Citaat van: HiFi gek op oktober 08, 2008, 23:27:17
Als je een hoogwaardige subwoofer wilt dan raad ik het merk --- REL ---- aan .
Ongeacht het type en prijs is dit merk altijd van hoge kwalitijd , en ze hebben niet alleen maar dure maar ook betaalbare modellen .
Groeten EDWIN B
Hallo Edwin.
Dit lijkt me wat kort door de bocht. REL is misschien wel de bekendste, maar of ze nou de beste subwoofers maken weet ik niet.
Ben zelf bij Ralf van Ra-subs geweest om de verschillende BK-subs te
beluisteren, wat ook voor een subwoofer van belang is lijkt me, en was aangenaam verrast.
Het blijkt dat BK "in den beginne" in Engeland subs voor REL gebouwd heeft. De produktie is nu verplaatst naar oa China vanwege de grote aantallen die gebouwd moesten worden en de lagere lonen. BK is doorgegaan met de produktie in Engeland onder eigen naam. De afwerking is van een heel hoog niveau terwijl de prijs heel aantrekkelijk is. En dat komt hoofdzakelijk doordat er geen stickertje van REL opzit!
De componenten zijn in veel gevallen (ik ken niet alle subs van REL) dezelfde of beter.
Dus om nou te zeggen dat alles van REL hoogwaardig is en altijd van hoge kwaliteit, gaat mij tever.
Persoonlijke smaak speelt natuurlijk een rol, anderen zweren bij SVS, maar luisteren en ervaren lijkt me toch een neutraler advies.
Ik heb verschillende subwoofers bekeken en beluisterd en mijn keus is gevallen op de RA-sub Model1. Een door Ralf zelf ontworpen sub, die bij BK gebouwd en afgewerkt wordt. Ik heb voor dit model gekozen omdat voor mij muzikaliteit netzo belangrijk is als de HT-beleving bij films. Groot voordeel is de apparte high/low aansluitmogelijkheden, waardoor je verschillende instellingen kunt maken voor Stereo en HT.
En niet onbelangrijk de prijs!
Ik ben geen sub-deskundige, daar is er volgens mij op dit forum al 1 van nietwaar Stadium
, maar wilde alleen maar mijn ervaring met jullie delen.
PS de mijne wordt (hopenlijk eind november
) de bovenste op de foto, maar dan in piano lak afwerking. De onderste is het topmodel; de BK Monolith.
Roland