Bi-amping op een SR 8001

Gestart door drees62, september 02, 2008, 14:09:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

drees62

Nadat ik vorige week via Ebay mijn setje Kimber 4PR luidsprekerkabels binnen kreeg heb ik mijn frontspeakers dubbel aangesloten (via de speaker-C switch op de achterkant). De Kimber's heb ik gebruikt om het laag aan te sturen en mijn bestaande van de Hul CS-122 sturen nu het hoog naar mijn Focal/JM Labs.
(Voor de aanwezigen op de Meet & Greet in Oss, dit was één van de speakers die in de dode kamer door Ruud zijn getest en die ook zijn goedkeuring hebben verkregen  pompom)

Na ruim een week spelen en beluisteren ben ik eigenlijk nog steeds een beetje verbaasd over het gemak en de ruimtelijkheid waarmee mijn speakers de muziek nu weergeven. Net of nu pas het maximale uit de luidsprekers wordt gehaald en ook het laatste stukje potentie weergeven. Met name de bas klinkt errug strak.
Het inzakken van de ruimtelijkheid (een mogelijk nadeel van bi-amping) doet zich bij mij geheel niet voor.

Graag hoor ik de ervaringen van anderen die een bi-amping opstelling in gebruik hebben.


Stadium III

Ik gebruik hier ook de VDH CS-122 voor hoog/mid en laag

En hier wordt ook alles lekker met gemak aangestuurd !

Je bass wordt idd naar mijn mening strakker ermee en ruimtelijkheid zakt ook niet in
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

De nieuwe serie versterkers is hier ook debet aan  :roll:

mijn SR8500 (die ook op de zelfde manier bi-amped  was aangesloten) presteerde niet zo articulerend als de nieuwe SR8002 nu .
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Volgens mij bi-amp je niet maar biwire je (je gebruikt twee luidsprekerkabels). Om te bi-ampen heb je twee versterkers nodig.
Indien dit het geval is, pas dan je topic titel aan en dan verplaatsen wij hem naar bekabeling.

Zelf heb ik ook een biwire kabel toegepast, die behalve vriendelijk oogt, ook goed klinkt. Er zijn betere, maar tegen welk budget? Ooit gaat er nog wel een keer een volledige Siltech bekabeling komen, tot die tijd zelfbouw of gewoon goed voor weinig.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

drees62

Nee hoor. Ik maak gebruik van de aparte versterkers in de SR 8001 van de surround-achterkanalen die je in een 5.1 opstelling niet gebruikt.
Uit de users manual:

CONNECTING FOR SPEAKER C USE
Bi-amp Connection
A bi-amp connection is possible with speakers that
have two sets of inputs (for treble and bass).
This allows you to drive the treble and bass units
with separate channel amps, which enables better
sound quality. Connect the speakers as shown in the
fi gure. Set the SPEAKER C selector switch on the
rear panel to ON.


Citaat van: Maurice op september 02, 2008, 23:20:33
Volgens mij bi-amp je niet maar biwire je (je gebruikt twee luidsprekerkabels). Om te bi-ampen heb je twee versterkers nodig.
Indien dit het geval is, pas dan je topic titel aan en dan verplaatsen wij hem naar bekabeling.

Zelf heb ik ook een biwire kabel toegepast, die behalve vriendelijk oogt, ook goed klinkt. Er zijn betere, maar tegen welk budget? Ooit gaat er nog wel een keer een volledige Siltech bekabeling komen, tot die tijd zelfbouw of gewoon goed voor weinig.

Stadium III

Idd hebben de nieuwe versie's een appart C kanaal waar je mee kunt biampen!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Je moet eigenlijk zeggen dat het 6de en 7de kanaal van de 7.1 zo geschakeld kunnen worden dat ze
zijn te gebruiken om te bi-ampen op de fronts als je een 5.1 luidspreker opstelling hebt!

of zelfs als aansturing voor luidsprekers in een andere ruimte  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op september 03, 2008, 09:04:26
Je moet eigenlijk zeggen dat het 6de en 7de kanaal van de 7.1 zo geschakeld kunnen worden dat ze
zijn te gebruiken om te bi-ampen op de fronts als je een 5.1 luidspreker opstelling hebt!

of zelfs als aansturing voor luidsprekers in een andere ruimte  :wink:
Gave/goede feature, aangezien de meesten geen 7.1 hebben en dus zo toch voordeel kunnen behalen van de twee versterkers  notworthy

Aangezien we hier over surround praten, gaat dit topic door naar "Home Theater" ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

bij de .001 serie en hoger kun je een 5.1 opstelling biampen en dan nog als je wilt 7.1 biamping van maken omdat je het extra kanaal gebruik C dus voor biamping of apparte subwoofer

de extra surrounds worden niet gebruikt met kanaal C
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Ik heb dit vroeger ook gedaan op de SR7500 zowel met de Wharfedale Diamond 9.5 als de Wharfedale Opus 2 front speakers. Maar ik kon geen verschillen vaststellen.
Van de de Wharfedale Opus 2 vond ik altijd dat ik wat extra vermogen kon gebruiken, ik hoopte dat door te bi-ampen met de SR7500 het beter zou zijn, maar ik merkte geen verschil. Ondertussen heb ik een Monster Sigma² speakerkabel op de kop kunnen tikken, en is de SR7500 vervangen door de SR8002. Ik vind het nu zinloos om te gaan bi-wiren, of bi-ampen met een andere (goedkopere) kabel. Trouwens de Sr8002 stuurt met alle gemak mijn Wharfedale Opus 2 nu aan.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150