgewisseld (L naar R en omgekeerd).
Heb intussen ook spanningslectors op 240 gezet.
De Sub heeft een weerstand van 9 Ohm.

Heb ook ontdekt dat mijn tone mode schakelaar nogal kraakte bij het switchen, links klonk ineens heel krakerig. Heb een flink aantal keren de schakelaar naar links en rechts gedraaid.

Klippen lijkt nu wel minder te zijn. Zou dit een relatie hebben? Kan natuurlijk ook nog een aan- en afschakelend apparaat in huis zijn.

Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Meschien een keer de spullen een beurtje laten gaven bij HAL9000?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Revisie bij SB is achter de rug, zie topic elders in ons Forum.

De 140 is wel degelijk in staat om de basspeakers volledig tot hun eind te laten gaan bij hoog volume! violent1

Dat was dus het tikken wat ik hoorde. Geen peaklamp brand en bij teruggedraaide bas (50%) kan ik zo maar naar naar 1/2 open. De tweeter wordt dan weliswaar veel zwaarder belast, maar geeft geen tikken, dus het is geen clippen! Ook de peaklampen branden geheel niet, VU meters slaan wel bijna uit tot 0dB.

Kan dan 1/2 open en zit dan echt wel op dicotheek niveau! Maar goed dat ik geen buren heb.

Ligt het nu aan de versterker of aan de Tannoy's?

Groet,
Frits HB
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maurice

Citaat van: Frits op oktober 26, 2008, 20:32:53
Ligt het nu aan de versterker of aan de Tannoy's?

Groet,
Frits HB
De luidsprekers, want die blijken dus tegen de mechanische grens te lopen (oftewel maximale excursie van de woofer wordt bereikt). Zou ik niet teveel proberen, kunnen ze namelijk niet goed tegen!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Frits Denon

Heb de bas nu iets terug gezet, daarmee lijkt het euvel verholpen te zijn. Klinkt eigenlijk niet veel anders, het laag is nog voldoende aanwezig, vond dat dit na de revisie ook wat toegenomen was.

Kan het ook zijn dat dit door veroudering van de speakers slechter wordt?

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maurice

Citaat van: Frits op oktober 26, 2008, 21:23:46
Heb de bas nu iets terug gezet, daarmee lijkt het euvel verholpen te zijn. Klinkt eigenlijk niet veel anders, het laag is nog voldoende aanwezig, vond dat dit na de revisie ook wat toegenomen was.

Kan het ook zijn dat dit door veroudering van de speakers slechter wordt?


Dat durf ik zo niet te zeggen, maar wat wel wilt voorkomen is dat een luidspreker gaat doorhangen na verloop van tijd, waardoor de spreekspoel gaat schuren. Ik weet niet of dit bij jou optreedt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Frits Denon

Zou het niet weten. Met iets teruggenomen bas klinkt het prima, ook op een laag niveau. Vond sowieso het beeld na de revisie al losser en dat de bas iets toegenomen was. Dat kan nu dus wel iets minder. Het klinkt zo prima. Die Tannoy's kunnen wel een beeld neerzetten, tjonge! Vanmiddag Jan Akkerman geluisterd bij het testen.

Voor mij een eerste ervaring met zoiets. Fijn dat je via dit forum je ervaringen kunt delen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4