Ben op zoek naar een nieuwe surroundreceiver, het liefst eentje van Marantz (vandaar dat ik op dit forum ben beland
). Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de ZR6001 of de SR5002. Voor mijn huidige, eenvoudige surroundset biedt deze ook voldoende
juice, hij is goed te betalen, past qua uiterlijk goed bij mijn DV7600 en hij past tot slot ook gemakkelijk in het kastje onder de tv i.v.m. de ventilatie.
Gisteren echter voor de aardigheid ook geluisterd naar andere luidsprekers. Ondanks enkele akoestiekaanpassingen blijft het huidige geluidsbeeld namelijk net wat te scherp, al valt ermee te leven. De Focal 816W (speciale versie van de 816V) vond ik een mooi egaal geluidsbeeld geven. (Deze was echter niet op een Marantz maar op een NAD aangesloten, dus de Marantz zou ik nog ff moeten proefhoren.) Deze 816W heeft een hoge sensitivity, van 91,5 dB, en de eerdergenoemde receivers halen 7 x 95/90 Watt (zegt niet alles, weet ik), maar toch lijkt me dat de receiver wat onderbemeten is. Zie ik dat goed of kan ik toch het volle potentieel uit de Focals halen? Ik wil ze voor 2/3 voor stereo (cd's) en voor 1/3 voor films gebruiken, gemiddeld zo'n 10 uur per week.
Hobo Hifi had een compleet setje in de aanbieding met de SR6001. Hobo vindt dus in elk geval dat die receiver zou kunnen voldoen. Het liefst zou ik een SR7002 of een SR8002 aanschaffen, maar in mijn huidige audiomeubel heeft deze receiver dan aan de bovenkant slechts 0,1 mm ruimte. Ik ben bang dat de receiver dan niet goed zijn warmte kwijt kan. (En ze zijn een tikkie duurder.) Vanwege plaatsgebrek zit een apart audiorack er niet in.
Ik hoor graag jullie advies:
* ZR6001 of SR5002 is voldoende voor de Focal 800-surroundset.
* ZR6001 of SR5002, maar dan een goedkopere, beter aan te sturen speaker met zogoed als dezelfde klankkleur, namelijk [..........]. (KEF, Dali, B&W, Dynaudio, ELAC, (goedkope) Klipsch en JBL zijn al beluisterd.)
* SR7002 of SR8002, het opwarmen van de receiver valt wel mee; zo snel springt-ie niet in de protect.
* Anders, namelijk [...].