Krassend geluid PM7001

Gestart door Dennis E36, september 11, 2008, 18:04:31

Vorige topic - Volgende topic

Dennis E36

Ik merk de laatste tijd een verontrustend geluidje op via mijn luidsprekers.
Zodra ik de volumeknop over de helft draai(via ab of manueel) en dan rustig een klein stukje heen en weer blijf bewegen hoor je een soort knarsend/ruisachtig geluid over de luidsprekers. Je zou zeggen het gaat te hard dus de luidsprekers kunnen het niet aan, maar dat is het niet. Als de volumeknop net over de helft staat is het geluid
zuiver (hard, maar zuiver), ga ik dan de volumeknop iets bewegen is dat geluidje er.

Staat een cd bijv. op pause dan is dit geluid er niet. Zelfs met de volumeknop op maximaal is er nog steeds
geen ruis oid waar te nemen.

Weet iemand of dit enigzins normaal is?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

audiofreak1

Wat dacht je van je speakers, de Bose's kunnen het niet aan of de woofers zijn versleten!
Marantz PM15, SA15, ST15, Sony RDRHX900, Mission M53, Audioquest Diamondline and Sidewinder interlinks, Hyperwire silverline speakercable

mahansz

klinkt als een krakende potmeter (volgens mij heet dat zo, correct me if I'm wrong  :yes: ), maar dan moet je het nog wat beter omschrijven om het definitief te benoemen. Kraakt het alleen als je het volume verandert? Zo ja, dan is contactspray voldoende. Wel raar trouwens dat ie dat heeft, da's meestal een euvel van oude versterkers.

ps. of heette het simpel een schuifweerstand? somebody?  :? 'k weet het ff niet meer
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Maurice

Citaat van: mahansz op september 11, 2008, 21:42:54
klinkt als een krakende potmeter (volgens mij heet dat zo, correct me if I'm wrong  :yes: ), maar dan moet je het nog wat beter omschrijven om het definitief te benoemen. Kraakt het alleen als je het volume verandert? Zo ja, dan is contactspray voldoende. Wel raar trouwens dat ie dat heeft, da's meestal een euvel van oude versterkers.

ps. of heette het simpel een schuifweerstand? somebody?  :? 'k weet het ff niet meer
Ik denk zelf ook aan een potmeter die niet goed is.
Wat wel raar is, is dat het alleen bij de helft van het volume is? Zou kunnen dat één stap van de potmeter niet meer goed is?
Hoor je het geluid ook als je geen muziek speelt? Probeer het eens.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Als je nog garantie hebt wegbrengen en weer melden als ie gemaakt is !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Dennis E36

@ audiofreek: Het ligt niet aan de Bose's, want in mijn eerste post gaf ik netjes aan dat het geluid er ALLEEN is als de volumeknop wordt bewogen en dus niet als ik het volume op de helft, of net iets over de helft heb staan.

@Maurice: Als er geen bron speelt dan is er geen enkel geluid uit de Bose's waar te nemen! Het is trouwens niet alleen bij de helft. Bij alle volumes over de helft zeg maar is het waarneembaar. Ik zet hem eigenlijk nooit ver over de helft. Meestal staat het tussen de 90 en 120 graden zeg maar.

Als het overbelasting van de speakers zou zijn dan moet je het toch niet horen als je het volume terugdraait??

Dennis E36

Update:

Het is niet bij alle muziek/nummers. Het viel mij met name op bij de cd van Marco Borsato - Als geen ander.
Net ff Dire Straits - Brothers in arms (remastered) erin gehad en daar heb ik nergens last mee. Die cd is ook wel erg zacht opgenomen.....zal dan toch wel een soort vervorming zijn :|

Toch vind ik het vreemd dat dat geluid er niet is als het volume vast staat, maar enkel bij bewegen van de knop. :?

HAL9000

Citaat van: Dennis E36 op september 12, 2008, 18:22:27
Update:

Het is niet bij alle muziek/nummers. Het viel mij met name op bij de cd van Marco Borsato - Als geen ander.
Net ff Dire Straits - Brothers in arms (remastered) erin gehad en daar heb ik nergens last mee. Die cd is ook wel erg zacht opgenomen.....zal dan toch wel een soort vervorming zijn :|

Toch vind ik het vreemd dat dat geluid er niet is als het volume vast staat, maar enkel bij bewegen van de knop. :?

Dc in een halfgeleider. iets is niet goed in de pre.
is deze versterker nieuw?? zoja weg brengen..
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Dennis E36

Versterker is wel nieuw, maar via een bedrijf gekocht die de setup had ingekocht voor een project. Dat project ging niet door en heb ik het voor een mooie prijs kunnen kopen. Voor garantie e.d. moet ik naar Huizen toe.
Geen probleem als dat uiteindelijk toch moet hoor.

Ik heb één van de cd's waar ik last mee had ook even in de auto geluisterd(car audio virus heb ik ook last van gehad :-D).
Bij exact dezelfde nummers heb ik ook dat tikkende/krassende geluidje op hoog volume en dan het bewegen van de volumeknop(headunit is de Pioneer DEH-P77MP). Er zijn maar 3 nummers op die cd van Borsato waarbij ik het "probleem" heb.

Toch even naar mijn ouders gereden en op mijn vaders set e.e.a. getest. Daar is het veel minder waarneembaar, maar dat zal de kwaliteit van de set wel zijn (pm 16 icm cd17mkII).

@HAL9000: Ben je er nog steeds van overtuigd dat er iets in de versterker niet klopt???

Ik persoonlijk krijg nu sterk het vermoeden dat het toch met de cd kwaliteit te maken heeft.....

HAL9000

Citaat van: Dennis E36 op september 13, 2008, 17:25:08
Versterker is wel nieuw, maar via een bedrijf gekocht die de setup had ingekocht voor een project. Dat project ging niet door en heb ik het voor een mooie prijs kunnen kopen. Voor garantie e.d. moet ik naar Huizen toe.
Geen probleem als dat uiteindelijk toch moet hoor.

Ik heb één van de cd's waar ik last mee had ook even in de auto geluisterd(car audio virus heb ik ook last van gehad :-D).
Bij exact dezelfde nummers heb ik ook dat tikkende/krassende geluidje op hoog volume en dan het bewegen van de volumeknop(headunit is de Pioneer DEH-P77MP). Er zijn maar 3 nummers op die cd van Borsato waarbij ik het "probleem" heb.

Toch even naar mijn ouders gereden en op mijn vaders set e.e.a. getest. Daar is het veel minder waarneembaar, maar dat zal de kwaliteit van de set wel zijn (pm 16 icm cd17mkII).

@HAL9000: Ben je er nog steeds van overtuigd dat er iets in de versterker niet klopt???

Ik persoonlijk krijg nu sterk het vermoeden dat het toch met de cd kwaliteit te maken heeft.....

Nee je versterker is prima,

Ik denk dat de cd niet helemaal 100% is, data gewijs.  gecomprimeerd noemt men dat tegenwoordig.
Of Marco zingt zo vals dat je set helemaal raar begint te doen  :-D  :evil:
grapje..

Dennis E36

Citaat van: HAL9000 op september 13, 2008, 18:30:18
Nee je versterker is prima,

Ik denk dat de cd niet helemaal 100% is, data gewijs.  gecomprimeerd noemt men dat tegenwoordig.
Of Marco zingt zo vals dat je set helemaal raar begint te doen  :-D  :evil:
grapje..

Hahaha :-D Geen Marco liefhebber zo te horen :wink:.

Vind het inderdaad wel een beetje jammer, je denk met originele cd's altijd het beste af te zijn.....er zit veel te veel verschil tussen verschillende artiesten met hun cd's. Phil Collins heeft naar mijn idee altijd perfecte "schone" cd's. Dire Straits weer vaak wat achergrondruis......

Ik ben altijd wat huiverig om zomaar de componenten weg te brengen....als ik de PM naar de reparateur had gebracht was ik hem waarschijnlijk 3 weken kwijt geweest en was zou er hoogstwaarschijnlijk niets geconstateerd worden door de TD. Ik kan NIET 3 weken zonder muziek :oops:.

Mijn SA is ook al 2x weggeweest wegens "NO DISC" problemen.....nu heeft ie er nog weleens last van. Keer de lade open en dicht en dan leest ie de cd wel weer. Ook uiterst frustrerend....

HAL9000

CiteerMijn SA is ook al 2x weggeweest wegens "NO DISC" problemen.....nu heeft ie er nog weleens last van. Keer de lade open en dicht en dan leest ie de cd wel weer. Ook uiterst frustrerend....

ja en erg goedkoop. dat dit nu bij een 1 generatie cd speler gebeurd, okee.
maar zo'n apparaat??

Jan

Heeft de CD van Marco Borsato het CD-logo? Volgens mij heeft hij een aantal CD's uitgebracht die een kopieerbeveiliging hebben. Deze CD's mogen het CD-logo niet dragen, omdat ze niet voldoen aan het Red book standaard.

pg

welke cd van hem is t dan.
misschien kunnen andere forum mensen als die die cd hebben ook is kijken of ze het horen.