Finetunen m.b.v. Db.-meter

Gestart door xander32, september 16, 2008, 16:07:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

xander32

Beste Marant-siasten,

Ik heb het voornemen om mijn ht-set verder af te stellen m.b.v. een Db.-meter.

Wat is wijsheid: ik ben redelijk tevreden met de huidige instellingen;
- de huidige waarden als uitgangspunt nemen en verder finetunen m.b.v. de Db.-meter  of
- helemaal op nul beginnen en dan eerst automatisch instellen en deze waarden verder finetunen (m.b.v. de Db.-meter)  of
- op nul beginnen en alles handmatig instellen (finetunen m.b.v. de Db.-meter).

Graag jullie feedback & argumentatie.


Sander.

Stadium III

3 stappen :

1 : speaker groote en crossover bepalen

2 : Afstanden in de reciever geven van unit tot sweetspot

3: Volume op gewenst maximaal luisternivo zetten en dan kijken hoeveel decibel je linker front geeft
    Daarop ga je naar de center toe en deze stel je met + of - in tot de juiste db stand berijkt is
    Zo ga je ook verder met de rest van de speakers die je eventueel een db erbij kunt geven of eraf moet halen
    ( subwoofers zijn apparte verhalen )

   ( voorbeeld : links voor 90 db op de meter bij volumeschaal -10 , center bij volume schaal -10 91 db 1 db eraf  )
   Meteing doen met een C slow response op de meter

Als je deze stappen doet krijg je de 5.0 al zeer goed
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

 :-o   90 Db   is wel erg hard Rob  :roll:    :evil:

Meestal is 70 Db gebruikelijk om alles af te stellen  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op september 17, 2008, 12:42:44
:-o   90 Db   is wel erg hard Rob  :roll:    :evil:

Meestal is 70 Db gebruikelijk om alles af te stellen  :wink:
Voordeel van op harder niveau instellen is wel dat je eventuele room gaines en reflecties meepakt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Thx voor de respons!

De drie te ondernemen stappen kende ik echter al. Ik vroeg mij alleen af of ik de huidige setting / instellingen als uitgangspunt zou nemen daar ik al redelijk tevreden ben met de prestaties, deze dus verder finetunen, of dat het toch het beste is om alle settingen ongedaan te maken en dan de drie stappen te doorlopen.

Sander.

xander32

#5
Vanmorgen aan de slag gegaan met meetlint en Db.-meter.

Eerste de tot dan gebruikte instellingen op papier vatsgelegd, daarna alles op "0" en aan het meten geslagen.
Eerst de afstanden: in vergelijk met de "oude instellingen" (automatisch middels microfoon) een aantal cm`s verschil op een aantal posities, meer niet. De automaat van mijn Marantz kan dus vrij nauwkeurig de afstanden bepalen.
Vervolgens aan de slag met de Db.-meter. Eerst front links op 75 Db. m.b.v. de mastervolume en daarna alle overige kanalen op 75 Db. instellen in het handmatige set-up menu van de receiver. Daar waren nadien de verschillen van de handmatige(nieuwe) en automatische (oude) set-up aanzienlijk. De waarden van de rechter kanalen, de center en de sub liepen behoorlijk uiteen. De sub en de center stonden te luid, de rechter kanalen te zacht.

Het handmatig afregelen heeft een rustiger, homogener geluidsbeeld gebracht en is dus zoals de "experts" hier al aangaven zekers de moeite waard.

Sander.

Stadium III

Kijk goed bezig !!

gaat niet boven handwerk !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

ZUCHT .......................................


Daar gaat mijn topic  :lol: .


Sander.